Joel Ewanick, șeful diviziei de marketing a General Motors (GM) a anunțat, în cadrul unei prezentări susținute aseară la Detroit, că mărcile grupului trebuie să își creeze identități distincte astfel încât să fie eliminat riscul canibalizării. Cele două branduri de volum ale GM în Europa, Opel și Chevrolet, sunt și ele parte a acestei repoziționări pe piață.
Conform oficialului GM, citat de ANE, Opel va trebui să urce în gamă mizând pe imaginea de brand german și pe istoria companiei astfel încât să poată „fura” din clienții mărcii Volkswagen. În schimb, Chevrolet va fi poziționat sub nivelul Opel pentru a atrage clienții cu venituri mai reduse. „Opel, grație istoriei sale și apartenenței la industria auto din Germania va fi o opțiune viabilă pentru clienții care își doresc o mașină germană și ne va oferi posibilitatea de a concura cu Volkswagen chiar pe teritoriul dominat de această marcă”, a declarat Ewanick referindu-se în special la piața celui mai puternic stat european.
Pe de altă parte, Dan Akerson, CEO-ul GM, prezent și el la conferință, a menționat că „am pierdut cotă de piață în toți cei cinci ani care ne-au dus foarte aproape de faliment chiar în Germania, deci trebuie să revitalizăm marca Opel. Am făcut același lucru cu Buick în America de Nord. Trebuie să majorăm cota de piață a Opel cu doar câteva puncte procentuale și cred că putem face asta”. În primele șase luni ale acestui an vânzările cumulate ale Opel și Vauxhall au crescut cu două procente până la 549.125 de unități, în timp ce Chevrolet a pierdut un procent. Conform datelor Asociației Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA), marca Opel (împreună cu Vauxhall) deține în acest moment 7,6% din piața europeană a autoturismelor, în creștere de la 7,2%. Chevrolet și-a păstrat o cotă de piață stabilă, de 1,3% în ciuda scăderii vânzărilor de la 91.421 de unități înprimul semstru din 2010 la 90.386 de unități în perioada ianuarie – iunie 2011.
Ideea celor de la GM de a repoziționa mărcile Opel și Chevrolet este în ton cu mișcările din întreaga industrie auto, majoritatea grupurilor încercând să își separe cât mai mult brandurile comercializate astfel încât să elimine riscul canibalizării. Este interesant că, până acum, unele dintre mașinile Opel și Chevrolet care împărțeau platforme comune nu prezentau mari diferențe decât în privința prețului și a designului. Astfel, cu câteva luni în urmă, un oficial al Opel prezent la testul internațional al noului Antara a răspuns la întrebarea Capital, cum vor putea vinde noul model cu un preț mai mare decât al fratelui său geamăn Chevrolet Captiva, cu un zâmbet strâmb și cu o replică greu de acceptat: „Antara e un Opel”.
Va fi interesant de văzut, de asemenea, dacă menționata repoziționare a mărcii Opel va însemna și o creștere a calității vehiculelor și a materialelor utilizate sau doar o majorare a prețului de catalog. Cert este că, vestită până acum printre clienții români ca marca germană cu cel mai bun raport calitate/preț și cu piese de schimb ușor de găsit la costuri rezonabile, Opel are mari șanse să piardă acest statut. Și dacă rămânem doar la capitolul preț, concurența dintre Opel Antara și Chevrolet Captiva arată extrem de clar cât de mult contează acest amănunt: în 2010 au fost comercializate în Europa doar 9.147 de unități ale SUV-ului Opel, în timp ce Chevrolet a vândut nu mai puțin de 25.880 de vehicule Captiva.