Rezultatele financiare ale producătorilor europeni după prima jumătate a lui 2009 dezvăluie o imagine dezolantă, însă tot mai mulţi oficiali vorbesc despre redresare.

Prezentându-şi rezultatele financiare pentru 2008, majoritatea şefilor marilor companii europene producătoare de autovehicule vorbeau despre un an cu două părţi în deplin contrast: o primă jumătate foarte bună, cu producţie şi vânzări în creştere, şi o a doua jumătate, dezastruoasă. Pornind de la această afirmaţie, putem spune că adevărata criză din industria auto europeană a fost resimţită începând cu iulie 2008. De altfel, şi cifrele de vânzări date publicităţii de Asociaţia Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA) demonstrează exact ace­laşi lucru. Prin urmare, în această vară se împlineşte exact un an de când mari companii, precum Volkswagen, Ford Europe, Renault, PSA, Fiat, Daimler sau BMW, au intrat cu capul înainte într-o criză care a micşorat brusc piaţa autoturismelor cu nu mai puţin de două milioane de unităţi. Dacă în perioada iulie 2007 – iunie 2008 erau comercializate circa 15,78 milioane de unităţi, în intervalul iulie 2008 – iunie 2009 au fost înmatriculate numai 13,78 milioane. Odată cu vânzările s-au prăbuşit, desigur, şi cifrele de afaceri, cu o valoare totală estimată la 30 de miliarde de euro. În condiţiile unei pieţe în picaj accelerat, lupta dintre producători s-a mutat din zona profiturilor şi a creşterii vânzărilor în cea a cotei de piaţă. Asta, pentru a dobândi, odată cu primele semne de revenire, un palier cât mai ridicat de clienţi care să asigure o creştere accelerată. Numai că deşi la nivel declarativ şefii companiilor mizează pe creşterea cotei de piaţă, rapoartele ACEA arată că puţini sunt cei care au reuşit să avanseze în acest domeniu. În timp ce grupul Volkswagen a fost un adevărat recordman, înregistrând în prima jumătate a acestui an o cotă de 21,4%, mai mare cu 1,7% decât în semestrul I din 2008, singurii care au reuşit să acumuleze o cotă mai mare decât anul trecut au fost cei de la Ford Europe, Fiat şi Hyundai, în timp ce Renault, PSA, GM, BMW sau Daimler au pierdut procente importante.

Revine optimismul

Odată cu prezentarea rezultatelor pentru primul semestru, oficialii producătorilor au făcut şi estimări privind viitorul pieţei şi al propriilor afaceri. Astfel, Carlos Ghosn, bossul Renault, consideră că piaţa mondială de autovehicule va înregistra, pentru tot anul 2009, o scădere de 12% faţă de 2008, recul mai mic cu 3% decât cel estimat la începutul acestui an. Dieter Zetsche, şeful Daimler, se aşteaptă şi el la o redresare uşoară a balanţei financiare a companiei sale în a doua parte a anului, susţinută în mare măsură de modelul E klasse. Grupul Volkswagen este singurul care estimează încheierea lui 2009 cu profit, e drept, mult mai mic decât cel înregistrat anul trecut, şi asta în ciuda scăderii vânzărilor.

Optimismul oficialilor este temperat însă de imprevizibila modificare de trend a pieţei odată cu încetarea programelor de stimulare a achiziţiei de automobile, în special a celui german.

171-34960-16_martinwinterkornvw.jpgChiar şi în această fază dificilă a pieţei internaţionale am reuşit să ne creştem cota de piaţă şi stabilitatea financiară.
Martin Winterkorn, preşedinte Volkswagen

6 mil. de autoturisme au fost produse în cele 27 de state ale UE în perioada ianuarie – iunie 2009, cu aproape 3 milioane mai puţine decât în primul semestru al anului trecut

171-34961-16_norbertreithoferbmw.jpgÎn ciuda unor vagi semnale pozitive, o revenire completă şi de durată a pieţei auto mondiale nu este încă vizibilă.
Norbert Reithofer, director general BMW

Construim deja viitorul Renault postcriză, pregătind vânzarea în masă a vehiculelor cu emisii zero, din 2011
Carlos Ghosn, preşedinte Renault

171-34959-capital_16.jpg