La începutul lunii aprilie 2018 a fost aprobată (și publicată în Monitorul Oficial) Legea nr. 81/2018 privind reglementarea activității de telemuncă – prin aceasta înțelegându-se că salariații pot munci de oriunde din afara sediului angajatorului, cu condiția să folosească tehnologia modernă (calculator, laptop, tabletă ori smartphone). 

Drepturile salariale sau în privința concediului de odihnă sunt aceleași, iar avantajele sunt de partea tuturor părților: angajatorul nu mai asigură spații de lucru sau mijloace fixe, își reduce costurile cu utilitățile etc.; angajatul nu mai alocă timp și costuri pentru deplasarea la serviciu și beneficiază de liniștea căminului propriu; chiar și comunitatea are de câștigat – traficul este mai lejer, poluarea mai mica etc.

Deși telemunca se află la început de drum, o întrebare se naște totuși, firesc și inevitabil: de ce să muncești pentru angajator, când ai putea să o faci pentru tine, tot de acasă sau de oriunde din lume, fără șefi, fără program de lucru?

În aceste vremuri în care internetul intră aproape în orice casă, comerțul online cucerește teren într-un ritm fără precedent, eclipsând magazinele clasice.

Dintre toate platformele de vânzări online se detașează fără drept de apel Amazon, cu o prezență în 14 țări – SUA, UK, Germania, Franța, Italia, Olanda, Japonia, Brazilia, Australia etc.

Jeff Bezos, fondatorul Amazon, a fructificat o idee genială: a construit peste 120 de centre de fulfillment în țările în care funcționează această platformă online (depozite în care sunt plasate mărfurile aduse de obicei din China) și a preluat absolut toate treburile administrative, birocratice și de transport către clienți, scutindu-i pe vânzători de toate eforturile. Pentru aceste servicii, Amazon îi taxează pe selleri cu sume mici, oprite din vânzări. O altă idee inspirată a fost de a le transmite clienților mărfurile cumpărate în doar 24-48 de ore, în baza unui abonament lunar sau anual plătit de aceștia.

Având în vedere că majoritatea produselor tranzacționate pe Amazon sunt de proveniență China, înființarea de către Jack Ma a portalului Alibaba (care înglobează cei mai mari și mai serioși producători din China și țările învecinate) a fost de natură să ușureze extrem de mult derularea întregii afaceri de vânzări de produse pe Amazon.

 

Practic, din fața unui calculator/laptop și de oriunde te-ai afla, cumperi (online) produse din China, pe care le vinzi (online) în SUA sau alte țări în care funcționează Amazon. Faci o muncă de birou, ca și la job-ul pe care îl aveai, dar măcar o faci pentru tine.

Seamănă cu telemunca? Da, însă cu 3 excepții: 1) nu vei mai fi angajatul nimănui, ci propriul stăpân, deci nu mai aștepți ziua de salariu ca pe o sărbătoare; 2) îți trebuie cam 4500 euro de investit în toată afacerea ta; 3) nu este recomandabil să te aventurezi pe tărâmul vânzărilor online fără să înveți de la specialiști toate secretele.

I-am întrebat pe doi dintre cei 5 traineri care au fondat un curs Amazon denumit AMZ Academy, cum se desfășoară afacerea Amazon și care este cel mai mare risc pentru începători.

 

Adrian Vasile – expertul lor în căutarea de produse vandabile pe Amazon – a precizat: “afacerea este relativ simplă, dar nu trebuie tratată simplist, de aceea trebuie să înveți foarte bine noțiunile teoretice, de la specialiști care au vechime în vânzările pe Amazon și au obținut profituri corecte, ca rezultat al activității lor. Căutarea produsului pe care să îl vinzi pe Amazon este esențială pentru valoarea profitului pe care îl vei obține”.

 

Alexandru Nache, specialistul AMZ Academy în negocierea cu furnizorii din China, a menționat că “o abordare corectă și profitabilă a discuțiilor cu producătorii se realizează după reguli validate din activitățile practice ale celor avansați în vânzările pe Amazon, de aceea este recomandat să nu acționezi ca un lup singuratic, ci dimpotrivă, să beneficiezi de sprijinul unei comunități care desfășoară astfel de activități”.

Mai jos aveti rezultatele financiare obținute de fiecare dintre cei doi interlocutori din cadrul AMZ Academy, valabile pentru câte un singur produs dintre cele 3 – 7 plasate pe Amazon după 1,5 – 2 ani de când activează ca selleri.