Proiectul, susținut de primarul Mihai Chirica, ar urma să fie finanțat din bani europeni, dar această idee este, deocamdată, la stadiul de propunere lansată în spațiul public, pentru că autoritățile ieșene încă nu au cerut acești bani comunitari, scrie playtech.ro

Primăria din Iași ar urma să le ofere celor care au mașini mai vechi de 10 ani un stimulent de 500 de euro pentru a renunța la vehiculele poluante și, eventual, pentru a se înscrie în programul guvernamental RABLA.

Totuși, Mihai Chirica spune că va trimite săptămâna aceasta o propunere Comisiei Europene și va discuta cu primarii din marile orașe în data de 26 martie, când are loc reuniunea edililor din orașe cu peste 100.000 de locuitori, despre ideea primei anti-poluare.

„(…) să fie iniţiat un fond european prin care să recuperăm de la proprietari toate vehiculele care poluează excesiv prin acordarea unor vouchere. (…) Din tot ce am evaluat noi de pe piaţa automobilelor care sunt mai vechi de 10 ani, valoarea medie se duce în jur de 500 euro.” Mihai Chirica, primarul Iașului

Autoritățile ieșene estimează că în oraș ar circula 25.000 de maşini extrem de poluante. Drept urmare, ar fi necesar un fond de 12,5 milioane euro.

„Proprietarul primeşte un voucher de 500 de euro pe care îl va folosi cum doreşte, dar doar cu măsuri de protecţia mediului pentru a nu genera alte deşeuri excesive, iar noi să ducem vehiculul respectiv la casare şi să-l transformăm, pe cât este posibil, în materiale refolosibile.“ Mihai Chirica, primarul Iașului

Această primă de 500 de euro pentru a încuraja renunțarea la rable ar urma să vină la pachet cu limitarea traficului greu prin oraș în timpul zilei.

În privința restricțiilor de trafic, administrația locală ar urma să pregătească un program pentru vehiculele de mare tonaj. Este luată în calcul și varianta traficului alternativ, cum se întâmplă în câteva orașe europene ( o zi în care să circule mașinile cu numere pare, o zi pentru mașinile cu numere impare).

„De la ora 5.00 până la ora 21.00 să nu mai poată intra, pe nicio parte a municipiului, niciun vehicul greu, niciun autocamion, de niciun fel. Aprovizionările să fie făcute pe timp de noapte. În felul acesta, şi vitezele de parcurs vor creşte şi consumul de carburant excesiv va scădea simţitor.” Mihai Chirica, primarul Iașului

Planul pentru impunerea de restricții în trafic va fi realizat cu ajutorul centrului de cercetare și siguranţă rutieră organizat în cadrul Facultăţii de Mecanică, experți pe care Primăria îi va consulta în baza unui protocol de colaborare.

Iașul este considerat unul dintre cele mai poluate orașe din țară, cum au indicat măsurătorile privind răspândirea de particule fine (PM2,5) produse de arderea de combustibil. Statistica este defavorabilă Iașului și în cazul particulelor de praf care provin de pe șantiere (PM10), numărându-se printre orașele „fruntașe” și la această categorie.

Măsurile recent anunțate de edilul Mihai Chirica nu au un termen de implementare deși au venit ca reacție la situația critică din oraș privind poluare. În luna iulie 2018, consilierii din Iași adoptau planul pentru îmbunătățirea calității aerului, însă, până acum nu au făcut public nicio statistică privind măsurile luate.