Să deschidă cât mai mai multe restaurante Kentucky Fried Chicken de tip „drive-thru“ (cu orar non-stop și posibilitatea de a comanda direct din mașină – n.red.) – acesta este unul dintre obiectivele declarate ale lui Mark Hilton, noul director general al brandurilor Yum! în România (KFC, Pizza Hut şi Pizza Hut Delivery – PHD). Procesul a început în 2009, printr-un prim drive-thru KFC la Sibiu, și pentru că există „mult potențial încă nevalorificat, începem să dezvoltăm acest concept pe piața românească“, spune Mark Hilton. Sigur, nu vor fi ratate nici „oportunitățile“ deschiderii de noi restaurante care vor apărea în spații stradale și malluri. De menționat că investiția într-un drive-thru ajunge la 800.000 de euro, dublă față de costurile de deschidere într-un centru comercial, de exemplu, ale unui restaurant de tip fast-food obișnuit.

De fapt, dezvoltarea drive-thru-urilor se încadrează într-o strategie care vizează întregul portofoliu de branduri ale grupului american Yum! și care implică o înțelegere mai bună a nevoilor consumatorilor moderni – „tot mai ocupați, nemaiavând timp să gătească acasă“, după cum remarcă Hilton.
Un efect concret al acestei strategii este și intrarea Pizza Hut pe piața serviciilor „take-away“ (la pachet) și livrări la domiciliu, prin lansarea, în 2008, a brandului PHD, care „are mare potențial de creștere în provincie. Anul acesta, vom duce PHD în cel puțin un oraș din afara Bucureștiului“, ține să precizeze șeful brandurilor Yum! în România.

În total, în 2012, „vrem să deschidem cinci -zece restaurante sub cele trei branduri, dar majoritatea vor fi KFC“, adaugă managerul britanic. Cele 64 de restaurante deschise în țară sub brandurile KFC (42), Pizza Hut (13) şi PHD (9) – în care mănâncă zilnic peste 55.000 de români -, au generat, în 2011, venituri cumulate de 62,2 milioane de euro. (nota bene: brandurile Yum!, care operează pe plan internaţional şi reţeaua Taco Bell, sunt aduse în România, în regim de franciză, de firmele US Food Network, operează restaurantele  KFC și American Restaurant System, Pizza Hut și PHD, controlate de omul de afaceri Gabriel Popoviciu, cunoscut în special pentru proiectul Băneasa. Numele lui este legat și de aducerea în România a mai multor francize de notorietate, precum Howard Johnson, Ramada, Hard Rock Cafe sau IKEA).

În așteptarea Subway

Pe termen mediu, adică într-un interval de cinci ani, actuala filosofie de dezvoltare a brandurilor Yum! în România s-ar putea concretiza în dublarea  afacerilor – până la 120 de restaurante şi un business circa 130 de milioane de euro. Și dacă Pizza Hut e deja cel mai mare lanț de restaurante-pizzerii din țară, ținta lui Mark Hilton pentru KFC e să ajungă nr. 1 pe piaţa restaurantelor cu servire rapidă, obiectiv relativ îndrăzneț, având în vedere că nu e nici pe departe singura companie de profil prinsă în febra investiţiilor. Conaționalii de la McDonald‘s, liderul pieţei de localuri de tip fast-food din România, au deja 64 de restaurante, dintre care jumătate sunt drive-thru, iar anul acesta vor mai deschide cel puțin un restaurant și vor remodela trei – patru unități vechi, după cum explica Daniel Boaje, directorul general al McDonald’s România, într-o discuție de luna trecută cu Capital.

Afacerile din țară ale gigantului american au depăşit pragul de 100 de milioane de euro – valoare de aproape trei ori mai mare decât încasările  KFC din 2011 – 38,2 mil. de euro. Aceste cifre țin McDonald’s România la o mare și confortabilă distanță de competitori precum KFC sau Burger King, tot o franciză – controlată de oamenii de afaceri Eli Davidai și Marius Nasta – care deține doar șase unități pe piața locală.

Și mai e ceva care‑i motivează pe cei de la Yum! și McDonald’s România și îi fac să se miște încontinuu: speculează la maximum, chiar și în această perioadă, absența de pe piață a unui rival de temut, Subway. Altfel spus, americanii vor simți cu adevărat ce înseamnă concurența abia după ce și conaționalii lor vor lua startul în cursă. Cât mai durează? Subway va deschide primele restaurante în ţară anul acesta.

Scopul meu este să fac din KFC liderul restaurante­lor cu servire rapidă din țară. Vom deschide cel puțin cinci uni­tăți în 2012 și dezvoltăm conceptul de drive-thru.
Mark Hilton, CEO, KFC România

500 mil. euro este valoarea estimată a pieței românești a localurilor de tip fast-food, adică jumătate din întregul domeniu de restaurante