Șoferii cu amenzi, în special pentru viteză, sau nerespectarea culorii semaforului ar putea plăti un tarif mai mare atunci când încheie o poliță de asigurare auto, potrivit modificărilor aduse la Legea RCA, trimise în Parlament de către ASF. „Instituția (n.red. – Consiliul Concurenței) susține continuarea demersurilor ASF pe lângă Poliția Română, astfel încât, în procesul de subscriere, societățile de asigurare autorizate să practice asigurări auto să aibă acces la informații limitate privind cazierul de conducător auto al clienților.

Considerăm că informațiile privind anumite contravenții aplicate în trafic șoferilor, obținute în urma exprimării acordului expres al acestora, ar putea fi utile societăților de asigurare în procesul de evaluare a riscului, astfel încât prima de asigurare să reflecte cât mai fidel riscul asociat”, se arată într-un raport al Consiliului Concurenţei, privind piața asigurărilor auto. Consiliul Concurenței mai recomandă ca plata taxelor și impozitelor aferente autovehiculelor să fie condiționată de prezentarea unei polițe RCA valabile la data plății.

Asigurare obligatorie în rate

De asemenea, poliţa RCA va putea fi achiziţionată şi în rate, numărul plăţilor fiind eşalonat în funcţie de nevoile consumatorului persoană fizică. Ataşat poliţei, va fi semnat un contract de asigurare, noutate care până acum nu exista în legislaţia românească. „Principalele modificări ale proiectului de lege se referă la reglementarea contractului de asigurare RCA, contract în baza căruia sunt stabilite condiţiile generale și particulare ale acoperirii asigurării RCA, modalitatea și termenele de plată în cazul în care se optează pentru plata în rate, riscurile suplimentare celor obligatorii prevăzute de lege. Contractul RCA poate cuprinde alte clauze și condiţii suplimentare în măsura în care acestea nu restricționează drepturile terțelor persoane prejudiciate”, se arată în documentul trimis de ASF în Parlament.

Daunele, suportate la comun

O altă modificare se referă la răscumpărarea primei de asigurare. Mai exact, păgubitul RCA , la cerere, atunci când are o daună minoră, o poate achita el, astfel încât să nu se încarce cu un istoric negativ ulterior şi să îi crească prima RCA. „O altă noutate o constituie posibilitatea răscumpărării părţii din prejudiciu suportată de asigurat. Prin contractul RCA părţile pot conveni posibilitatea răscumpărarii, respectiv suportarea de către asigurat a contravalorii despăgubirii corespunzătoare evenimentului, asiguratul compensând asigurătorului RCA cuantumul acesteia, ulterior achitării despăgubirii cuvenite persoanei prejudiciate”, mai scrie în document. Un astfel de sistem a mai funcționat în România până în 2007, la intrarea în Uniunea Europeană. Orice daună mai mică de 100 de lei era suportată direct de șoferul vinovat, nu de către firma de asigurare.

Repară-ţi maşina pe propriul RCA

O altă modificare va permite compensarea directă, cu titlu opţional. Prin acest sistem şoferii vor fi despăgubiţi în situaţia în care sunt nevinovaţi de producerea accidentului, de către propriul asigurator RCA. „Astfel, în baza unei clauze contractuale opționale asiguratul va putea să se adreseze propriului asigurător RCA pentru obținerea despăgubirilor, acesta recuperând ulterior contravaloarea daunei achitate de la asigurătorul persoanei vinovate. În urma compensării directe, asigurătorul RCA al persoanei prejudiate recuperează contravaloarea daunei de la asigurătorul RCA al persoanei vinovate de producerea prejudiciului”. Surse din interiorul negocierilor pentru modificarea legii au declarat pentru Capital că această clauză contractuală, dacă este bifată de client, va scumpi poliţa RCA. Uniunea Națională a Societăților de Asigurare și Reasigurare s-a opus vehement acestui proiect arătând că va conduce la creșterea tarifelor RCA și chiar la o posibilă blocare a pieței. Cele mai active firme pe zona RCA sunt Euroins și Carpatica Asig, ambele cu probleme financiare serioase și cu un număr important de reclamații la ASF. Cel mai mare vânzător de poliţe RCA până anul trecut, Astra Asigurări a intrat în faliment lăsând în urmă inclusiv datorii de peste 15 milioane de euro către alte societăți de asigurare din România. Proiectul de act normativ limitează, totuși, aplicarea decontării directe la daunele materiale, adică nu sunt incluse și daunele morale sau plățile pentru vătămări corporale.

