‘România trebuie să recupereze. Există o industrie semnificativă în vestul României, şi este nevoie de drumuri mai bune pentru a-şi îmbunătăţi capacităţile de export’, subliniază Weihs-Raabl, atrăgând atenţia asupra lipsei capacităţii de manageriale a proiectelor, care duce adesea la scheme mari şi mai complicate blocate în etapele de planificare.
Până când această slăbiciune nu este rezolvată, spune el, ţările ar ‘trebui să se concentreze pe sisteme realizabile, cum ar fi secţiuni ocolitoare şi şoselele de centură, mai degrabă decât pe secţiuni lungi de autostradă care nu se materializează’.

Declaraţiile lui Weihs-Raabl vin în contextul în care ţările din sud-estul Europei se străduiesc să îşi modernizeze infrastructura rutieră îmbătrânită şi adesea pe punctul de a se prăbuşi, aşa cum se întâmplă în prezent în sudul Serbiei, unde mii de transportatori sunt afectaţi de starea proastă a drumurilor.

Dezvoltarea reţelei de autostrăzi, în special, este considerată esenţială pentru a sprijini creşterea economică în aceste economii neperformante.

‘Transportul rutier este unul dintre sectoarele în care, mai mult sau mai puţin, toate ţările din regiune investesc foarte mult, chiar dacă topografia nu le ajută – nici pentru transportul feroviar, nici pentru cel rutier – deoarece există o mulţime de munţi’, explică Dario Scannapieco, vice-preşedinte la Banca Europeană de Investiţii (BEI), responsabil pentru operaţiunile din Balcanii de Vest. ‘Cu toate acestea, transportul rutier este crucial pentru regiune, deoarece îi permite să fie conectată la restul Europei, iar acest lucru înseamnă conectare la pieţe’, adaugă Scannapieco.

Într-adevăr, după semnarea a două contracte de împrumut în valoare de peste 285 de milioane de euro cu Serbia pentru infrastructura rutieră, săptămâna trecută – unul pentru un segment al Coridorului X (paneuropean, pe direcţia nord-sud) şi altul pentru drumurile de acces la un pod nou peste râul Sava în Belgrad – BEI a ajuns să contribuie cu peste 2 miliarde de euro la îmbunătăţirea infrastructurii rutiere din regiune, în ultimul deceniu, susţine Scannapieco.

Având în vedere numărul de coridoare paneuropene care traversează regiunea şi terenul care trebuie negociat, mărimea sumelor implicate nu constituie o surpriză, comentează FT.

Chiar dacă Coridorul X constituie o legătură vitală între vestul şi sud-estul Europei, Scannapieco insistă că toate coridoarele sunt la fel de importante, inclusiv Coridoarele V (care leagă Ploce, pe coasta Adriaticii, de Sarajevo şi Budapesta) şi VIII (de la Varna, la Marea Neagră, la Durres, pe coasta albaneză a Mării Adriatice).

BEI, împreună cu alte instituţii financiare internaţionale, a observat deja această slăbiciune legată de gestionarea proiectelor de infrastructură în regiune şi a reacţionat prin crearea Western Balkan Investment Framework, explică Scannapieco.

‘Este mult mai uşor să se finanţeze proiecte bine pregătite. Prin urmare, ideea este de a oferi administraţiilor sprijin în pregătirea proiectelor, pentru a le ajuta să înţeleagă, spre exemplu, care sunt cele mai bune rute pentru drumuri, să vadă cum să gestioneze mai bine problemele legate de mediu, şi să încerce să înţeleagă cum este cel mai bine să negocieze şi să organizeze achiziţii publice’, spune el.

Până în prezent, iniţiativa a funcţionat bine. ‘Au fost analizate 39 de proiecte şi s-au primit aproximativ 40 milioane de euro în granturi pentru proiecte care vor necesita împrumuturi în valoare de 2,6 de miliarde de euro. Cred că această este o poveste de succes în regiune’, adaugă Scannapieco.
SURSA: Agerpres