Vădit emoţionată, cineasta a mărturisit că nu se aştepta să primească ‘Ursul de Aur’ pentru acest lungmetraj în care mai multe personaje caută intimitatea, dar în acelaşi timp se tem de ea, şi că vede filmul ca pe o invitaţie la dialog.

‘Este atât de important că acest lucru se întâmplă pentru că ne-ar plăcea ca dialogul pe care îl propune ‘Touch me not’ să ajungă peste tot în lume. Vă invităm, deci, pe voi, spectatorii, la dialog’, a declarat regizoarea în vârstă de 38 de ani – cunoscută pentru scurtmetrajul ‘Balastiera #186’ şi mediumetrajele ‘Nu te supăra, dar…’ şi ‘Oxigen’ – la primirea premiului. Regizoarea a mărturisit totodată publicului prezent la gala de decernare a premiilor Berlinalei că se află într-o ‘stare febrilă’ în urma unei gripe contractate – o stare perfect adecvată, după cum a precizat ea, pentru acceptarea acestei prestigioase distincţii

‘Touch me not’, care a concurat alături de alte 18 pelicule pentru ‘Ursul de Aur’, a împărţit publicul celei de-a 68-a ediţii a Festivalului de Film de la Berlin – o ediţie marcată de filme despre migraţie şi portrete de artişti, dar lipsită de o temă dominantă, nota Reuters. Filmul a fost o alegere surpriză pentru cel mai râvnit premiu de la Berlinală – care prezintă anual cineaşti consacraţi, dar şi noi nume din industria cinematografică – şocând o parte a audienţei cu scenele sale explicite, după cum notau Reuters şi DPA. 

Juriul – condus de regizorul german Tom Tykwer, din care au mai făcut parte Cécile de France, Adele Romanski, Stephanie Zacharek, Ryuichi Sakamoto şi Chema Prado – a surprins acordând ‘Ursul de Aur’ coproducţiei regizate de Pintilie, o explorare la jumătatea distanţei dintre ficţiune şi documentar despre intimitate şi sexualitate, după o ediţie marcată de dezbateri despre locul femeilor în cea de-a şaptea artă, nota la rândul său AFP. 

‘Nu este despre ce poate face cinema-ul, ci despre unde poate duce’, a motivat Tykwer decizia juriului, citat de DPA.

La graniţa dintre ficţiune, documentar şi artă vizuală, experimentând curajos atât la nivel de conţinut cât şi de limbaj cinematografic, ‘Nu mă atinge-mă’ – filmat pe o perioadă de 10 săptămâni, între anii 2015 şi 2017, cu o distribuţie mixtă de actori profesionişti (Tomas Lemarquis, Laura Benson) şi persoane reale – este o investigare personală a ideii de intimitate, a nevoii umane de contact autentic. O femeie şi doi bărbaţi se află în căutarea intimităţii. Pierdute în imensitatea rece a oraşului, singurătăţile lor se întâlnesc – întâmplător sau din voia destinului – într-o stranie încercare de contact, potrivit sinopsisului acestui lungmetraj publicat de cinemagia.ro. 

 

Acordarea ‘Ursului de Aur’ – cel mai important premiu al festivalului de la Berlin, decernat de un juriu internaţional începând cu anul 1956 – cineastei Adina Pintilie vine în contextul în care România s-a impus ca o forţă importantă pe scena cinematografiei mondiale în ultimii 10 ani, după ce filmul lui Cristi Puiu, ‘Moartea Domnului Lăzărescu’ a contribuit la apariţia aşa-numitului Nou val al cinematografiei româneşti, notează DPA. Acesta a fost urmat de regizorul Cristian Mungiu, care a câştigat Palm d’Or la Cannes, în 2007, cu ‘4 luni, 3 săptămâni şi 2 zile’ şi de Călin Peter Netzer, care în urmă cu cinci ani a devenit primul regizor român premiat cu ‘Ursul de Aur’ la Berlin, cu ‘Poziţia Copilului’, o poveste despre corupţie în România post-comunistă.