Cei mai mari creditori ai Carpatica Asig sunt, ca și în cazul Astra Asigurări, alte firme de asigurare care au plătit daunele șoferilor loviți de mașini cu RCA la societatea falimentară. Este una dintre constatările primei ședințe a Adunării Generale a Creditorilor Carpatica Asig, care a avut loc săptămâna trecută.

 A mai fost votat onorariului lichidatorului companiei, CITR, care va încasa 25.000 de euro pe lună și a fost prezentată situația actuală a companiei.

Din perspectiva clienților și păgubiților Carpatica Asig, cea mai importantă decizie este aceea de a   denunța un număr de 250.000 de polițe. Această decizie a primit și avizul ASF și urmează să fie pusă în practică.

Concret, în funcție de perioada rămasă valabilă pentru poliță, clienții vor primii o sumă de bani de la FGA. Dacă, de exemplu, dintr-o poliță pe un an au mai rămas 6 luni valabile, atunci clientul va primi jumătate din prima plătită.

Pe de altă parte, șoferii loviți de mașini asigurate de Carpatica Asig au avut la dispoziție 90 de zile pentru a depune cereri de despăgubire la FGA. Această perioadă a expirat. FGA a preluat 27.270 de dosare de daună și a primit 24.738 de cereri de plată.

Urmează procese

Allianz Țiriac și Omniasig VIG vor face parte din comitetul creditorilor Carpatica Asig, organism în cadrul căruia sunt adoptate cele mai importante decizii din procedurile de faliment.

Ca și în cazul Astra Asigurări, Allianz și Omniasig au ajuns în comitetul creditorilor în condițiile în care au invocat creanțe semnificative provenite din regresele CASCO/RCA.

Acestea sunt sume plătite de cele două firme de asigurare pentru reparațiile, în baza poliței CASCO, a mașinilor lovite de șoferi cu RCA la Carpatica Asig.   Potrivit normelor în vigoare, firmele care au achitat pe CASCO își pot recupera cheltuielile de la societatea care a emis RCA pentru șoferul vinovat.

 

În cazul de față, intrarea în faliment a făcut imposibilă recuperarea, mai ales că societatea Carpatica Asig avea și înainte obiceiul de a achita cu dificultate sumele din regrese.  Această situație va genera, ca și în cazul Astra Asigurări, tensiuni între firmele de asigurare care dețin creanțe din regrese și Fondul de Garantare a Asiguraților, în condițiile în care asigurătorii apreciază că ar trebui despăgubiți pentru fiecare caz în parte, în limita a 100.000 de euro, iar interpretarea FGA este că plafonul se oprește la 100.000 de euro pe întregul portofoliu.  

Aceste diferențe de interpretare au generat, în cazul Astra Asigurări sute de procese, care se vro transforma în mii pemăsură ce FGA respinge dosarele depuse de asigurători. Același lucru se va întâmpla și în cazul Carpatica Asig.   Potrivit tabelului creditorilor, Allianz Țiriac a intrat cu o creanță de 7,2 milioane de lei, iar Omniasig VIG cu aproximativ 6 milioane de lei.

În cazul firmei austriece, suma este de aproape patru ori mai mică decât în cazul Astra, ceea ce arată că a reușit să își recupereze din datorii înaintea de declanșarea procedurii de faliment. Cu creanțe din regrese mai apar și alte firme de asigurare, cel mai vizibil Asirom, cu aproape 2,5 milioane de lei.

Cel mai mare creditor al societății va fi, ca și la Astra, Fondul de Garantare a Asiguraților, cu o creanță de aproape 428 de milioane de lei. În comitetul creditorilor a mai fost votat și Scor Global, societatea de reasigurare prezentă în tabel cu aproape 2,3 milioane de lei. 

Consiliul ASF a decis, pe 26 iulie 2016, ridicarea licenței Carpatica Asig și formularea unei cereri de faliment pe numele societății. Anterior, firma fusese jumătate de an în rezoluție și mai bine de doi ani sub plan de redresare financiară. Carpatica Asig a pierdut orice șansă de salvare după ce singurul investitor interesat a fost respins de către ASF pentru că nu a putut demonstra că are capacitatea financiară pentru a redresa Carpatica Asig. Fondul de Garantare a Asiguraților a demarat procedurile de despăgubire, în limita a 100.000 de euro per dosar.

Carpatica Asig și-a început activitatea în 1996, sub denumirea ASA Asigurări Atlassib. Acțiunile asigurătorului sunt deținute de omul de afaceri Ilie Carabulea, prin Atlassib Sibiu – 93,27% și Transcar Sibiu – 6,65%, și de Corneliu Tănase – 0,08%, potrivit datelor companiei. În 2015, subscrierile Carpatica Asig au crescut cu 5,4%, la 583,72 milioane de lei, iar daunele plătite cu 9,4%, la 380,9 milioane de lei.