responsabilitatile autoritatilor administratiei publice locale si ale institutiilor publice implicate in domeniul finantelor publice locale. (2) Dispozitiile prezentei ordonante de urgenta se aplica in domeniul elaborarii, aprobarii, executarii si raportarii: a) bugetelor locale ale comunelor, oraselor, municipiilor, sectoarelor municipiului Bucuresti, judetelor si municipiului Bucuresti; b) bugetelor institutiilor publice, finantate integral sau partial din bugetele locale, dupa caz; c) bugetelor institutiilor publice, finantate integral din venituri proprii; d) bugetului imprumuturilor externe si interne, pentru care rambursarea, plata dobanzilor, comisioanelor, spezelor si a altor costuri se asigura din bugetele locale si care provin din: imprumuturi externe contractate de stat si subimprumutate autoritatilor administratiei publice locale si/sau agentilor economici si serviciilor publice din subordinea acestora; imprumuturi externe contractate de autoritatile administratiei publice locale si garantate de stat; imprumuturi externe si/sau interne contractate sau garantate de autoritatile administratiei publice locale; e) bugetului fondurilor externe nerambursabile. Art. 2. – In intelesul prezentei ordonante de urgenta, termenii si expresiile de mai jos se definesc dupa cum urmeaza: 1. an bugetar – anul financiar pentru care se aproba bugetul; anul bugetar este anul calendaristic care incepe la data de 1 ianuarie si se incheie la 31 decembrie; 2. angajament bugetar – orice act prin care o autoritate competenta potrivit legii afecteaza fonduri publice unei anumite destinatii, in limita creditelor bugetare aprobate; 3. angajament legal – faza in procesul executiei bugetare reprezentand orice act juridic din care rezulta sau ar putea rezulta o obligatie pe seama fondurilor publice; 4. articol bugetar – subdiviziune a clasificatiei cheltuielilor bugetare, determinata in functie de caracterul economic al operatiunilor in care acestea se concretizeaza si care desemneaza natura unei cheltuieli, indiferent de actiunea la care se refera; 5. autoritati ale administratiei publice locale – consiliile locale ale comunelor, oraselor, municipiilor, sectoarelor municipiului Bucuresti, consiliile judetene si Consiliul General al Municipiului Bucuresti, ca autoritati deliberative, si primarii, presedintii consiliilor judetene si primarul general al municipiului Bucuresti, ca autoritati executive; 6. buget – document prin care sunt prevazute si aprobate in fiecare an veniturile si cheltuielile sau, dupa caz, numai cheltuielile, in functie de sistemul de finantare a institutiilor publice; 7. buget local – document prin care sunt prevazute si aprobate in fiecare an veniturile si cheltuielile unitatilor administrativ-teritoriale; 8. buget local pe ansamblul judetului, respectiv al municipiului Bucuresti – totalitatea bugetelor locale ale comunelor, oraselor, municipiilor si bugetului propriu al judetului, respectiv ale sectoarelor si al municipiului Bucuresti; 9. cheltuieli bugetare – sumele aprobate in bugetele prevazute la art. 1 alin. (2), in limitele si potrivit destinatiilor stabilite prin bugetele respective; 10. clasificatie bugetara – gruparea veniturilor si cheltuielilor bugetare intr-o ordine obligatorie si dupa criterii unitare; 11. clasificatie economica – gruparea cheltuielilor dupa natura si efectul lor economic; 12. clasificatie functionala – gruparea cheltuielilor dupa destinatia lor, pentru a evalua alocarea fondurilor publice unor activitati sau obiective care definesc necesitatile publice; 13. contabil – denumire generica pentru persoana si/sau persoanele care lucreaza in compartimentul financiar-contabil, care verifica documentele justificative si intocmesc instrumentele de plata a cheltuielilor efectuate pe seama fondurilor publice; 14. compartimentul financiar-contabil – structura organizatorica din cadrul institutiei publice, in care este organizata executia bugetara (serviciu, birou, compartiment); 15. consolidare – operatiunea de eliminare a transferurilor de