Drumurile din UE sunt cele mai sigure din întreaga lume, cu o medie de 49 de decese rutiere la un milion de locuitori, față de 174 de decese la un milion de locuitori la nivel global. Deși numărul de accidente s-a înjumătățit în ultimele două decenii, statisticile arată că numărul deceselor este în fază de stagnare, ceea ce demonstrează că este nevoie să lucrăm în continuare la îmbunătățirea siguranței rutiere pentru a salva cât mai multe vieți.

Se urmărește schimbarea legislației existente, pentru a lua în considerare evoluția tehnologică și tendințele sociale, precum îmbătrânirea populației, noi surse de distragere a atenției șoferilor (în special utilizarea dispozitivelor electronice în timpul condusului) și creșterea numărului bicicliștilor și pietonilor pe drumurile europene.

Ce s-ar schimba?

Toate vehiculele noi ar trebui să fie echipate cu anumite tehnologii de salvare a vieții umane precum asistența inteligentă de viteză, ce semnalează șoferului că a depășit limita de viteză printr-o vibrație în pedala de accelerație, alerta privind somnolența și atenția dacă șoferul nu este îndeajuns de vigilent, avertizare de distragere a atenției pentru a anunța șoferul dacă nivelul de atenție vizuală la situația de trafic este scăzut, semnalul intermitent al luminilor pentru a semnala șoferilor din spate că mașina frânează brusc, sistemul de detectare a obiectelor și oamenilor din spatele vehiculului cu ajutorul unei camere, sistemul de monitorizare a presiunii anvelopelor, sistemul de monitorizare a nivelului alcoolului pentru a preveni condusul după consumul de alcool, aparatul de înregistrare a accidentelor care ar înregistra date relevante înainte, în timpul și după un accident rutier.

Autoturismele și vehiculele ușoare ar urma să fie dotate cu sisteme de avertizare de frânare de urgență și sisteme de avertizare la ieșirea din benzile de circulație (ambele deja obligatorii la camioane). Camioanelor și autobuzelor li s-ar cere să includă sisteme de vizibilitate directă, care le-ar permite șoferilor să vadă utilizatorii vulnerabili ai drumului chiar de pe scaunul lor, fără a utiliza oglinzi sau camere de luat vederi, precum și sisteme ce ar detecta prezența bicicliștilor sau pietonilor în imediata vecinătate.

Elementele obligatorii de siguranță ar trebui, de asemenea, să ajute șoferii să se obișnuiască cu tehnologiile automate și să sporească tranziția către mașinile fără șofer.

După aprobarea din sesiunea plenară, noile norme trebuie să fie aprobate oficial de către Consiliul UE ca să poată intra în vigoare.

Siguranța rutieră a UE în 2017

  • între 2001 și 2017 numărul de decese rutiere a scăzut cu 57,5%;
  • 95% din totalul accidentelor rutiere au fost cauzate de erori umane;
  • 6% dintre decedați au fost pasageri;
  • alți 46% sunt utilizatori vulnerabili ale drumurilor – 21% pietoni, 14% motocicliști, 8% bicicliști și 3% utilizatorii motoretelor;
  • țările UE cu cele mai bune scoruri de siguranță în materie de siguranță sunt: Suedia, Marea Britanie și Olanda;
  • țările cu cele mai slabe înregistrări privind siguranța rutieră sunt: România, Bulgaria și Croația;
  • performanța României în domeniul siguranței rutiere nu s-a îmbunătățit între 2016 și 2017;
  • 8% din accidentele rutiere au avut loc pe autostrăzi, 55% pe drumurile rurale și 37% în zonele urbane;
  • aproape 14% dintre persoanele decedate pe drumurile UE au vârsta cuprinsă între 18 și 24 de ani, în timp ce doar 8% din populația europeană se încadrează în această categorie de vârstă;
  • din cauza schimbărilor demografice, proporția deceselor oamenilor în vârstă (peste 65 de ani) a crescut de la 22% în 2010 la 27% în 2017;
  • 76% din accidentele rutiere fatale au afectat bărbații și 24% femeile – victimele sub 15 ani reprezintă 2% .

SURSA: PE