Inspectorii Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) au oprit de la comercializare 167 de kilograme de alune improprii consumului uman, operatorul economic urmând să fie sancţionat conform legii, a anunţat ANPC.

„Administratorul societăţii este invitat luni, 2 septembrie, la sediul Comisariatului Bucureşti pentru a se finaliza documentul de control, iar sancţiunea se va da la finalizarea procesului verbal, la data şi ora întocmirii”, afirmă reprezentanţii ANPC.

Ca urmare a unei sesizări primite din partea unui consumator, având drept obiect o pungă cu alune prăjite cu gust rânced, reprezentanţii Comisariatului pentru Protecţia Consumatorilor al Municipiului Bucureşti au efectuat un control la sediul operatorului economic care distribuia acest produs precum şi arahide, seminţe de dovleac şi seminţe de floarea soarelui.

„Echipa de control a găsit 167 kg de alune care prezentau mai multe neconformităţi, precum filamente de mucegai vizibile cu ochiul liber şi gust/miros de rânced. Documentele de provenienţă arătau că materia primă era adusă din China, iar etichetele de produs erau deteriorate, ilizibile şi nu menţionau data durabilităţii minimale. Pe lângă acestea, condiţiile de depozitare şi de prelucrare erau improprii, insalubre, sacii cu produse fiind depozitaţi pe jos, în praf. La faţa locului s-a constatat că operatorul economic pregătea produsele prin prăjirea acestora în peste 20 de cuptoare cu microunde inadecvate pentru pregătirea alimentelor”, se arată într-un comunicat al Autorităţii pentru protecţia consumatorilor.

Preşedintele ANPC, Horia-Miron Constantinescu, susţine că fiecare consumator care ia atitudine ajută instituţia să elimine de pe piaţă operatorii economici care nu respectă legea.

„Fiecare reclamaţie este importantă pentru Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor, pentru că fiecare consumator care ia atitudine ne ajută să eliminăm de pe piaţă operatorii economici care nu respectă legea. Am spus-o şi o voi repeta cu orice ocazie: avem o politică de toleranţă zero pentru asemenea operatori economici care încă au impresia că încă ‘merge şi aşa’. Nerespectarea legislaţiei în vigoare şi atentarea la sănătatea consumatorilor sunt două fapte peste care nu vom trece niciodată. Direcţia Generala de Control centralizează şi reacţionează cu celeritate pentru a preîntâmpina situaţii grave. Astfel de situaţii nu trebuie să mai existe în anul 2019 şi vă asigurăm că vom lupta pentru eliminarea lor de pe piaţa din România”, a precizat şeful ANPC, în comunicatul citat.

Autoritatea a anunţat în urmă cu patru zile că va introduce, de la 1 septembrie 2019 cazierul contravenţional, document ce va permite identificarea operatorilor economici şi a faptelor pentru care s-au aplicat avertismente, astfel încât la o nouă încălcare, aceasta să nu mai fie repetată.

„În acord cu hotărârile pronunţate de către instanţele de judecată, în cauzele din domeniul protecţiei consumatorilor, ce au în vedere principiul proporţionalităţii aplicării sancţiunii, conform căruia „dacă operatorul economic a mai fost sancţionat anterior cu avertisment se au în vedere şi circumstanţele personale ale contravenientului”, sens în care, se poate aplica sancţiunea cu amendă contravenţională. La stabilirea sancţiunii, în cazul în care se constată că pentru aceeaşi abatere operatorul economic a mai fost sancţionat cu avertisment, agentul constatator va avea în vedere cazierul contravenţional, precum şi aplicarea eventualelor sancţiuni contravenţionale complementare”, precizează instituţia.

Cazierul contravenţional se va implementa începând cu data de 1 septembrie 2019 şi va permite identificarea operatorilor economici şi a faptelor pentru care s-au aplicat sancţiuni sub formă de avertismente. În acest fel, o nouă încălcare a legii nu mai poate fi repetată.

„Experienţa dobândită în cadrul controalelor realizate de către comisarii ANPC în decursul timpului a arătat că probele (foto şi video) obţinute în aceste situaţii au fost esenţiale în câştigarea unor procese în instanţă, în baza proceselor verbale de constatare a contravenţiei încheiate cu această ocazie. ANPC respectă prevederile legale în ceea ce priveşte legislaţia în vigoare modificând procedura de control prin luarea unor măsuri legale necesare pentru a asigura că filmarea şi fotografierea în cadrul actului de control devin obligatorii, doar cu informarea comerciantului, şi fără a i se solicita acestuia un acord prealabil în vedere preconstituirii de probe”, notează Autoritatea de control.

ANPC precizează că va lua toate măsurile necesare în vederea asigurării că toate echipele de control sunt dotate din punct de vedere tehnic cu echipamente necesare pentru filmare şi fotografiere.