Au lungimi cuprinse între 4,09 metri și 4,30 metri, un spațiu interior nu mai mare decât al unul hatchback de clasă mică, o gardă la sol mare care le conferă un aer ciudat și, eventual, tracțiune integrală. Acestea ar fi, pe scurt, principalele caracteristici ale noilor vedete ale pieței auto mondiale. Fie că sunt numite mini-SUV-uri sau crossovere compacte, micile vehicule au un potential enorm atât în Europa cât și în majoritatea piețelor lumii. Analiștii IHS Automotive consideră că nu mai târziu de 2015 vor fi comercializate pe bătrânul continent circa 400.000 de astfel de vehicule anual. Asta după ce, în anul care tocmai s-a încheiat, vânzările de mini-SUV-uri au ajuns la aproximativ 250.000 de unități.

„Oamenii sunt atrași de aspectul impozant al SUV-urilor și dacă poți îmbina asta cu nivelul de consum al unui vehicul compact oferta poate fi chiar convingătoare”, încearcă să explice Tim Urquhart, analist la IHS Automotive, motivul pentru care crossoverele compacte au un success atât de mare. De asemenea, schemele de taxare a poluări, aplicate în tot mai multe state, îi forțează pe mulți să renunțe la achiziția unui vehicul de teren în toată puterea cuvântului. Chiar dacă ar avea bani pentru a plăti și vehiculul și taxele aferente, privirile acuzatoare aruncate de colegii de trafic și de pietoni atunci când un SUV de mari dimensiuni precum Audi Q7, BMW X6, Toyota Land Cruiser sau Nissan Patrol pătrunde pe străile aglomerate din orașe, îi fac  pe cei mai responsabili dintre doritorii de astfel de vehicule să caute variante alternative.

Acestea sunt, în opinia multor actori din industria auto, prinipalele motive care au transformat o nișă a pieței într-un segment în toată puterea cuvântului. Unul care include deja mai bine de 15 modele cărora li se vor adăuga în următorii doi ani alte cel puțin cinci. Faptul că printre vehiculele din segmentul cu cel mai puternic ritm de creștere din Europa se află și un model produs în România ar trebui să ne bucure. Dacia Duster a fost comercializat în 2012 în peste 110.000 de exemplare doar în statele din Uniunea Europeană și EFTA ceea ce ar putea însemna că modelul produs la Mioveni este chiar lider al segmentului. Până la sosirea rezultatelor finale pentru anul 2012, știm doar că Nissan Juke, principalul contracandidat, a fost comercializat în primele 11 luni ale anului trecut în 98.563 de unități.

Deocamdată segmentul crossoverelor compacte are ca principali exponenți, în afara celor două vehicule menționate, modele precum Fiat Sedici, Suzuki SX4, Skoda Yeti, Mini Countryman, Opel Mokka, Suzuki Jimny și Mitsubishi ASX. În timp  ce Jimny are cea mai mică lungime dintre acestea (3,66 m), ASX este cel mai „dezvoltat”, având o lungime de 4,29 m.

În viitorul apropiat, piața din Europa va fi luată cu asalt de câteva noi modele care deja au fost anunțate. Printre acestea se numără Chevrolet Trax, Peugeot 2008, Ford EcoSport și Renault Captur. În următorii doi ani însă, fosta nișă va fi completată și de Volkswagen Taigun, Fiat 500X sau Citroen DSX în imp ce companii precum Honda, Toyota, Mazda sau Mercedes-Benz sunt gata și ele să intre în lupta pentru clienții care preferă mini-SUV-urile.

Conform IHS Automotive, în mai puțin de doi ani, Peugeot 2008 ar putea deveni liderul acestei nișe în Europa cu vânzări anuale de circa 85.000 de unități. Pe locul second ar trebui să se afle Renault Captur, model ce va fi lansat peste doar câteva săptămâni la expoziția auto de la Geneva, iar locul trei pare rezervat pentru Nissan Juke. Din 2015 însă, este așteptată o schimbare majoră a clasamentului generată de primul an complet de comercializare al modelului Volkswagen Taigun. Analiștii IHS par să fi uitat însă că și Dacia Duster va beneficia de un face-lift destul de important care ar putea menține vehiculul în partea superioară a clasamentului.