Managerii români se urcă greu pe o bicicletă, mai ales dacă poartă costum și cravată. Și totuși, nu de puține ori îi observăm pe pistele speciale din Capitală. Să fie acesta un nou trend? Cert este că piața de biciclete crește.
Jucătorii din domeniu vorbesc de aproximativ 300.000 de biciclete vândute anul trecut, valoarea lor fiind de aproximativ 45 milioane de euro (dacă se calculează cu un preț mediu de 150 euro pentru o biciletă). „Am intuit că piața bicicletelor va avea o creștere susținută în următorii ani și am considerat că Pegas poate avea din nou un cuvânt de spus în noile condiții“, explică scurt Andrei Botescu, cel care a readus în piață brandul Pegas, împreuncă cu Alexandru Manda.
Iar dacă lucrurile se vor mișca așa cum au gândit cei doi antreprenori, în următorii ani Pegas va deveni unul dintre principalii producători locali de biciclete, așa cum sunt Eurosport DHS (Deva) și VeloCity (Reșița), care produc anual 300.000 – 400.000 de unități. „După mai mult de un an de brainstorming, proiectare și management al producției, anul acesta, la sfârșitul lunii mai, vom ieși pe piață cu primele modele. Este vorba de o serie limitată adresată fanilor Pegas“, spune Manda. Și e doar începutul.
Și DHS crede în piața locală
În timp ce Alexandru Manda și Andrei Botescu își fac planuri care cuprind și construcția unei fabrici în următorii ani, DHS numără piețele la export și are încredere în piața locală. „În 2011, am vândut 120.000 de biciclete în România, cu 7.000 mai mult față de anul anterior, iar exporturile au crescut cu 15%, principalele piețe fiind cele din Germania, Italia, Grecia, Ungaria, Belgia, Cehia, Letonia“, spune Lucian Contraș, director de vânzări al DHS.
Acesta ia în calcul o creștere a pieței interne pe zona urbană, în 2012, în special datorită promovării bicicletei ca mijloc ecologic și alternativ pentru transport, dar și datorită dezvoltării infrastructurii pentru biciclete (numai în București s-au investit milioane de euro pentru pistele de biciclete). De altfel, DHS și-a diversificat, de-a lungul timpului, gama de produse – ultima investiție în această direcție fiind linia tehnologică pentru producția de E-Bikes, foarte căutată pe piața europeană. „Pentru 2012 am previzionat o creștere a cifrei de afaceri cu 12%, din care 10% ar fi creșterea exporturilor“, detaliază Contraș.
Prețul benzinei crește vânzările de biciclete
Bicicletele au început să se vândă bine indiferent dacă sunt cumpărate dintr-un supermarket, dintr-un magazin specializat sau exclusivist. Iar prețurile încep de la aproximativ o sută de euro (în unele cazuri chiar mai puțin) şi ajung până la câteva mii de euro. „Se pare că suntem la finalul unui ciclu în care românii s-au orientat exclusiv către mijloacele de transport motorizate și, mai ales, autoturisme. Creșterea vine de la segmentul clasei medii, care începe să folosească bicicleta din ce în ce mai mult. Ne ajută și prețul benzinei, care a crescut amețitor în ultimii ani“, mai spune Andrei Botescu de la Pegas. Ca o paranteză, acesta a punctat că prețurile pentru modelele Pegas care vor ieși acum în piață variază, în funcție de dotări, între 1.100 și 1.300 lei.
Că piața bicicletelor are potențial o demonstrează și brandurile consacrate care au venit deja în România, precum Velorbis, adus în 2010 de către omul de afaceri Mircea Colotela. Preţul în acest caz este ceva mai ridicat: 1.000 euro, pentru „clasa premium“. „În ultimul an am vân­dut aproape o sută de biciclete. Acum, suntem în căutarea unui partener care să participe la dezvoltarea Velorbis prin implementarea unui concept ce va combina linia de biciclete cu cea de fashion și cu alte câteva nume unice“, spune Colotela. Dar aici este o altă poveste, în care publicul-țintă trebuie să aibă un anumit venit. De altfel, Colotela admite că nu-i ușor să vinzi o bicicletă cu un asemenea preț.
Lucrurile stau diferit în cazul bicicletelor distribuite prin intermediul marilor lanțuri de retail, unde prețurile diferă foarte mult, fiind accesibile și românilor cu venituri mai mici. „Nu am făcut încă gama entry-level cu care să atacăm hipermarketurile. Însă nu excludem și acest segment, pentru că Pegas a fost și va trebui să fie o bicicletă universală, accesibilă tururor“, mai dă un detaliu Andrei Botescu, cu mențiunea că „pe termen lung“ Pegas va avea o piață de 300.000 de biciclete vândute anual. Până când Pegas va reuși să aducă bicicletele și pe acest segment, retailerii se laudă cu încasări mai mari decât în anii trecuți. „Datorită vânzărilor din primele luni ale acestui an, care s-au dublat comparativ cu perioada similară a anului trecut, estimăm că vom avea o creștere de 20%-25% pentru această categorie“, spune Andreea Mihai, director Marketing Carrefour, retailer care a vândut peste 16.000 de biciclete în 2011, principalul furnizor fiind DHS. Și nu este un caz singular.

Vânzările de bi­­ci­cle­te la nivel local au crescut, în ultimii ani, cu procente cuprinse între 10% și 15%. Pentru 2012, ju­că­torii din piață mizează pe aceeași creștere.
An        Biciclete vândute
2010    260.000
2011    300.000
2012    340.000