Bogdan Brinzas este designer si patronul unei firme care face marci. Nu, nu marci germane! Firma Branzas Design ofera servicii de design de marca si identitatea de companie.
Bogdan Brinzas si cei sase angajati ai firmei sale creeaza, de fapt, buletinul de identitate al unui produs sau al unei companii. Spre deosebire de publicitari, care au pe masa produsul sau serviciul pe care trebuie sa-l vanda (o definitie grabita!), Bogdan Brinzas si colaboratorii sai, cand se apuca de un proiect au intotdeauna in fata o foaie alba de hartie. O foaie de hartie pe care trebuie sa adune mai intai toate datele care vor conduce la nasterea marcii de produs, in urma unui complex proces de documentare. Iar pe o alta foaie, poate cea cu numarul 1.500 sau 2.500, va aparea identitatea grafica ce insumeaza caracterul si personalitatea marcii. Chestia cu foaia de hartie e „o mica metafora”, daca ni se permite, pentru ca designerii firmei au toate dotarile tehnice si logistice pentru a face performanta. De la infiintare, in anul 1995, si pana in prezent, firma Branzas Design si-a inclus in portofoliu 25 de clienti si a obtinut doua premii la importante concursuri de design.
Oferta lui Brinzas a luat fata nemtilor
Specializarea firmei Branzas Design pare mai putin accesibila marelui public. E de ajuns sa exageram cu urmatoarea imagine: cand intram intr-un supermarket toate produsele din rafturi si galantare incep sa traiasca prin identitatea fiecarei marci, identitate conferita de forma si culoarea ambalajului, de formele sticlelor si culorile etichetelor. Toate aceste „chestii”, pe care nu le constientizam cand intindem mana dupa o cutie cu iaurt, contribuie la viata unei marci. „Identitatea de marca, spune Bogdan Brinzas, tine de toate detaliile, de la forma sticlei pana la forma staniolului de la gatul sticlei. Pana am ajuns la forma de staniol pentru berea Ursus, de exemplu, cred ca am facut peste o suta de variante, toate diferite una de alta ca forma, textura, culoare si inscriptionare, tinand cont, in acelasi timp, ca ideile sa fie pe cat posibil diferite de cele ale concurentei.” Colaborarea cu Ursus a constituit pentru Brinzas afirmarea in acest domeniu.
Pana atunci, Bogdan Brinzas a muncit timp de doi ani la o agentie de publicitate din Cluj. Ca student, a beneficiat si de o mica specializare in Franta, unde a avut norocul sa lucreze cu mari specialisti in design-ul de parfumuri. S-a intors din aceasta experienta ferm convins ca trebuie sa se dedice acestui domeniu. A devenit liber profesionist. Timp de un an de zile a onorat mici comenzi care „l-au ajutat sa traiasca”: de la un pliant pentru o agentie de turism pana la sigla unei tipografii.
In toamna anului 1995, cum am amintit, a infiintat o firma specializata, impreuna cu un asociat. Dupa putin timp, Bogdan a preluat intreaga firma Branzas Design. „In ‘95, nu aveam calculator sau imprimanta, isi aminteste Brinzas. Norocul meu era ca tata avea si puteam sa lucrez. Intre mine si el relatiile sunt… foarte business la asemenea chestii. Ii plateam consumabilele, la fel cum si el astazi imi plateste daca are ceva de facut, desigur, cu disconturile de… familie.” La recomandarea unui client mai vechi, Bogdan Brinzas, pe atunci student, a inceput colaborarea cu Ursus. Producatorul de bere apelase la serviciile unei firme din Germania care sa-i conceapa noile marci nationale Ursus. In paralel, cei de la Ursus au cautat si „forte” locale. L-au gasit pe studentul la sectia Design al Academia de Arta si Design din Cluj-Napoca. „Au fost trei luni cu un volum de mii de ore de munca. S-a facut un test de piata cu variantele propuse in cateva din marile orase ale tarii. Ceea ce am facut eu a fost mai bun decat ofertele nemtilor. Consumatorii au hotarat acest lucru.” Ulterior, el a participat la extensia marcii in piata, lucrand pana la ultimul detaliu sau la realizarea cartonului pe care se asaza sticla pe raft, toate in conformitate cu identitatea primara a marcii.
In 5 ani cifra de afaceri a crescut de 15 ori
Ce este design-ul de marca, o arta sau o stiinta? La o asemenea intrebare naiva, Bogdan Brinzas raspunde: „Nici una, nici alta. Design-ul e o disciplina. Daca nu ai talentul de a manifesta vizual o documentare pe care ai facut-o in urma unui proces logic, cu pasi organizati, atunci n-ai facut nimic. La fel, daca ai talentul si nu ai nici o aptitudine de a organiza si a selecta lucrurile, tot n-ai facut nimic. In acest ultim caz esti artist. Un designer este obligat sa-si clasifice foarte clar conceptele.”
Identitatea companiei poate sa se nasca dintr-un produs al acesteia. Sunt multe cazuri in care mai intai s-a nascut marca si apoi, din aceasta, s-a extras esenta care s-a repetat in identitatea firmei. Astfel, compania se identifica cu produsul. Branzas Design a lucrat si pentru Tiriac Holdings. In acest caz, trebuia gasita o umbrela vizuala care sa reprezinte holdingul. Sarcina a fost ceva mai usoara, pentru ca designerii au beneficiat de numele si personalitatea puternica a lui Ion Tiriac. Identitatea Tiriac Holdings inglobeaza vizual, foarte „distilat”, mustata fostului jucator de tenis, element vizual caracteristic acestuia. Litera T, pe care se sprijina numele companiei, ofera o baza solida si un element de cumpana ce induce echilibrul total, acestea fiind datele cuprinse in filozofia companiei.
Se poate trai dintr-o asemenea afacere? Bogdan Brinzas raspunde afirmativ: „In Romania nu se traieste la fel de bine ca in publicitate, unde sunt bugete de milioane de dolari pe an, dar se traieste la un nivel la care poti sa dai oamenilor tai niste salarii absolut adevarate pentru Cluj-Napoca, sa rezolvi necesitatile in materie de dotari si alte stimulente prin care sa-ti motivezi oamenii ca sa nu plece la vreo agentie de publicitate. Timpul mi-a dovedit ca din 1995 incoace, in fiecare an, mi-a fost mai bine.” De la infiintare si pana in anul 2000, cifra de afaceri a firmei Branzas Design a crescut de 15 ori.