BRD Groupe Societe Generale a înregistrat, în 2018, un profit net de 1,565 miliarde de lei, în creştere cu 10,6% faţă de anul anterior, (+23,6% excluzând elementele nerecurente), datorită performanţei foarte solide şi costului net al riscului pozitiv, potrivit unui comunicat al băncii, postat joi pe site-ul Bursei de Valori Bucureşti (BVB).

„În 2018, Grupul BRD a obţinut rezultate financiare solide, care reflectă dinamica robustă pe plan comercial şi performanţa operaţională foarte puternică. Creşterea a fost impulsionată de avansul creditelor şi depozitelor pe segmentul retail, finanţări în creştere pe segmentul companiilor şi număr mai mare de tranzacţii. Pe viitor, însă, dacă măsurile fiscale introduse prin Ordonanţa 114/2018 se vor confirma, consecinţele pentru economia românească vor fi clar negative”, a declarat directorul general al BRD – Groupe Societe Generale, Francois Bloch.

Potrivit comunicatului, piaţa creditării din România a rămas robustă în 2018 (+7,4% la sfârşitul anului 2018 în termeni nominali), impulsionată de cererea din partea populaţiei, în timp ce creşterea volumelor pe segmentul companiilor a accelerat la finalul anului. Această evoluţie reflectă situaţia macroeconomică din România, unde creşterea economică (+4,2% în trimestrul III 2018) a fost determinată de consumul privat, investiţiile rămânând slabe. Înclinaţia spre economisire a rămas semnificativă, depozitele crescând cu +8,5% in comparaţie cu sfârşitul lui decembrie 2017.

„În acest context, dinamica în plan comercial a BRD a continuat să fie foarte bună. Gradul de echipare a clienţilor persoane fizice (număr mediu de produse pe client activ) a crescut la 4,23 de la 4,16 la sfârşitul lui 2017. Numărul abonaţilor la serviciile de internet şi mobile banking a crescut cu +15% faţă de sfârşitul lui 2017, rata de adoptare a serviciului de mobile banking crescând rapid (numărul de abonaţi MyBRD Mobile a crescut cu +36%). De asemenea, odată cu lansarea ContAll, o funcţionalitate de agregare de conturi ce le permite utilizatorilor MyBRD Mobile să aibă o imagine completă şi rapidă a tuturor conturilor bancare pe care le deţin la BRD şi la alte bănci, BRD şi-a poziţionat oferta comercială în prim-planul inovaţiei bancare. Clienţii pot acum să consulte, într-un singur loc, informaţii complete despre soldul contului curent, istoricul tranzacţiilor, credite, carduri de credit, depozite la termen şi conturi de economii”, se spune în document.

 

Creditele nete, inclusiv creanţele din leasing, au crescut cu 4% comparativ cu sfârşitul lui 2017, impulsionate atât de portofoliul retail, cât şi de cel corporate. Creditele retail au fost mai mari cu 3,7%, graţie cererii susţinute de credite pentru locuinţe (+4,6%) şi de consum negarantate (+7,0%).

Conform documentului, activitatea pe segmentul corporate a fost dinamică, fiind înregistrate creşteri la credite bancare, factoring şi leasing. Finanţarea corporate, inclusiv leasing, a crescut cu 4,6% în dinamică anuală. Valoarea operaţiunilor de factoring a fost în creştere cu 9,3% faţă de sfârşitul lui 2017, impulsionată atât de operaţiunile de export, cât şi de cele interne. Producţia de leasing a crescut cu 21,8% faţă de 2017, cererea venind în special din partea IMM-urilor.

În 2018, BRD a contribuit activ la dezvoltarea sustenabilă a sectorului IMM-urilor din România, cofinanţând peste 140 de proiecte de investiţii cu componentă de subvenţie europeană, prin credite în valoare de 54 milioane euro, din care aproximativ jumătate pentru sectorul agricol în cadrul Programului National de Dezvoltare Rurala (PNDR). BRD a continuat, de asemenea, să susţină fermierii romani, acordând 3.200 de credite punte în cadrul programului APIA, totalizând peste 35 milioane euro.

Depozitele clienţilor au crescut cu 2,2% în dinamică anuală, datorită segmentului retail (+7,1%), în principal datorită creşterii conturilor curente, cu 21%, în contextul salariilor în creştere. Indicatorul credite nete/depozite a fost de 67,2% la sfârşitul lui 2018, +1,1 puncte procentuale în comparaţie cu sfârşitul lui 2017.

Venitul net bancar la nivelul Grupului BRD în anul 2018 a atins 3,117 miliarde de lei, în creştere cu 11,9% în dinamică anuală, determinată de contribuţia pozitivă a tuturor categoriilor de venituri. Veniturile nete din dobânzi au crescut cu 15,7% faţă de anul precedent, reflectând creşterea volumelor, atât ale creditelor, cât şi ale depozitelor clienţilor, şi mediul favorabil al ratelor de dobândă. Veniturile nete din comisioane au crescut cu 4,5% faţă de anul precedent, în principal datorită evoluţiei dinamice a activităţii pe segmentul cardurilor şi a serviciilor de depozitare şi custodie, precum şi creşterii volumelor de tranzacţii.

