Înmatriculările de autoturisme din România sunt pe un puternic trend ascendent. În 2017 au intrat în circulație circa 665.000 de autoturisme, în creștere de la 392.209 în anul anterior. Din totalul înmatriculărilor de anul trecut însă, nu mai puțin de 550.000 au fost vehicule de ocazie, ceea ce înseamnă că raportul dintre autoturismele noi și cele second-hand a ajuns la 1/5. Cu zece ani în urmă acest raport era complet diferit, pentru fiecare mașină de ocazie fiind înmatriculate trei noi. Modificările prin care a trecut piața autohtonă în acești zece ani sunt profunde și, multe dintre ele, vor continua să influențeze atât vânzările de mașini cât și comportamentul de achiziție al clienților sau chiar traficul. Un exemplu este, fără doar și poate cel deja menționat. Un altul, cât se poate de vizibil, este cel al creșterii puternice a segmentului SUV în preferințele clienților. În 2007, SUV-urile reprezentau doar 6% din totalul pieței, în timp ce astăzi cota de piață a vehiculelor „sport-utility” a trecut de 25%. Practic, unu din patru clienți achiziționează un vehicul cu garda la sol majorată și cu tracțiune intergrală sau nu.

 

Viitor incert

Dacă încheierea lui 2017 cu înmatriculări totale de 140.000 – 150.000 de vehicule, dintre care 115.000 – 120.000 sunt autoturisme, pare a fi o certitudine, perspectivele pieței pentru 2018 sunt greu de intuit. Majoritatea șefilor de companii importatoare de vehicule care au răspuns unui chestionar al Capital au preferat să nu avanseze un volum previzibil al pieței și nici un procent de creștere motivându-și refuzul prin situația în care se află acum piața, dar și prin intrarea în vigoare sau nu a unor măsuri de protecție a pieței. Cristian Milea, Country Director Romania, Opel Southeast Europe, este de părere că „piața are potențial de creștere și sper în intervenția factorilor de reglementare din perspectiva reglementării fiscalizării importului de vehicule  rulate și a timbrului de mediu”. De asemenea, președintele ACAROM, Gabriel Sicoe, menționează că „majorarea comerțului cu atoturisme noi va fi în mod decisiv influențată de măsura în care va fi stăvilit administrativ importul de autoturisme de ocazie”. Cei de la Ford sunt de părere că piața va continua să crească în acest an, indiferent de măsurile luate de Guvern. Asta pentru că, în opinia lor, vânzările de flote – cele care au susținut piața și până acum – se vor afla la cote superioare. Oficialii Renault Group România – reprezentanța mărcilor Dacia, Nissan și Renault pe piața autohtonă –  sunt mai puțin optimiști. În opinia acestora, nici chiar pe vânzările de flote nu se poate pune bază, acestea depinzând de evoluția economiei. Mai exact, dacă anul 2018 nu va aduce creșterea economică estimată, multe firme vor opri achizițiile de mașini. Coroborată cu o scădere a vânzărilor către persoanele fizice – generată de eventuala lipsă a programului Rabla și a unei noi taxe pe poluare – o astfel de decizie ar putea face piața să stagneze sau chiar să scadă. Este interesant de observat că atât oficialii Ford cât și cei ai Renault nu par a fi convinși de declarațiile membrilor Guvernului care susțin că în primăvară vom avea o nouă taxă pe poluare și un nou program Rabla.

O piață second-hand tot mai mare

Dacă în privința vânzărilor de mașini noi incertitudinea este cuvântul de ordine, în cea a înmatriculărilor de vehicule second-hand singura necunoscută rămâne aplicarea sau nu a unei noi taxe pe poluare. Cu o astfel de taxă creșterea acestui segment de piață s-ar putea domoli, în timp ce în lipsa unor măsuri de stopare a importurilor de mașini vechi, piața ar putea accelera chiar mai mult decât în 2017. Asta pentru că, după cum explică șeful ACAROM, „trendul de purjare a parcurilor de mașini vechi și poluante din țările avansate se va accentua odată cu aplicarea măsurilor de restricționare a circulației în orașele mari din aceste țări, ceea ce va duce la intensificarea  transferului de rable poluante către țări ca România. Va crește deci «importul de poluare» cu consecințe asupra sănătății populației.  Fenomenul nu este numai unul economic, ci are și o dimensiune morală, fapt pentru care considerăm oportună o intervenție a autorităților noastre la Comisia Europeană”.

Provocările întâmpinate în 2017 au vizat în principal lipsa de predictibilitate și eliminarea timbrului de mediu care a continuat să aibă un impact sever nu numai pentru piața auto, dar și pe întregul spectru social românesc şi pe bugetul de stat”.

Cristian Milea, Country Director Romania, Opel Southeast Europe