Limite mai mari de despăgubire

Potrivit proiectului de lege, contractul de asigurare RCA se prelungeşte automat la acelaşi asigurator, dacă nu este denunţat cu minim 30 de zile înainte de data expirării. Măsura este criticată de reprezentanţii service-uri. Majoritatea asiguraților, dacă nu sunt atenţi să notifice din timp rezilierea contractului de asigurare, vor fi captivi la aceeaşi societate de asigurare încă un an. Acele societăţi de asigurări se vor baza pe neatenţia asiguraţilor cu privire la termenele de denunţare şi îşi vor menţine captivi clienţii mai mulţi ani. Este foarte posibil ca firmele de asigurări, în această situatie, să ofere în primul an de asigurare un cost al primei de asigurare redus, cost pe care să îl majoreze în următorul an de captivitate”, a declarat pentru Capital, Cristian Muntean, preşedintele Asociaţiei Service-urilor din România. ASF mai propune și modificarea limitelor maxime de despăgubire. Concret, despăgubirea maximă pentru daune materiale va crește de la 1 milion de euro la 1.220.000 de euro, iar limita pentru daune morale și vătămări corporale ar urma să urce de la 5 milioane de euro la 6.070.000 de euro.

Penalităţi mai mici pentru asigurători

Proiectul mai propune înjumătăţirea penalităţilor de întârziere aplicate asigurătorilor în cazul în care nu achită dauna în termen legal. Mai exact, penalităţile de întârziere se reduc de la 0,2% pe ziua de întârziere, la 0,1%. „O astfel de reducere de costuri pentru societăţile de asigurări reprezintă o veritabilă invitaţie la neplata daunelor către păgubiţii RCA. În condiţiile în care peste 80% dintre plăţile operate de către piaţa de asigurări se încadrează înafara termenului legal, ar fi trebuit aplicate măsuri corective mai drastice, pentru că actuala variantă de plată a penalităţilor de întârziere de 0,2% pentru ziua de întârziere este inadecvată”, a mai declarat Cristian Muntean.
ASF mai doreşte reducerea termenului de notificare a asigurătorului RCA în caz de daună la 5 zile lucrătoare de la producerea accidentului. Dacă păgubitul RCA nu notifică în termen de 5 zile lucrătoare de la producerea accidentului, asigurătorul RCA nu îl va mai despăgubi. Actualul termen de notificare a asigurătorului RCA este de 3 ani.

În baza unei clauze contractuale opționale asiguratul va putea să se adreseze propriului asigurător RCA pentru obținerea despăgubirilor, acesta recuperând ulterior contravaloarea daunei achitate de la asigurătorul persoanei vinovate. În urma compensării directe, asigurătorul RCA al persoanei prejudiate recuperează contravaloarea daunei de la asigurătorul RCA al persoanei vinovate de producerea prejudiciului.
 

Proiect de lege privind modificarea normelor RCA

TOP MODIFICĂRI ALE NORMELOR RCA

Posibilitatea plăţii poliţei RCA în rate;
Compensarea directă (repararea maşinii pe propriul RCA);
Răscumpararea primei de asigurare;
Şoferii cu amenzi pentru viteză plătesc RCA mai scump;
Introducerea unui contract, împreună cu eliberarea poliţei;
Contractul RCA se prelungeşte automat, fără notificare.;
Penalităţi de întârziere la jumătate aplicate asiguratorilor;
Cresterea termenului de plată a despăgubirii la 15 zile;
Notificarea asigurătorului RCA în caz de daună în 5 zile lucrătoare de la accident;
Cresc limitele maxime de despăgubire plătite de asigurător.

Sursa: Proiect de modificare a legii RCA trimis Parlamentului

1.200.000 de euro va fi despăgubirea maximă pentru daune materiale