Informaţia are la bază un studiu al firmei britanice Thinking-Linking, specializată în achiziţii, care compară investiţiile unor grupuri din 41 de ţări, concluzionând că numărul total al achiziţiilor chineze este superior sumei din celelalte 40 de state.

Între principalele operaţiuni efectuate de cetăţeni chinezi în fotbalul internaţional se evidenţiază achiziţionarea unui număr semnificativ de acţiuni la echipe precum Inter Milano şi AC Milan (Italia), Reading (Anglia), Slavia Praga (Cehia), Olympique Lyon (Franţa) şi Atletico Madrid (Spania).

Conform studiului, investitorii chinezi se concentrează pe echipe de profil înalt şi încearcă să obţină pachetele majoritare de acţiuni.

Este pentru prima oară în istorie când o ţară devine cel mai important investitor mondial în echipe de fotbal, după ce anterior nu efectuase nicio cheltuială în acest sector. China, care nu a investit nimic în 2014, a cheltuit apoi 550 milioane euro în 2015 şi 1,6 miliarde euro în 2016 pentru achiziţionarea unor cluburi de fotbal.

„Acesta este rezultatul ambiţiei Chinei de a deveni o mare putere globală a fotbalului, de a aduce acasă cunoştinţele şi prestigiul pentru fiecare victorie”, a explicat purtătorul de cuvânt al societăţii însărcinate cu realizarea studiului, Mark Dixon.

Următoarele ţări în acest clasament sunt Statele Unite, cu investiţii totale de 313 milioane euro, în echipe precum Mallorca, retrogradată recent în liga secundă spaniolă, şi Singapore, cu 256 milioane euro, cifră rezultată în principal din investiţia efectuată de magnatul Peter Lim în clubul CF Valencia.

Pe locurile 4 şi 5 se află Iranul, respectiv Marea Britanie, cu 253 milioane euro în cazul ţării asiatice, de unde provine acţionarul majoritar al echipei engleze Everton, în timp ce britanicii au investit 182, milioane euro, în echipe precum Melbourne City. Însă, cea mai mare parte a acestei investiţiei în gruparea australiană provine de la Manchester City care, chiar dacă este un club englez, este controlat de şeicul Mansour din Emiratele Arabe Unite.

Surprinde, însă, absenţa de pe ‘podium’ a unor investitori deja tradiţionali din fotbalul mondial, precum Rusia, care nu apare între primele 20 de ţări de pe listă, sau statele arabe, dintre care Qatarul ocupă doar locul al 12-lea, cu 25 de milioane euro.AGERPRES