sume dintre bugetele prevazute la art. 1 alin. (2), in vederea evitarii dublei evidentieri a acestora; 16. cota defalcata – procent stabilit din unele venituri ale bugetului de stat, care se aloca bugetelor locale; 17. credite destinate unor actiuni multianuale – sume alocate unor programe, proiecte, subproiecte, obiective si altele asemenea, care se desfasoara pe o perioada mai mare de un an si dau loc la credite de angajament si credite bugetare; 18. credit de angajament – limita maxima a cheltuielilor ce pot fi angajate, in timpul exercitiului bugetar, in limitele aprobate; 19. credit bugetar – suma aprobata prin buget, reprezentand limita maxima pana la care se pot ordonanta si efectua plati in cursul anului bugetar pentru angajamentele contractate in cursul exercitiului bugetar si/sau din exercitii anterioare pentru actiuni multianuale, respectiv se pot angaja, ordonanta si efectua plati din buget pentru celelalte actiuni; 20. cofinantare – finantarea unui program, proiect, subproiect, obiectiv si altele asemenea, partial prin credite bugetare, partial prin finantarea provenita din surse externe; 21. contributie – prelevare obligatorie a unei parti din veniturile persoanelor fizice si juridice, cu sau fara posibilitatea obtinerii unei contraprestatii; 22. datorie publica locala – totalitatea obligatiilor de plata, interne si externe, ale autoritatii administratiei publice locale, la un moment dat, provenind din imprumuturi contractate sau garantate de aceasta de pe piata interna si externa de capital; 23. deficit bugetar – parte a cheltuielilor bugetare ce depaseste veniturile bugetare intr-un an bugetar; 24. deschidere de credite bugetare – aprobare comunicata trezoreriei statului de catre ordonatorul principal de credite, in limita careia se pot efectua repartizari de credite bugetare si plati de casa din bugetele locale; 25. dobanda – pretul folosirii temporare a capitalului imprumutat; 26. donatie – fonduri banesti sau bunuri materiale primite de o institutie publica de la o persoana juridica sau fizica cu titlu nerambursabil si fara contraprestatie; 27. echilibru bugetar – egalitatea dintre veniturile bugetare si cheltuielile bugetare in cadrul unui exercitiu bugetar; 28. excedent bugetar – parte a veniturilor bugetare ce depaseste cheltuielile bugetare intr-un an bugetar; 29. executie bugetara – activitatea de incasare a veniturilor bugetare si de efectuare a platii cheltuielilor aprobate prin buget; 30. executie de casa a bugetului – complex de operatiuni care se refera la incasarea veniturilor si plata cheltuielilor bugetare; 31. exercitiu bugetar – perioada egala cu anul bugetar pentru care se elaboreaza, se aproba, se executa si se raporteaza bugetul; 32. fonduri publice locale – sume alocate din bugetele prevazute la art. 1 alin. (2), precum si cele gestionate in afara bugetului local; 33. fond de risc – fond constituit in afara bugetului local de catre autoritatile administratiei publice locale din comisioanele suportate de beneficiarii imprumuturilor garantate de catre aceste autoritati si din alte surse; 34. fond de rulment – partea din excedentul anual bugetar definitiv al bugetului local, care se constituie la nivelul fiecarei unitati administrativ-teritoriale si se utilizeaza potrivit prevederilor prezentei ordonante de urgenta; 35. fond de rezerva bugetara – fond prevazut la partea de cheltuieli a bugetelor locale; 36. garantie locala – angajament asumat de o autoritate a administratiei publice locale fata de institutia creditoare de a plati acesteia o anumita suma, in cazul neexecutarii obligatiilor de plata de catre agenti economici si servicii publice din subordinea acesteia, pentru imprumuturile interne si externe garantate de aceasta autoritate; 37. impozit – prelevare obligatorie, fara contraprestatie imediata, directa si nerambursabila, pentru satisfacerea necesitatilor de interes general;rn 38. institutii publice – denumire generica ce include comunele, orasele, municipiile, sectoarele municipiului Bucuresti, judetele, municipiul