„Vorbim despre un proiect de lege pe care Guvernul l-a promovat în dorinţa de a crea un cadru de reglementare special pentru exploatările zăcămintelor de petrol şi gaze naturale din Marea Neagră, ţinându-se seama că sunt operaţiuni speciale desfăşurate în condiţii speciale şi pentru care nu există reglementare dedicată, ca urmare s-a simţit nevoia unei reglementări. O solicitare pe care au avut-o operatorii, titularii, pe de altă parte, autorităţile. Titularii au simţit nevoia să aibă un cadru de reglementare foarte clar, explicit, uşor de înţeles şi de aplicat şi să rămână în acest cadru predictibil pe toată durata exploatării. Autorităţile locale, în special, au ţinut de asemenea să aibă o reglementare pentru a nu le fi afectată activitatea în zona respectivă, cu regim turistic aparte”, a explicat preşedintele Comisiei de industrii, Iulian Iancu. 

Proiectul de lege a fost dezbătut de către Guvern, cu toate ministerele de linie, a fost trimis la Senat care l-a adoptat, având în vedere urgenţa desfăşurării lucrărilor de exploatare în Marea Neagră, a mai precizat Iancu, conform Agerpres.

El a spus că la dezbaterea din Comisia de industrii din Camera Deputaţilor au fost puse întrebări „ministerelor de linie” legate de varianta adoptată de Senat la acest proiect, iar acestea au răspuns „într-un mod absolut unic”. 

„Ne-au spus că este încălcată Constituţia României, Tratatul UE, discriminează între operatori, între cei care aplică acum şi cei care vor aplica mâine”, a spus Iancu, menţionând că răspunsul ministerelor cuprindea şi faptul că acest proiect afectează regimul de utilizare a plajelor. 

El a arătat că, în aceste condiţii, proiectul trebuie amendat. 

„Vorbim despre zăcămintele din Marea Neagră, modul în care sunt exploatate gazele, modul în care sunt comercializate, la ce preţ, cât rămân în piaţa românească, cât sunt trimise la export, cât contribuie la bugetul acestei ţări. Dacă nu luăm decizia este un semnal foarte prost pentru România, dacă luăm o decizie eronată este un semnal catastrofal pentru generaţii de după noi care nu ne vor ierta niciodată. (…) Vorbim de zeci de miliarde de dolari şi de impactul direct asupra competitivităţii economiei româneşti şi asupra consumatorului român, inclusiv casnic”, a mai spus Iulian Iancu. 

Deputatul PNL Lucian Bode a atras atenţia asupra faptului că trebuie luată o decizie cât mai repede deoarece o amânare „nu face bine României”. 

„Eu cred că România se află în acest moment în faţa unei decizii istorice. (…) Astăzi orice amânare a unei decizii pe acest proiect de lege nu face bine României. Acest puzzle nu este complet dacă noi nu vom adopta legea privind aprobarea operaţiunilor petroliere offshore. Eu cred că Guvernul ar fi trebuit să vină în faţa Parlamentului cu o strategie de valorificare în interesul României a acestor resurse”, a precizat Bode. 

El a subliniat că Parlamentul va trebui să adopte legea în această sesiune parlamentară extraordinară. 

„Altfel vom fi în situaţia în care, din nefericire, am fost zilele trecute, în care oficiali maghiari şi-au permis să jignească România, unul aici la Bucureşti şi altul la Washington, aducând afirmaţii jignitoare la adresa ţării noastre. Practic, noi vorbim de un proiect european, nu vorbim de un proiect strict pentru România, vorbim de definirea rolului strategic al României în ceea ce priveşte securitatea energetică a UE şi nu este permis ca intervenţii de genul celor constatate să fie acceptate de Guvernul României. Subliniez că orice amânare a acestei decizii ne pune într-o situaţie să ne înecăm la mal şi pune într-o situaţie dificilă, vulnerabilizează practic România”, a mai spus Lucian Bode. 

La dezbateri a fost prezent şi Richard Tasker, reprezentant al Asociaţiei Române a Concesionarilor Offshore din Marea Neagră (ARCOMN), care a subliniat necesitatea stabilităţii fiscale în acest domeniu. 

„Vedem acest act normativ ca o posibilitate de deblocare a investiţiilor în zona Mării Negre. Cred că vizează două zone critice: mai întâi vizează cadrul de reglementare, care sunt regulile pe care trebuie să le respecte orice investitor care doreşte să investească în zona offshore. Al doilea lucru este de a stabili o claritate referitor la stabilitatea fiscală pe întreaga durată a acestor acorduri de concesiune”, a spus el, adăugând că această stabilitate este prevăzută în 80 de ţări. 

În opinia sa, această industrie depinde de capital, fiind cheltuită o mare parte din resurse înainte de a produce ceva. „Uneori poate fi nevoie de o perioadă de 10 – 15 ani de la momentul încheierii acordului de concesiune şi pot fi necesare investiţii de mai multe miliarde de dolari înainte ca investitorul să scoată primul venit”, a menţionat acesta. 

El a subliniat că în special în România există un regim de stabilitate pus la punct, iar titularii operează în baza acordurilor de concesiune încheiate cu titularii statului român. 

După discutarea amendamentelor la acest proiect în plenul celor trei comisii, fiecare for parlamentar se va întruni separat pentru a continua dezbaterile, urmând ca luni, de la ora 13,00, cele trei comisii să se reunească din nou pentru a adopta raportul, a precizat în final Iulian Iancu. 

Proiectul de lege stabileşte unele măsuri necesare pentru implementarea operaţiunilor petroliere de explorare, dezvoltare, exploatare a zăcămintelor de petrol şi de abandonare, precum şi a lucrărilor/lucrărilor la sonde aferente operaţiunilor petroliere, desfăşurate de titularii de acorduri petroliere cu privire la perimetrele petroliere offshore, în conformitate cu prevederile acordurilor petroliere încheiate între titulari şi Agenţia Naţională pentru Resurse Minerale.