Din cele mai vechi timpuri, bijuteria a indicat pozitia sociala a posesorului, fiind totodata si purtatoarea unor semnificatii religioase. Termenul „bijuterie” a intrat in limbajul metaforic, el desemnand, de fapt, orice obiect realizat cu mare arta (tacamuri, vase, amulete etc). Atunci cand avem de-a face cu metale pretioase (platina, aur, argint etc) prelucrate artistic, carora li s-a montat eventual o piatra de valoare si care sunt purtate ca accesorii, este vorba de podoabe.
In zilele noastre, podoabele din argint parcurg o noua etapa a modei. Pe piata mondiala, lupta este la fel de crancena ca in orice alt domeniu. Tara cu cele mai mari exporturi este Italia, in timp ce bijuteriile provenite din India sau Thailanda sunt pretutindeni apreciate, datorita lucraturii deosebite si a pretului accesibil.
Fiind un metal alb, cu stralucire deosebita, asociata cu lumina lunii, argintul a fost initial utilizat in confectionarea obiectelor de cult. Din vremuri stravechi, era apreciat si pentru efectele sale curative. Este recunoscut faptul ca bolnavilor de stomac li se recomanda sa bea apa dintr-un pahar in care a fost pus un banut de argint. Ca duritate si rezistenta, este superior aurului si se poate alia cu aproape orice metal: cupru, mercur, nichel etc.
Argintul este de 55 de ori mai ieftin decat aurul
Astazi asistam la reinvierea modei de la sfarsitul secolului trecut: purtarea podoabelor din argint si alpaca. Acestea sunt nu numai obiecte pretioase, ci si accesibile, mai ales pentru tineri aurul avand o conotatie usor peiorativa raportat la puterea lor de cumparare. Pe piata internationala, un gram de argint este de 55 de ori mai ieftin decat un gram de aur.
De ce se poarta argintul? „Este o tendinta care apartine tuturor varstelor, nu doar celor foarte tineri”, considera Ana Simule, directorul firmei American Romanian Impex SRL. „In primul rand, este foarte la moda metalul alb – platina, aurul alb, argintul de diverse carate sau chiar gablonturile. Metalul galben aproape a fost scos din moda. In plus, argintul are noblete si i se pot monta pietre de cea mai buna calitate”. Asadar, in functie de valoarea pietrei si de finetea lucraturii, chiar si o bijuterie de argint poate deveni o investitie.
Din studiul realizat de firma Mercury Marketing and Research Consultants, rezulta ca dintre persoanele intervievate care au cumparat in ultimul an bijuterii din argint, 54% au preferat un inel sau o verigheta, 27% – cercei, 35% – o bratara, iar 30% – un lantisor. Majoritatea (59%) nu a achizitionat o bijuterie de marca. In timp ce 77% din barbati prefera argintul simplu, gusturile femeilor sunt mult mai variate, o mare parte dintre acestea dorindu-si argint cu pietre pretioase si semipretioase. Majoritatea barbatilor (83%) a cumparat bijuteriile pentru a le face cadou, in timp ce numai 52% din femei au urmarit acest scop. Peste 70% din persoanele care au cumparat bijuterii din argint in ultimul an, nu au fost dispuse sa cheltuiasca la o singura achizitie mai mult de 200.000 lei. Proportia celor care au cheltuit mai mult de 400.000 lei este de numai 10,7%.
Oferta pe piata vine din mai multe directii. Ponderea o detin bijuteriile aduse „la sacosa” din Turcia, Bulgaria, Rusia etc. O alta categorie o reprezinta podoabele de calitate, de marca, cele mai multe fiind importuri din Italia. Piesele care impresioneaza prin acuratetea detaliului sunt cele din Thailanda. Exista, de asemenea, mici ateliere locale care confectioneaza bijuterii cu material achizitionat, de cele mai multe ori, de la populatie. „Firmele care au in obiectul de activitate confectionarea si comercializarea de bijuterii si care sunt inregistrate la Registrul comertului au, cu siguranta, atestarea Bancii Nationale, fiind obligate prin lege sa le prezinte acestei institutii pentru a fi poansonate”, afirma Dana Ghitac, cercetator principal la Institutul de Economie Mondiala. Importurile „la gramada” sunt trecute, probabil, la categoria „produse de lux” si nu la „bijuterii”, deoarece nu sunt atestate de BNR. Cine cumpara o bijuterie dintr-un magazin nespecializat, de la argintarii rromi sau de la diversi vanzatori ambulanti isi asuma un anumit risc, deoarece marcajul poate fi falsificat cu usurinta. Consultarea unui specialist dintr-un atelier de bijuterii are un dezavantaj. Acesta poate confirma autenticitatea metalului si proportia acestuia in aliaj, dar nu iti ofera si un certificat de garantie. Cu alte cuvinte, daca vrei sa vinzi bijuteria, potentialul cumparator are aceleasi suspiciuni privind pretiozitatea metalului.
Obiectele excentrice
nu duc lipsa de clienti
Daca, pana nu de mult, podoabele erau accesorii in exclusivitate feminine, in ultimii ani si barbatii au devenit amatori de bijuterii, in special de lantisoare si bratari. Cultura ultimelor doua decenii ale secolului al XX-lea are ca specific o noua moda in randul baietilor: cercel in ureche sau in nas si cat mai multe inele pe degete. „Este vorba de influente „exotice”, ale unor culturi primitive, care au prins foarte bine in randul adolescentilor si tinerilor”, apreciaza Cristina Sabau, istoric de arta.

Pentru persoanele care simt nevoia unor obiecte excentrice, exista designeri cu idei originale. Este cazul lui David Sandu, student in anul III la Arte Plastice. El creeaza bijuterii unicat, utilizand in acest scop, pe langa argint, combinatii de alte materiale care, in mod traditional, sunt de neconceput, cum ar fi paiele si hartia. Astfel, podoabele sale ies din tiparele clasice. „O bijuterie este valoroasa doar pentru ca are materiale pretioase sau pentru ca porneste de la alte concepte, mai moderne?”, intreaba retoric David Sandu, exprimandu-si, in acelasi timp, regretul ca in scoala romaneasca nu exista o catedra de design de bijuterii.
Ca in orice alt domeniu, moda este trecatoare si in cazul bijuteriilor. Ultima tendinta o reprezinta cele realizate din metale mate.
Bijuteriile ocupa ultimul loc pe lista necesitatilor unei familii. La ocazii speciale insa, devin cadoul ideal. Mai ales ca o pereche de ciorapi de buna calitate poate costa dublu decat una de cercei din argint bine lucrati. Decizia celei care este pusa in situatia de a alege nu este greu de ghicit.