Bucuresti, institutiile si serviciile publice din subordinea acestora, cu personalitate juridica, indiferent de modul de finantare a activitatii acestora;rn 39. imprumut – suma primita de la un creditor de catre o autoritate a administratiei publice locale, rambursabila la un anumit termen (scadenta), cu plata unei sume in plus (dobanda) in favoarea creditorului;rn 40. lichidarea cheltuielilor – faza in procesul executiei bugetare in care se verifica existenta angajamentelor, se determina sau se verifica realitatea sumei datorate, se verifica conditiile de exigibilitate ale angajamentului, pe baza documentelor justificative care sa ateste operatiunile respective;rn 41. ordonantarea cheltuielilor – faza in procesul executiei bugetare in care se confirma ca livrarile de bunuri si servicii au fost efectuate sau alte creante au fost verificate si ca plata poate fi realizata;rn 42. plata cheltuielilor – faza in procesul executiei bugetare reprezentand actul final prin care institutia publica achita obligatiile sale fata de terti;rn 43. proces bugetar – etape consecutive de elaborare, aprobare, executare, control si raportare ale bugetului, care se incheie cu aprobarea contului anual de executie a acestuia;rn 44. program – o actiune sau un ansamblu coerent de actiuni ce se refera la acelasi ordonator principal de credite, proiectate pentru a realiza un obiectiv sau un set de obiective definite si pentru care sunt stabiliti indicatori de program care sa evalueze rezultatele ce vor fi obtinute, in limitele de finantare aprobate;rn 45. registrul datoriei publice locale – documentul care evidentiaza situatia datoriei publice locale contractate direct, in ordine cronologica, si care are doua componente: subregistrul datoriei publice interne locale si subregistrul datoriei publice externe locale;rn 46. registrul garantiilor locale – documentul care evidentiaza situatia garantiilor locale acordate de autoritatile administratiei publice locale, in ordine cronologica, si care are doua componente: subregistrul garantiilor interne locale si subregistrul garantiilor externe locale;rn 47. sume defalcate – parte alocata unitatilor administrativ-teritoriale din unele venituri ale bugetului de stat, in vederea echilibrarii bugetelor proprii ale acestora si finantarii unor activitati descentralizate sau cheltuieli publice noi, potrivit prevederilor prezentei ordonante de urgenta, ale legii bugetului de stat si legii de rectificare a acestuia;rn 48. seful compartimentului financiar-contabil – persoana care ocupa functia de conducere a compartimentului financiar-contabil si care raspunde de activitatea de incasare a veniturilor si de plata a cheltuielilor sau, dupa caz, una dintre persoanele care indeplineste aceste atributii in cadrul unei institutii publice care nu are in structura sa un compartiment financiar-contabil sau persoana care indeplineste aceste atributii pe baza de contract, in conditiile legii;rn 49. taxa – suma platita de o persoana fizica sau juridica pentru serviciile prestate acesteia de catre o institutie publica sau un serviciu public organizat in structura unei autoritati a administratiei publice locale;rn 50. unitati administrativ-teritoriale – comunele, orasele, municipiile, sectoarele municipiului Bucuresti, judetele si municipiul Bucuresti;rn 51. varsamant – modalitate de stingere a obligatiei legale, prin virarea unei sume de bani, efectuata de un agent economic, o institutie publica, un serviciu public ori o institutie financiara;rn 52. venituri bugetare – resursele banesti care se cuvin bugetelor prevazute la art. 1 alin. (2) lit. a)-c), dupa caz, in baza unor prevederi legale, formate din impozite, taxe, contributii, alte varsaminte, alte venituri, cote defalcate din unele venituri ale bugetului de stat, precum si cele prevazute la art. 5 alin. (1) lit. b)-d);rn 53. virare de credite bugetare – operatiune prin care se diminueaza creditul bugetar de la o subdiviziune a clasificatiei bugetare care prezinta disponibilitati si se majoreaza corespunzator o alta subdiviziune