Revista Capital a făcut o radiografie a șantierelor de autostrăzi, cele mai așteptate proiecte de infrastructură. Au trecut nouă luni și oficialii guvernamentali au bifat 29 km de autostradă. Luna trecută, directorul general al CNAIR, Narcis Neaga anunța că anul acesta se vor inagura 100 km de autostardă.

„Ideea de bază a fost că în acest an – este prima dată când o spun şi public – ne-am gândit să dăm în trafic în total 100 de kilometri de autostradă. De ce 100? Pentru că e anul 100. Şi am zis: Ministerul Transporturilor, împreună cu Compania Naţională de Drumuri, să contribuie într-un fel la Centenar. De aceea ne-am fixat 100 de kilometri. Că sunt 106, că sunt 104, asta mai puţin contează, dar să fim la cifra de 100 în trafic. Asta ce înseamnă? Că există, de exemplu, o porţiune de autostradă, cum ar fi cea de la intrarea în Bucureşti, de vreo 3 km şi ceva, care nu este folosită. Aceştia, împreună cu cei care urmează să fie daţi în trafic anul acesta, contribuie la suta respectivă. Din acest motiv am zis în trafic. Pentru că, teoretic, vom finaliza ca lucrări în jur de vreo 90 de kilometri. Dar, împreună cu cei care vor fi daţi în trafic, ajungem la cifra 100, o cifră simbolică”, declara Narcis Neaga.

Ceilalți 71 km de autostradă promiși au rămas de inaugurat în următoarele trei luni, perioadă rămasă până la finalul acestui an.
Mai exact, până la sfârşitul acestui an ar trebui finalizate lucrările la cei 3,3 km care fac legătura cu autostrada Bucureşti-Ploieşti, loturile 3 şi 4 de pe autostrada Lugoj-Deva, două secțiuni între Târgu Mureș și Ogra, la care se adaugă 9 km în apropiere de Cluj.

Prioritatea strategică a guvernului Dăncilă

După mai bine de 10 ani de așteptare, Bucureşti-Ploieşti, cea mai aşteptată autostradă pentru bucureşteni, a intrat în linie dreaptă. Oficialii Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România ne-au explicat că primii 3,3 km din intrarea autostrăzii Bucureşti-Ploieşti în Capitală se vor finaliza la sfârșitul lunii octombrie. Conform situației prezentată de oficialii Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere, asocierea SC Aktor SA & SC Euroconstruct Trading '98 SRL au finalizat lucrările în proporție de aproxiamtiv 88%.
Principalele probleme pentru întârzierea acestui proiect au fost exproprierile. În prezent, antreprenorul execută anumite lucrări la un pasaj peste calea ferată, întinde strat de balast stabilizat, așterne stratul de bază, stratul de legatură și stratul de uzură pe cei 3,3 km de autostradă. Pe întreaga lungime a autostrăzii este nevoie de parapet metalic.
Oficialii CNAIR spun că la podul peste Valea Saulei trebuie executate anumite lucrări de artă. Alte lucrări auxiliare sunt semnalizare orizonatală- verticală (pe întreaga lungime a autostrăzii), montarea pe o lungime de 1,54 km de panouri antiorbire, pe o lungime de 1,74 km este nevoie de panouri antifonice, împrejmuire pe întreaga lungime a autostrăzii și montarea stâlpilor de iluminat. Există o parcare de scurtă durată unde este nevoie de alimentare cu energie electrică. Ultimul hop îl reprezintă intersecția autostrăzii București-Ploiești cu Șoseaua Petricani. „În această zonă trebuie finalizate lucrările de relocare conductă canalizare (Apa Nova), cuplare conducte la capete și realizare racord conducte în cămin”, potrivit datelor CNAIR.

