Compania petrolieră are peste 130 de stații și comercializează mai multe tipuri de carburant. Cel mai ieftin produs al Petrom Moldova este motorina Euro Diesel 5, care costă 17,20 lei moldovenești, adică 4,31 de lei. În același timp, sortimentul de benzină Euro Premium 95, care se regăsește și pe piața românească dar sub denumirea Benzină Standard, costă în stațiile din Chișinău doar 17,64 de lei, adică 4,39 de lei. În București, același sortiment este comercializat cu 5,62 de lei/litru, adică cu 28% mai scump.

În ceea ce privește, benzina Super 100, la Chișinău un litru costă 18,04 lei moldovenești, adică 4,49 lei. În stațiile din România, prețurile depășesc 6 lei/litru.

Dacă în România Lukoil are prețuri puțin mai mari decât Petrom, în Moldova situație este invers. De exemplu, benzina Premium 95 costă la Lukoil 17,57 de lei moldovenești, iar la Petrom prețul este 17,64 de lei moldovenști.

Lukoil Moldova încă mai vinde șoferilor și benzină normală 80, adică cu o cifră octanică mai redusă, la un preț de 17,07 lei moldovenești, adică 4,25 de lei.

Zece companii petroliere au notificat ANRE

Săptămâna trecută, peste 10 companii petroliere pe piața din Republica Moldova au notificat Agenția Națională pentru Reglementare în Energetică despre intenția de a majora prețurile carburanților, scrie Evenimentul zilei din Moldova, evz.md

Conform sursei citate, petroliștii vor să majoreze prețurile la benzină cu 20-40 de bani moldovenști, iar la motorină cu 45-90 de bani. “ANRE informează că prețurile de import la gazul lichefiat, în ultimele patru luni, au fost în creștere, în luna septembrie prețul mediu fiind mai mare decât cel din iunie cu 164 dolari/tona ajungând la 777 dolari/tona. Prețurile de import la benzină actualmente nu sunt mai mari comparativ cu perioada în care anterior au fost stabilite prețurile de comercializare cu amănuntul. Prețul mediu de import al benzinei în septembrie a constituit 1.047 dolari/tona sau 13.363 lei/tona, ce este cu 16 dolari/tona mai mic decât cel din ianuarie și cu 73 dolari/tona mai mic decât cel din februarie”, scrie evz.md


Scumpirea carburanţilor, bănuită de aranjament corporative

Experţii spun că aceste majorări ar putea genera scumpiri a produselor agroalimentare şi vor afecta negativ activitatea transportatorilor rutieri. „Chiar dacă spun că este o majorare ce depinde de piaţa mondială, cred că este o înţelegere corporativă. Majorarea tarifului cu zece bani de la întâi noiembrie, pe care noi o aşteptăm din anul 2006, puţin o să îi ajute pe transportatori. Cred că sunt două soluţii de rezolvare a situaţiei: compensarea tarifelor de către autorităţi sau liberalizarea tarifelor şi instituirea concurenţei libere”, susţine Vladimir Florea, preşedintele Asociaţiei „Uniunea Transportatorilor şi Drumarilor din Republica Moldova. Expertul economic Viorel Chivriga spune că majorarea preţului la combustibili depinde de situaţia de pe piaţa internaţională, de accizele care nu au fost încă majorate şi de fluctuaţiile de pe piaţa valutară. „Majorarea combustibililor va provoca o explozie în larg a preţului la produse, în special la cele agroalimentare, dar şi cele care sunt produse la noi şi vor creşte costurile de producţie. Va fi afectat şi transportul rutier şi cel de bunuri. Există rezerve, preţurile nu sunt bătute în cui, Consiliul Concurenţei trebuie să examineze toate aceste majorări”, mai spune expertul.

La rândul său, guvernatorul Băncii Naţionale(BNM), Dorin Drăguţanu, a dat asigurări în cadrul audierilor la Comisia parlamentară economie că scumpirea carburanţilor este nesemnificativă şi nu va genera creşteri esenţiale ale preţurilor. „Moldova are un regim flotant al cursului de schimb. Chiar şi cu această depreciere pe care noi o vedem şi cu aceste modificări de preţuri pe anumite segmente a economiei inflaţia va rămâne în parametri”, a declarat guvernatorul BNM.

Premierul Iurie Leancă a cerut Consiliului Concurenţei, Agenției Naționale pentru Reglementare în Energetică, Ministerului Economiei și Ministerului Finanțelor să evalueze rapid situația de pe piața produselor petroliere din țară. „De la începutul acestui an, prețurile petrolului la bursele internaționale au variat nu doar neapărat în sus. Au fost și momente când au căzut suficient de tare. Nu știu cum se face că atunci la pompă nu am văzut nici o ajustare la această scădere, iar cum prețul s-a majorat puțin și s-a majorat schimbul valutar, imediat constatăm o creștere rapidă a prețurilor la pompă. Motivul este că avem stocuri mici. Avem nevoie să evaluăm mai mulți parametri ai activității acestor companii și sper că veți veni foarte curând cu anumite sugestii în comunicare strânsă cu aceste companii petroliere”, a menționat Leancă.