la care fondurile sunt insuficiente, cu respectarea dispozitiilor legale de efectuare a operatiunilor respective.rnrn Art. 3. – (1) Veniturile si cheltuielile bugetelor prevazute la art. 1 alin. (2), precum si celelalte venituri si cheltuieli evidentiate in afara bugetului local, cumulate la nivelul unitatii administrativ-teritoriale, alcatuiesc bugetul general al unitatii administrativ-teritoriale, care, dupa consolidare, prin eliminarea transferurilor dintre bugete, va reflecta dimensiunea efortului financiar public in unitatea administrativ-teritoriala pe anul respectiv, starea de echilibru sau dezechilibru, dupa caz.rn (2) Creditele bugetare aprobate se utilizeaza pentru finantarea functiilor administratiei publice locale, programelor, proiectelor, activitatilor, actiunilor, obiectivelor si a altora asemenea, potrivit scopurilor prevazute in legi si alte reglementari, si vor fi angajate si folosite in stricta corelare cu gradul previzionat de incasare a veniturilor bugetare.rnrn Art. 4. – (1) Prin aprobarea bugetelor prevazute la art. 1 alin. (2) se autorizeaza, pentru anul bugetar, veniturile si cheltuielile bugetare, dupa caz.rn (2) Sumele aprobate, la partea de cheltuieli, prin bugetele prevazute la art. 1 alin. (2), in cadrul carora se angajeaza, se ordonanteaza si se efectueaza plati, reprezinta limite maxime care nu pot fi depasite.rn (3) Angajarea cheltuielilor din aceste bugete se face numai in limita creditelor bugetare aprobate.rn (4) Angajarea si utilizarea creditelor bugetare in alte scopuri decat cele aprobate atrag raspunderea celor vinovati, in conditiile legii.rn (5) Pentru actiunile multianuale se inscriu in buget, distinct, creditele de angajament si creditele bugetare.rn (6) In vederea realizarii actiunilor multianuale ordonatorii de credite incheie angajamente legale, in limita creditelor de angajament aprobate prin buget pentru anul bugetar respectiv.rnrn Art. 5. – (1) Veniturile bugetelor locale se constituie din:rn a) venituri proprii formate din: impozite, taxe, contributii, alte varsaminte, alte venituri si cote defalcate din impozitul pe venit;rn b) sume defalcate din unele venituri ale bugetului de stat;rn c) subventii primite de la bugetul de stat si de la alte bugete;rn d) donatii si sponsorizari.rn (2) Fundamentarea veniturilor bugetelor locale se bazeaza pe constatarea si evaluarea materiei impozabile si a bazei de impozitare in functie de care se calculeaza impozitele si taxele aferente, evaluarea serviciilor prestate si a veniturilor obtinute din acestea, precum si pe alte elemente specifice, inclusiv pe serii de date, in scopul evaluarii corecte a veniturilor.rn (3) Fundamentarea, dimensionarea si repartizarea cheltuielilor bugetelor locale, pe ordonatori de credite, pe destinatii, respectiv pe actiuni, activitati, programe, proiecte, obiective, se efectueaza in concordanta cu atributiile care revin autoritatilor administratiei publice locale, cu prioritatile stabilite de acestea, in vederea functionarii lor si in interesul colectivitatilor locale respective.rn (4) Fundamentarea si aprobarea cheltuielilor bugetelor locale se efectueaza in stricta corelare cu posibilitatile reale de incasare a veniturilor bugetelor locale, estimate a se realiza.rnrn Art. 6. – Trecerea de catre Guvern, in administrarea si finantarea autoritatilor administratiei publice locale, a unor cheltuieli publice, ca urmare a descentralizarii unor activitati, precum si a altor cheltuieli publice noi se face prin lege, numai cu asigurarea resurselor financiare necesare realizarii acestora, dupa cum urmeaza:rn a) in primul an, prin cuprinderea distincta, in anexa la legea bugetului de stat, a resurselor necesare finantarii cheltuielilor publice transferate sau noilor cheltuieli publice, precum si a criteriilor de repartizare;rn b) in anii urmatori, prin cuprinderea resurselor respective in ansamblul sumelor alocate unitatilor administrativ-teritoriale, cu exceptia celor nominalizate distinct prin anexa la legea bugetului de stat.rnrn CAPITOLUL IIrn Principii, reguli si responsabilitatirnrn SECtIUNEA 1rn Principii si reguli bugetarern Art. 7. – (1) Veniturile si cheltuielile se includ in buget in totalitate, in sume brute.rn (2) Veniturile bugetare nu pot fi afectate direct unei cheltuieli bugetare anume, cu exceptia donatiilor si sponsorizarilor, care au stabilite destinatii distincte.rnrn Art. 8. – Procesul bugetar este deschis si transparent, acesta realizandu-se prin:rn a) publicarea in presa locala sau afisarea la sediul autoritatii administratiei publice locale respective a proiectului de buget local si a contului anual de executie a acestuia;rn b) dezbaterea publica a proiectului de buget local, cu prilejul aprobarii acestuia;rn c) prezentarea contului anual de executie a bugetului local in sedinta publica.rnrn Art. 9. – (1) Veniturile si cheltuielile bugetare se inscriu intr-un singur document, pentru a se asigura utilizarea eficienta si monitorizarea fondurilor publice locale.rn (2) Se interzic retinerea si utilizarea de venituri in regim extrabugetar si constituirea de fonduri publice locale in afara bugetelor locale, daca legea nu prevede altfel.rnrn Art. 10. – Toate operatiunile bugetare se exprima in moneda nationala.rnrn rn Art. 11. – (1) Veniturile si cheltuielile bugetare sunt aprobate, in conditiile legii, pe o perioada de un an, care corespunde exercitiului bugetar.rn (2) Toate operatiunile de incasari si plati efectuate in cursul unui an bugetar in contul unui buget apartin exercitiului corespunzator de executie a bugetului respectiv.rnrn Art. 12. – Veniturile si cheltuielile bugetare se inscriu si se aproba in buget pe surse de provenienta si, respectiv, pe categorii de cheltuieli grupate dupa natura economica si destinatia acestora.rnrn Art. 13. – Cheltuielile unui buget se acopera integral din veniturile bugetului respectiv.rnrn Art. 14. – (1) Este interzisa efectuarea de plati direct din veniturile incasate, cu exceptia cazurilor in care legea prevede altfel.rn (2) Cheltuielile bugetare au destinatie precisa si limitata si sunt determinate de autorizarile continute in legi specifice si in legile bugetare anuale.rn (3) Nici o cheltuiala nu poate fi inscrisa in bugetele prevazute la art. 1 alin. (2) si nici nu poate fi angajata si efectuata din aceste bugete, daca nu exista baza legala pentru respectiva cheltuiala.rn (4) Nici o cheltuiala din fonduri publice locale nu poate fi angajata, ordonantata si platita daca nu este aprobata potrivit legii si nu are prevederi bugetare si surse de finantare.rn (5) Dupa aprobarea bugetelor locale pot fi aprobate acte normative cu implicatii asupra acestora, dar cu precizarea surselor de acoperire a diminuarii veniturilor sau a majorarii cheltuielilor bugetare aferente exercitiului bugetar pentru care s-au aprobat bugetele locale respective.rnrn SECtIUNEA a 2-arn Competente si responsabilitati in procesul bugetarrn Art. 15. – (1) Bugetele locale si celelalte bugete prevazute la art. 1 alin. (2) se aproba astfel:rn a) bugetele locale, bugetele imprumuturilor externe si interne si bugetele fondurilor externe nerambursabile, de catre consiliile locale, judetene si Consiliul General al Municipiului Bucuresti, dupa caz;rn b) bugetele institutiilor publice, finantate integral sau partial din bugetele locale, de catre consiliile prevazute la lit. a), in functie de subordonarea acestora;rn c) bugetele institutiilor publice, finantate integral din venituri proprii, inclusiv rectificarea acestora, de catre conducerea institutiei, cu avizul conform al ordonatorului principal de credite.rn (2) Pe parcursul exercitiului bugetar consiliile locale, judetene si Consiliul General al Municipiului Bucuresti, dupa caz, pot aproba rectificarea bugetelor prevazute la alin. (1) lit. a) si b), in termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a legii de rectificare a bugetului de stat, precum si ca urmare a unor propuneri fundamentate ale ordonatorilor principali de credite. Rectificarilor bugetelor locale li se vor aplica aceleasi proceduri ca si aprobarii initiale a