 

Cheltuielile operaţionale au totalizat 1,489 miliarde de lei, înregistrând doar o creştere marginală faţă de anul precedent (+1,1% în dinamică anuală), reducerea contribuţiilor cumulate la Fondurile de Garantare şi de Rezoluţie aproape compensând cheltuielile mai mari cu personalul (+3,9% faţă de anul precedent, determinate de ajustări de salarii şi alte beneficii, într-o piaţă de muncă tensionată) şi creşterea costurilor IT, sub impactul investiţiilor aferente programului de transformare.

Prin urmare, Grupul BRD a înregistrat o performanţă operaţională foarte solidă, cu rezultatul operaţional brut în creştere cu 24% faţă de anul 2017. Indicatorul cost/venit a fost în continuare îmbunătăţit, atingând 47,8% (-5,1 puncte procentuale), în comparaţie cu 52,9% în 2017.

Profilul de risc al portofoliului de credite a continuat să se amelioreze: rata creditelor neperformante şi-a menţinut tendinţa de scădere, situându-se la 4,6% la sfârşitul anului 2018 faţă de 6,8% la sfârşitul anului 2017, reflectând operaţiunile de write-off şi vânzările de credite neperformante, precum şi controlul bun al riscului în procesul de acordare de noi credite. Rata de acoperire a creditelor neperformante a rămas la un nivel adecvat, la 74,2% la finalul lunii decembrie 2018, neschimbată în comparaţie cu sfârşitul anului 2017 (creditele neperformante, conform metodologiei ABE). Costul riscului a înregistrat reluări nete de 230 milioane lei faţă de 360 milioane lei în 2017, cu o contribuţie a elementelor nerecurente în scădere de la 272 milioane lei în 2017 (despăgubiri din asigurări şi vânzări de credite neperformante) la 95 milioane lei în 2018.

În acest context, profitul net al Grupului BRD a atins 1,565 miliarde de lei în 2018, în creştere cu 10,6% faţă de anul precedent (+23,6% excluzând elementele nerecurente), datorită dezvoltării comerciale continue, îmbunătăţirii performanţei operaţionale şi costului net al riscului pozitiv. Rentabilitatea capitalurilor proprii a atins 20,8% în 2018 (19,9% excluzând elementele nerecurente legate de costul riscului).

 

Poziţia de capital a BRD a rămas la un nivel confortabil în 2018. Rata de solvabilitate a fost de 19,6% la finalul lunii decembrie 2018 (nivel individual, conform Basel 3, excluzând rezultatul net al anului curent) faţă de 19,8% la finalul anului 2017 (incluzând rezultatul net al anului, net de dividende).

Având în vedere rezultatele anului, cât şi aşteptările privind evoluţia indicatorului de adecvare a capitalului, Consiliul de Administraţie al băncii a decis propunerea unui nivel al dividendului brut pe acţiune similar cu anul financiar 2017 (1,64 lei/acţiune), sub rezerva votului favorabil în cadrul Adunării Generale a Acţionarilor din data de 18 aprilie 2019.

De asemenea, în 2018, BRD a continuat să investească în domenii cheie precum educaţie şi tehnologie, cultură, jurnalism şi sport, pentru dezvoltarea unei societăţi moderne, competitive şi totodată implicate.

BRD susţine educaţia prin lansarea unei noi platforme, Şcoala9, unde ideile moderne despre prezentul şi viitorul educaţiei sunt adunate, documentate şi dezbătute. De la lansare, mai mult de 200.000 de persoane, profesori, părinţi, studenţi au interacţionat cu Şcoala9, prin diverse canale.

BRD joacă de asemenea un rol important în pregătirea noii generaţii de specialişti IT şi antreprenori pentru provocările societăţii digitale de mâine, prin proiecte inovatoare în acest domeniu – BRD First Tech Challenge, Laboratorul de Robotică şi Innovation Labs, care au atras peste 50.000 de studenţi şi 500 de profesori din licee şi universităţi.

În domeniul culturii, BRD a înfiinţat Fundaţia9, cu scopul de a susţine lideri şi proiecte ale noii generaţii de artişti şi profesori. Fundaţia9 dezvoltă 2 proiecte cheie: Scena9, o platformă culturală pentru noua generaţie şi Rezidenţa Scena9, un centru de cultură contemporană. În sport, BRD a continuat parteneriatele importante cu Federaţiile de Handbal şi Tenis.

În plus, BRD şi-a încurajat angajaţii să se implice în cauze sociale prin proiectul „ZiuaV”, o platformă internă de solidaritate. În 2018, BRD a susţinut 37 de acţiuni de voluntariat în întreaga ţară, în cadrul cărora 1.400 de angajaţi (mai mult de 18% din personalul BRD) s-au implicat în acţiuni umanitare precum: donarea de sânge, construirea de locuinţe la preţuri accesibile pentru familiile cu venituri mici, pregătirea unor mese calde pentru cei mai defavorizaţi din comunitate: bătrâni, copii, persoane fără adăpost.

Te-ar putea interesa și: