Grupul de comunicare Publicis face un pas decisiv pentru consolidarea poziţiei pe piaţa locală, pe care va instala încă două divizii de publicitate. Gigantul francez şi-a adus pe plan local toţi atacanţii. Ce urmează?

Cu venituri estimate la circa 3,37 miliarde de euro în primele nouă luni ale anului 2007, Publicis este cel de -al patrulea jucător mondial din comunicare şi marketing. Pe piaţa românească, grupul este prezent, direct sau indirect, prin mai multe divizii de business, de la reţelele Saatchi&Saatchi, Zenith Media, Opti Media şi Publicis, până la Leo Burnett, Starcom şi Starlink. Ponderea afacerilor grupului în România ar reprezenta, potrivit unor estimări, în jur de 30%-40% din piaţa locală de comunicare. (Teoretic, o ierarhie a grupurilor mondiale de comunicare este greu de stabilit pe plan local, deoarece afacerile lor sunt fragmentate, iar raportarea financiară se face mai mult la nivel de agenţii şi mai puţin de grup).

Anul acesta, Publicis a decis să îşi redefinească poziţia pe plan local. Aceasta se va realiza atât prin consolidări ale afacerilor în media şi publicitate, cât şi prin posibile preluări. Primul pas în extindere îl constituie formarea unui grup format din agenţiile de media Starcom şi MediaVest şi agenţia de direct marketing Starcom Direct. Cele trei vor opera, pentru început, sub umbrela firmei Starcom, în care grupul Publicis deţine 35% din acţiuni, alături de Ştefan şi Ioana Iordache (60%) şi Carmen Chipuc, managerul agenţiei Starcom (5%). Potrivit lui Ştefan Iordache, managing partner Starcom MediaVest Group (SMG) şi CEO al Leo Burnett România, acţionariatul Starcom va fi acelaşi în cele două firme noi înfiinţate, MediaVest şi Starcom Direct. La nivel de management, SMG va fi condus de către Carmen Chipuc şi Ştefan Iordache. Acesta consideră că apariţia noilor divizii ţine de cererea locală pentru servicii de media, dar şi de dezvoltarea Starcom. În 2006, această companie a înregistrat o cifră de afaceri de aproximativ 21,2 milioane de euro, iar raportul RECMA arată că a rulat bugete în valoare de 42 de milioane de euro.

Din SMV va face parte şi MediaVest, entitatea de media nou formată, condusă de Adrian Vlăduţ şi Starcom Direct, unde managementul îi revine lui Bogdan Vasile. „În urmă cu doi ani, Starcom a început tranziţia de la o agenţie de media către una de comunicare integrată. În contextul tot mai evident al scăderii puterii media tradiţionale în faţa unui public mult mai divers ca preocupări, mai exigent şi specializat în opţiunile de consum, comunicarea directă devine o disciplină indispensabilă unei agenţii de comunicare“, afirmă Carmen Chipuc, managing director la Starcom România. Pe de altă parte, Ştefan Iordache arată că tot mai mulţi clienţi solicită servicii de marketing direct datorită potenţialului acestui tip de comunicare, mult mai apropiată de consumator, şi a costurilor mult mai reduse comparativ cu o campanie de media clasică.

În dezvoltarea sa pe plan local, Publicis vizează formarea grupurilor ZenithOptimedia şi Starcom MediaVest. Agenţiile Zenith Media şi Opti Media au proprietari şi manageri diferiţi. Zenith Media figurează la Registrul Comerţului avându-i acţionari pe Radu Florescu (1%), Maria Tudor (5%) şi Peziona Enterprises, un off-shore înregistrat în Cipru ce aparţine familiei Florescu. Acţionarii Opti Media sunt Teddy Dumitrescu (50%) şi Bogdan Sântea (50%). Opti Media face parte, alături de agenţiile Publicis, Publicis Dialog şi Publicis Healthcare, din grupul local Publicis, condus de Teddy Dumitrescu.

Zenith Media şi Opti Media ar putea fuziona pe plan local în viitorul apropiat, ele fiind în discuţii pe acest subiect, susţine Radu Florescu, CEO al Saatchi&Saatchi. Totodată, el mai spune că este în discuţii de doi ani de zile pentru vânzarea acţiunilor pe care le deţine la Saatchi&Saatchi şi Zenith Media către Publicis Groupe, care vrea astfel să intre în acţionariatul acestor reţele, prezente pe plan local în baza unor acorduri de parteneriat. Eventuala fuziune a celor două agenţii ar conduce la crearea un pol dominant pe piaţa media. Zenith Media a avut, în 2007, o cifră de afaceri de circa 36 de milioane de euro, clasându-se pe prima poziţie în topul agenţiilor de media româneşti, iar Opti Media a înregistrat o cifră de afaceri de 14 milioane de euro.

Pe lângă piaţa media, o altă ţintă a grupului sunt relaţiile publice şi brandingul. Recent, Publicis Consultants, reţeaua internaţională de consultanţă în comunicare corporativă şi strategii de relaţii publice a Publicis Groupe, a devenit partenerul exclusiv al The Practice, agenţie care face parte din grupul Leo Burnett. Pe viitor, prin Publicis Consultants, grupul intenţionează să se lanseze şi în branding prin aducerea pe plan local a agenţiei Carré Noir. „Suntem încă în discuţii, însă intenţionăm să aduce Carré Noir în cadrul The Practice. Poate fi sub numele Practice Design sau Carre Noir Bucarest. În România, este o cerere foarte mare de astfel de servicii“, spune Pascal Beucler, vicepresident brand strategy& international network al Publicis Consultants Worldwide.

Publicis

13 mărci de comunicare ale Publicis sunt prezente pe plan local. Iată managementul ce le asigură succesul.

118 milioane de euro este cifra cumulată a afacerilor rulate în România, în 2006, de cele zece companii din structura Publicis Groupe. Anul acesta, piaţa totală de publicitate s-ar putea ridica, conform estimărilor, la 700 de milioane de euro net. Miza devine şi mai importantă pentru Publicis.

50 milioane de euro este valoarea la care va ajunge piaţa relaţiilor publice – onorarii de agenţie – în 2010, potrivit estimărilor Publicis Consultants.

87-10349-17frontbusiness04.jpg