acestora, cu exceptia termenelor din calendarul bugetar.rnrn Art. 16. – Autoritatile administratiei publice locale au urmatoarele competente si responsabilitati in ceea ce priveste finantele publice locale:rn a) elaborarea si aprobarea bugetelor locale, in conditii de echilibru bugetar, la termenele si potrivit prevederilor stabilite prin prezenta ordonanta de urgenta;rn b) stabilirea, constatarea, controlul, urmarirea si incasarea impozitelor si taxelor locale, precum si a altor venituri ale unitatilor administrativ-teritoriale, prin compartimente proprii de specialitate, in conditiile legii;rn c) urmarirea si raportarea executiei bugetelor locale, precum si rectificarea acestora, pe parcursul anului bugetar, in conditii de echilibru bugetar;rn d) stabilirea si urmarirea modului de prestare a serviciilor publice de interes local, inclusiv optiunea trecerii sau nu a acestor servicii in raspunderea unor agenti economici specializati ori servicii publice de interes local, urmarindu-se eficientizarea acestora in beneficiul colectivitatilor locale;rn e) administrarea eficienta a bunurilor din proprietatea publica si privata a unitatilor administrativ-teritoriale;rn f) contractarea directa de imprumuturi interne si externe, pe termen scurt, mediu si lung, si urmarirea achitarii, la scadenta, a obligatiilor de plata rezultate din acestea;rn g) garantarea de imprumuturi interne si externe, pe termen scurt, mediu si lung, si urmarirea achitarii, la scadenta, a obligatiilor de plata rezultate din imprumuturile respective de catre beneficiari;rn h) administrarea fondurilor publice locale pe parcursul executiei bugetare, in conditii de eficienta;rn i) stabilirea optiunilor si a prioritatilor in aprobarea si in efectuarea cheltuielilor publice locale;rn j) elaborarea, aprobarea, modificarea si urmarirea realizarii programelor de dezvoltare in perspectiva a unitatilor administrativ-teritoriale ca baza a gestionarii bugetelor locale anuale;rn k) indeplinirea si a altor atributii, competente si responsabilitati prevazute de dispozitiile legale.rnrn Art. 17. – (1) Ordonatorii de credite sunt de trei categorii: ordonatori principali, ordonatori secundari si ordonatori tertiari.rn (2) Ordonatorii principali de credite ai bugetelor locale sunt presedintii consiliilor judetene, primarul general al municipiului Bucuresti si primarii celorlalte unitati administrativ-teritoriale.rn (3) Ordonatorii principali de credite pot delega aceasta calitate inlocuitorilor de drept sau altor persoane imputernicite in acest scop. Prin actul de delegare ordonatorii principali de credite vor preciza limitele si conditiile delegarii.rn (4) Conducatorii institutiilor publice cu personalitate juridica, carora li se aloca fonduri din bugetele prevazute la art. 1 alin. (2), sunt ordonatori secundari sau tertiari de credite, dupa caz.rnrn Art. 18. – (1) Ordonatorii principali de credite analizeaza modul de utilizare a creditelor bugetare aprobate prin bugetele locale si prin bugetele institutiilor publice, ai caror conducatori sunt ordonatori secundari sau tertiari de credite, dupa caz, si aproba efectuarea cheltuielilor din bugetele proprii, cu respectarea dispozitiilor legale.rn (2) Ordonatorii secundari de credite repartizeaza creditele bugetare aprobate potrivit art. 15 alin. (1) lit. b), pentru bugetul propriu si pentru bugetele institutiilor publice, ai caror conducatori sunt ordonatori tertiari de credite, si aproba efectuarea cheltuielilor din bugetele proprii, cu respectarea dispozitiilor legale.rn (3) Ordonatorii tertiari de credite utilizeaza creditele bugetare ce le-au fost repartizate numai pentru realizarea sarcinilor unitatilor pe care le conduc, potrivit prevederilor din bugetele aprobate si in conditiile stabilite prin dispozitiile legale.rnrn Art. 19. – (1) Ordonatorii de credite au obligatia de a angaja si de a utiliza creditele bugetare numai in limita prevederilor si destinatiilor aprobate, pentru cheltuieli strict legate de activitatea institutiilor publice respective si cu respectarea