De la 1 ianuarie pretul la pompa al carburantilor este mai mare decat anul trecut. Scumpirea are trei motive cumulate in diferenta de pret:

– creste valoarea accizelor la tona de carburant;

– creste cotatia euro pe baza careia se calculeaza acciza;

– normele Euro 5 pentru carburanti devin obligatorii.

 

Astfel, acciza la benzina a crescut de la 425 euro pe tona la 436 euro pe tona, iar acciza la motorine a urcat de la 325 euro pe tona la 336 euro pe tona. La litri, noile valori vor fi de 335,72 euro/1.000 litri la benzina fara plumb si de 283,92 euro/1.000 litri la motorina. Mai trebuie notat faptul ca acciza la benzina cu plumb va ramane la 547 euro/tona, dar oricum o parte dintre operatori au retras deja acest tip de sortimente, sau sunt in plin proces de a le retrage. De exemplu, una dintre schimbarile aparut la 1 inanuarie este faptul ca Rompetrol a retras de la vanzare sortmentul de benzina Premium E4, mai exact cu plumb.

Referitor la curs, valoarea euro luata in calculul accizei a crescut de la 3,35 lei la 3,7364 lei. 

 

Astfel, noile preturi de referinta de la pompe vor fi urmatoarele:

Rompetrol

– Benzina Efix: 3,10 lei/litru

– Benzina Euro Super 98: 3,73 lei/litru

– Motorina Efix Diesel: 3,52 lei/litru

– Motorina Super Euro 5: 3,49 lei/litru

 

Petrom

– Benzina Premium 95: 2,87 lei/litru

– Benzina Top Premm 99+: 3,20 lei/litru

– Motorina Euro Diesel 5: 3,17 lei/litru

– Motorina Top Euro Diesel: 3,30 lei/litru

 

OMV

– Benzina OMV Carrera 95: 2,97 lei/litru

– Benzina OMV Carrera 100: 3,60 lei/litru

– Motorina Sprint Diesel: 3,35 lei/litru

– Motorina Premium Diesel*: 3,63 lei/litru 

*In perioada de iarna, acest sortiment se numeste Alpin Diesel si contine un aditiv care permite functionarea motorului la temperaturi scazute de pana la -35 grade Celsius.

 

Mai putin sulf

De la 1 ianuarie au fost retrasi din statiile de distributie carburantii cu norma de poluare Euro 4 (cu sulf in proportie de 50 parti pe milion) si sunt pastrati doar carburantii tip Euro 5 (cu sulf 10 ppm). In afara de beneficiile privitoare strict la mediu, financiar vorbind, fabricarea de combustibili Euro 5 este un proces ceva mai scump. Astfel, pretul mai mare de la „poarta rafinariei” va fi basculat automat si in pretul de la pompa. Decizia se aplica in toata Uniunea Europeana, conformitate cu directiva Parlamentului European 98/70/EC. In acest mod, introducerea carburantilor Euro 5 este prima modificarea aplicabila in Romania in acelasi moment cu toata UE (Euro 4 s-a introdus in 2005 in UE iar in Romania abia in 2007). Urmatorul pas in protectia mediului va fi introducerea carburantilor Euro 6 in 2014.

 

Pe plan intern, trecerea la Euro 5 va aduce cantitati mai importante de carburanti de import. Astfel, OMV va furniza statiilor proprii produse Euro 5 atat de la rafinariile Petrom, cat si de la rafinaria Schwechat, de langa Viena. Petrom se va limita insa la carburantii Euro 5 produsi la Petrobrazi si Arpechim. MOL va continua sa aduca o parte dintre produse din Ungaria sau Slovacia, iar restul mand sa fie achizitionati pe plan intern. Agip va prelua si el produsele de la rafinariile din tara. Lukoil va aduce pana in februarie carburantii numai de la rafinaria sa din Burgas, in Bulgaria vecina. Din februarie, dupa ce upgrade-urile de la Petrotel se vor finaliza, Lukoil va distribui carburanti produsi in Romania. Rompetrol in schimb, are capacitatea de a produce la Petromidia carburanti Euro 5.

Dincolo de aceste scumpiri, nu trebuie uitat faptul ca in ultimele doua luni, operatorii au ieftinit carburantii aproape in fiecare saptamana, media preturilor scazand mult sub 4 lei.