Oficialii CNAIR ascut foarfeca

Conform situaţiei proiectelor aflate în derulare prezentată de CNAIR, în luna noiembrie, se va putea circula pe loturile 3 și 4 din autostrada Lugoj-Deva.
De altfel, lotul 3 este finalizat în proporție de 87%, constructorul, asocierea  Teloxim Con- COMSA  – Aldesa Construcciones – Arcadis Eurometudes, având de executat lucrări în zona Holdea, de finalizat lucrări în zona km 76+000, semnalizare și marcaje rutiere, plus montare panouri fonoabsorbante.
Aici au fost probleme în ceea ce priveşte obţinerea autorizaţiei de construire pentru lucrările din coridorul expropriat suplimentar şi al pasajului de la kilometrul 59+505, din zona descărcării Holdea.
Pe lotul 4 constructorul, Tehnostrade-UMB Spedition este și mai avansat, lucrările fiind finalizate în proporție de peste 90%. În prezent, antreprenorul execută conexiunea cu autostrada Deva – Orăștie, finalizează Centru de Întreținere și construiește un nod rutier la Șoimuș. Mai mult, pe lotul 4 al autostrăzii Lugoj-Deva este nevoie de realizarea lucrărilor de semnalizare- marcaje rutiere, la care se adaugă montarea panourilor fonoabsorbante.

Podul peste Someș aduce încă 9 km de autostradă

Sfârșitul lunii septembrie înseamnă finalizarea lucrărilor pentru podul peste râul Someș pentru a conecta cei 8,7 km de șosea la patru benzi de autostrada Transilvania. Cei 8,7 km de autostradă sunt finalizați încă de anul trecut, oficialii CNAIR nu au deschis traficul pentru că nu exista podul peste Someş care să-l lege de restul secţiunii de autostradă spre Câmpia Turzii. „Podul peste Someș la Gilau, pe Autostrada Transilvania, este aproape finalizat. Antreprenorul, firma Tirrena Scavi a notificat Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutierem de finalizarea lucrărilor, urmând ca în perioada 17-18.09.2018 să se desfășoare inspecția tehnică premergatoare recepției la terminarea lucrarilor”, ne-au explicat oficialii CNAIR.
După toate inspecțiile și semnarea actelor privind recepția podului, oficialii CNAIR urmează să anunțe deschiderea traficului pentru cei 9 km de autostradă.

Încă 2 secțiuni pe autostrada Transilvania

Anul Centenar, conform oficialilor CNAIR, se va încheia cu inaugurarea traficului pentru 13,6 km din autostrada Transilvania. Lotul de autostradă Unghieni – Ogra are un stadiu fizic de 95%. Asocierea SC Geiger Transilvania SRL & Wilhelm
Geiger GmbH & Co.KG trebuie să termine lucrările privind sistemul de scurgere a apelor, finalizarea racordării la șanțuri și rigole, colmatare rosturi, finalizare strat de uzură și parapet pe zona mediană. Pe cei 3,6 km de autostradă trebuie executate lucrări de semnalizare-marcaje, sistemul de ITS (montare fibră optică) și drumuri de întreținere.
Lotul de autostradă Ogra – Iernut are un stadiu fizic de aproxiamtiv 85%, constructorul Strabag trebuie să finalizeze sistemul de scurgere a apelor și să termine de așternut mixtura asfaltică.

Tabel

Stadiul proiectelor de autostradă în luna august

Proiect    Valoare    Lungime    Constructor    StadiuFizic
Aut. București-Ploiești    129    3,3    Asocierea Aktor    88%
Aut. Lugoj-Deva,lot3    579    21,1    Teloxim-Comsa-AldesaConstruccione    86%
Aut. Lugoj-Deva, lot 4    419    22,1    Tehnostrade-Spedition UMB    90%
Aut. Brașov – Borș, lot     283    9    Tehnostrade-Spedition UMB/Tirrena    100%
Aut. Brașov – Borș, lot 1 și 2 Tg Mureș-C. Turzii    306    13,6    Strabag-Straco/Geiger    80%