dispozitiilor legale.rn (2) Ordonatorii de credite raspund de:rn a) elaborarea si fundamentarea proiectului de buget propriu;rn b) urmarirea modului de realizare a veniturilor;rn c) angajarea, lichidarea si ordonantarea cheltuielilor in limita creditelor bugetare aprobate si a veniturilor bugetare posibil de incasat;rn d) integritatea bunurilor aflate in proprietatea sau in administrarea institutiei pe care o conduc;rn e) organizarea si tinerea la zi a contabilitatii si prezentarea la termen a situatiilor financiare asupra situatiei patrimoniului aflat in administrare si executiei bugetare;rn f) organizarea sistemului de monitorizare a programului de achizitii publice si a programului de investitii publice;rn g) organizarea evidentei programelor, inclusiv a indicatorilor aferenti acestora;rn h) organizarea si tinerea la zi a evidentei patrimoniului, conform prevederilor legale;rn i) alte atributii stabilite de dispozitiile legale.rnrn Art. 20. – (1) Controlul financiar preventiv propriu si auditul public intern se exercita asupra tuturor operatiunilor care afecteaza fondurile publice si/sau patrimoniul public si privat si sunt exercitate conform reglementarilor legale in domeniu.rn (2) Angajarea, lichidarea si ordonantarea cheltuielilor din fonduri publice se aproba de ordonatorul de credite, iar plata acestora se efectueaza de catre contabil, cu exceptia prevederilor art. 50 alin. (7).rn (3) Angajarea si ordonantarea cheltuielilor se efectueaza numai cu viza prealabila de control financiar preventiv propriu, potrivit dispozitiilor legale.rn (4) Formarea si utilizarea fondurilor publice locale si contul de executie a bugetelor locale sunt supuse controlului Curtii de Conturi, potrivit legii.rnrn rnrnCAPITOLUL IIIrn Procesul bugetarrnrn SECtIUNEA 1rn Proceduri privind elaborarea bugetelorrn Art. 21. – Proiectele bugetelor prevazute la art. 1 alin. (2) se elaboreaza de catre ordonatorii principali de credite, avand in vedere:rn a) prognozele principalilor indicatori macroeconomici si sociali, pentru anul bugetar pentru care se elaboreaza proiectul de buget, precum si pentru urmatorii 3 ani, elaborate de organele abilitate;rn b) politicile fiscale si bugetare, nationale si locale;rn c) prevederile acordurilor de imprumuturi interne sau externe incheiate, ale memorandumurilor de finantare sau ale altor acorduri internationale, semnate si/sau ratificate;rn d) politicile si strategiile sectoriale si locale, precum si prioritatile stabilite in formularea propunerilor de buget;rn e) propunerile de cheltuieli detaliate ale ordonatorilor de credite din subordine;rn f) programele intocmite de ordonatorii principali de credite in scopul finantarii unor actiuni sau ansamblu de actiuni, carora le sunt asociate obiective precise si indicatori de rezultate si de eficienta; programele sunt insotite de estimarea anuala a performantelor fiecarui program, care trebuie sa precizeze: actiunile, costurile asociate, obiectivele urmarite, rezultatele obtinute si estimate pentru anii urmatori, masurate prin indicatori precisi, a caror alegere este justificata;rn g) programele de dezvoltare economico-sociala in perspectiva ale unitatii administrativ-teritoriale, in concordanta cu politicile de dezvoltare la nivel national, regional, judetean, zonal sau local.rnrn Art. 22. – (1) Veniturile si cheltuielile se grupeaza in buget pe baza clasificatiei bugetare aprobate de Ministerul Finantelor Publice.rn (2) Veniturile sunt structurate pe capitole si subcapitole, iar cheltuielile, pe parti, capitole, subcapitole, titluri, articole, precum si alineate si paragrafe, dupa caz.rn (3) Cheltuielile prevazute in capitole si articole au destinatie precisa si limitata.rn (4) Numarul de salariati, permanenti si temporari, si fondul salariilor de baza se aproba distinct, prin anexa la bugetul fiecarei institutii publice. Numarul de salariati aprobat fiecarei institutii publice nu poate fi depasit.rn (5) Cheltuielile de capital se cuprind la fiecare capitol bugetar, in conformitate cu creditele de angajament si duratele de realizare a investitiilor.rn (6) Programele se aproba ca anexe la bugetele prevazute la art. 1 alin. (2).rn (7) Fondurile externe nerambursabile si imprumuturile interne si externe se cuprind in anexe la bugetele locale si se aproba o data cu acestea.rn (8) Veniturile bugetelor locale sunt prevazute in anexa nr. 1, iar cheltuielile acestora, in anexa nr. 2.rnrn Art. 23. – Impozitele si taxele locale se aproba de consiliile locale, judetene si Consiliul General al Municipiului Bucuresti, dupa caz, in limitele si in conditiile legii.rnrnrnArt. 