Câteva sortimente inedite, un vad bun, un spaţiu cochet, o mică terasă şi angajaţi prietenoşi sunt reţeta unei cafenele de succes. Investiţia porneşte de la 100.000 de euro.

În perioadele de declin economic, cum este cea actuală, sectorul alimentar este mai ferit de pierderi decât altele. Şi asta pentru că tăierile de buget se fac în zone mai „sofisticate“. Să mai punem la socoteală şi faptul că, pe timpul verii, terasele sunt în topul opţiunilor pentru petrecerea timpului liber, astfel că deschiderea unei cafenele se arată a fi o afacere bună. Cel mai important aspect de care trebuie să ţineţi cont dacă v-aţi decis să investiţi în deschiderea unei cafenele este amplasarea sa într-o zonă care să vă asigure traficul de clienţi. „Este cel mai mare risc al investiţiei. O poziţie bună poate reprezenta 80% din succesul unei cafenele“, avertizează Sebi Vasilescu, CEO Sebra, divizia de restaurante şi cafenele a grupului RTC. „În perioadă de criză, cel mai mare risc după deschiderea unei cafenele este să nu ai clienţi“, este de părere şi Radu Marinescu, director general la Gourmet Products Servicii, compania care deţine master franciza Gloria Jean’s Coffees. „Altfel, toate premisele duc către realizarea unei astfel de investiţii: chirii mai mici, spaţii stradale disponibile în zone bune şi în malluri, costuri de amenajare mai mici“, adaugă el.

Opţiune: extinderea în franciză

161-31059-26_coffeebeans_22.jpgMomentul este favorabil unei investiţii în acest sector şi datorită scăderii chiriilor în centrele comerciale sau în spaţiile stradale, dar şi a existenţei unei oferte mai largi din acest punct de vedere, în urma închiderii unor mici afaceri de la parterele imobilelor de locuinţe. Unii specialişti le recomandă celor care nu au experienţă în business să nu se aventureze singuri la drum, ci să intre într-un lanţ de francize. „Costurile de deschidere sunt sensibil egale, însă având în spate un brand cu tot ce înseamnă el, de la experienţa unor profesionişti, un concept funcţional şi de succes, marketing, produse inovatoare (nu reţete copiate de pe internet), şcolarizare, suport în operare şi în achiziţia de echipamente, succesul este mai uşor asigurat şi recunoaşterea vine mai repede“, explică Radu Marinescu. Investitorul trebuie să-şi gândească însă cu atenţie planul de afaceri şi să-şi rezerve un capital de operare pentru a asigura funcţionarea cafenelei timp de şase-opt luni. „Abia de atunci înainte se poate vorbi de un profit care să susţină afacerea“, mai spune Marinescu. Spre exemplu, taxa de master franciză pentru Bert’s Café Contemporain este 45.000 de euro, pentru Café Jubilee – 40.000 de euro, iar pentru o unitate Columbus Café este de 20.000 de euro pe an.

FRANCIZĂ VS CONCEPT PROPRIU

FRANCIZĂ
Puncte forte Preluarea unui concept care deja şi-a demonstrat eficacitatea poate fi de un real ajutor celor aflaţi la prima investiţie.
Puncte slabe Taxa de franciză şi redevenţele pot fi o povară financiară prea mare.
Oportunităţi Numărul francizelor disponibile în acest domeniu este mare, ca şi paleta largă a conceptelor care pot fi alese.
Ameninţări Neadaptarea conceptului la spe­cificul pieţei locale.

CONCEPT PROPRIU
Puncte forte Construirea unei cafenele după un concept propriu ar putea fi mai eficientă din punct de vedere financiar.
Puncte slabe Durata mai mare de impunere pe piaţă, cu risc crescut de eşec.
Oportunităţi Ieftinirea chiriilor şi dispo­ni­bilitatea mai mare a spaţiilor stradale reduce costurile iniţiale ale investiţiei.
Ameninţări Imposibilitatea susţinerii afa­cerii câteva luni, dacă profitul întârzie.   

O PIAŢĂ ÎN CREŞTERE

Reţele Turabo Café este cel mai extins lanţ de cafenele din ţară, cu 29 de unităţi în 13 judeţe şi Capitală. Planurile de ex­pansiune ale companiei prevăd, pentru anul acesta, deschiderea primelor unităţi în afara ţării.

Concurenţă Printre amatorii de cafea autohtoni sunt populare în egală măsură atât reţelele inter­naţionale, precum Starbucks, Costa Coffee, Cup&Cino sau Testa Rossa, cât şi cele autohtone, de tipul City Café sau Cafepedia.