24. – (1) Sumele incasate din vanzarea ca atare sau din valorificarea materialelor rezultate in urma demolarii, dezmembrarii ori dezafectarii, in conditiile prevazute de lege, a unor mijloace fixe sau din vanzarea unor bunuri materiale care apartin institutiilor publice, finantate integral din bugetele locale, constituie venituri ale bugetelor locale si se varsa la acestea.rn (2) Sumele incasate potrivit alin. (1) de catre celelalte institutii publice constituie venituri ale bugetelor acestora.rn (3) Sumele incasate din concesionarea sau din inchirierea unor bunuri apartinand domeniului public ori privat al unitatilor administrativ-teritoriale constituie venituri ale bugetelor locale.rn (4) Sumele incasate din valorificarea bunurilor confiscate se fac venit la bugetul local, in functie de subordonarea institutiilor care au dispus confiscarea acestora, in conditiile legii.rnrn Art. 25. – Sumele incasate din vanzarea, in conditiile legii, a unor bunuri apartinand domeniului privat al unitatilor administrativ-teritoriale constituie venituri ale bugetelor locale.rnrn rnrn Art. 26. – (1) Pentru functionarea unor servicii publice locale, create in interesul persoanelor fizice si juridice, consiliile locale, judetene si Consiliul General al Municipiului Bucuresti, dupa caz, aproba taxe speciale.rn (2) Cuantumul taxelor speciale se stabileste anual, iar veniturile obtinute din acestea se utilizeaza integral pentru acoperirea cheltuielilor efectuate pentru infiintarea serviciilor publice locale, precum si pentru finantarea cheltuielilor de intretinere si functionare ale acestor servicii.rn (3) Prin regulamentul aprobat de consiliile locale, judetene si Consiliul General al Municipiului Bucuresti, dupa caz, se vor stabili conditiile si sectoarele de activitate in care se pot institui taxele speciale, modul de organizare si functionare a serviciilor publice pentru care se propun taxele respective, modalitatile de consultare si de obtinere a acordului persoanelor fizice si juridice beneficiare ale serviciilor respective.rn (4) Hotararile luate de consiliile locale, judetene si Consiliul General al Municipiului Bucuresti, dupa caz, in legatura cu perceperea taxelor speciale de la persoanele fizice si juridice platitoare vor fi afisate la sediul acestora sau vor fi publicate in presa.rn (5) Impotriva acestor hotarari persoanele interesate pot face contestatie in termen de 15 zile de la afisarea sau publicarea acestora. Dupa expirarea acestui termen consiliul care a adoptat hotararea se intruneste si delibereaza asupra contestatiilor primite.rn (6) Taxele speciale se incaseaza numai de la persoanele fizice si juridice care se folosesc de serviciile publice locale pentru care s-au instituit taxele respective.rn (7) Taxele speciale, instituite potrivit prevederilor prezentului articol, se incaseaza intr-un cont distinct, deschis in afara bugetului local, fiind utilizate in scopurile pentru care au fost infiintate, iar contul de executie al acestora se aproba de consiliul local, judetean sau Consiliul General al Municipiului Bucuresti, dupa caz.rnrn Art. 27. – (1) Serviciile publice de interes local care desfasoara activitati de natura economica au obligatia calcularii, inregistrarii si recuperarii uzurii fizice si morale a mijloacelor fixe aferente acestor activitati, prin tarif sau pret, potrivit legii.rn (2) Sumele reprezentand amortizarea calculata pentru aceste mijloace fixe se colecteaza intr-un cont distinct, deschis la unitatile