După o Revoluție sângeroasă și câteva mineriade care au stopat brutal orice idee de dezvoltare, România s-a trezit în anul 1992 cu un model economic nefuncțional. Se producea mult și fără rost, se fura mai bine decât în comunism, iar drumul spre economia de piață era plin de hârtoape. Greaua moștenire, alibiul folosit de toți politicienii post-decembriști, nu avea însă atât de mult de a aface cu structura economiei, cât mai ales cu mentalitatea. Atunci, cei mai mulți dintre români erau mai mult decât mulțumiți cu un loc de muncă la o întreprindere de stat și cu tradiționala vacanță de o săptămână pe litoral. Apoi, dacă unii reușeau să facă bani dintr-o inițiativă privată nu erau deloc bine priviți. Cu toate acestea, mai mulți români au riscat și au intrat în ciudata lume a businessului. Nu greșeau, dar nu era nimeni care să le spună asta. Și nu era nimeni care să le ofere românilor acele informații și analize care să-i ajute să facă acea schimbare de care societatea avea mare nevoie. Așa a apărut pe 4 decembrie 1992, în tot acest peisaj complicat, revista Capital. Misiunea ei, încă de la început, a fost clară: promovarea capitalismului. Iar, timp de 24 de ani, a reușit să fie consecventă în acest demers – a fost promotoarea educației financiare și antreprenoriale, și-a luat în serios rolul în societate taxând dur toate derapajele clasei politice, iar în ea oamenii de afaceri și-au găsit mereu un partener.

Citiţi şi:
Anul 24 după Capital – cum arată economia

24 de ani de EXCLUSIVITĂȚI în Capital

Aproape un sfert de secol cu evenimente prezentate în paginile Capital
 

 

Afaceri pornite cu Capital

În România, 24 de ani de existență a unui business ar putea echivala cu o istorie de un secol a unei afaceri din Marea Britanie. O dată pentru că, la noi, economia de piață e încă la început, iar apoi pentru că provocările prin care a trebuit să treacă o firmă românească în toți acești ani au fost multe și dure. Capital a reușit nu doar să supraviețuiască, ci să se și dezvolte, devenind unul dintre brandurile apreciate din online-ul românesc și deținând, prin Capital TV, recordul de cea mai longevivă emisiune economică din România. În același an cu revista Capital, s-au înființat, conform datelor Registrului Comerțului, 124.619 companii. Dintre acestea, potrivit unei analize Creditinfo, peste 27.000 mai funcționează și astăzi. Printre acționarii acestor firme găsim companii și oameni de afaceri străini, cât și numeroși antreprenori români. Dintre cei din urmă, câțiva au reușit să-și crească afacerile atât de bine încât au ajuns chiar în Top 300 Capital. Cel mai cunoscut exemplu este cel al fraților Pavăl, proprietarii Dedeman.

Businessuri de top

În 1992, doi frați, absolvenți ai facultății de matematică, s-au gândit că pot rezolva ecuația profitului în noua economie. Calculele și le-au făcut perfect. Pornind de la un butic în care vindeau de toate, Dragoș și Adrian Pavăl au reușit să construiască cea mai mare afacere cu acționariat 100% românesc, Dedeman fiind astăzi liderul pieței de bricolaj. Compania a raportat anul trecut vânzări de 981 milioane de euro, cu 27,7% peste nivelul înregistrat în anul anterior. În acelaşi timp, profitul retailerului s-a majorat cu 35,4% până la 126,6 milioane de euro. Fraţii Pavăl şi-au propus pentru acest an vânzări de peste un miliard de euro, iar rezultatele primului semestru confirmă aşteptările antreprenorilor. Dedeman a consemnat un rulaj de circa 500 milioane de euro în primele şase luni, avans cu 26% peste nivelul raportat în perioada similară din 2015. Toată această dezvoltare se vede cel mai bine în numărul angajaților. Astfel, dacă în 1992 cei doi frați aveau un singur angajat, o vânzătoare, în 1994 ajunseseră la 11 angajați, iar în 2002 aveau pe statele de plată 245 de salariaţi, iar astăzi, reţeaua numără peste 8.900 de angajaţi, devenind  unul dintre cei mai mari angajatori ai ţării.

O altă afacere pornită în anul în care a apărut Capital este Dinamic `92 Distribution, companie înființată de Viorel și Elena Tofan. În perioada 2001 – 2005 la activitatea de comerț cu adezivi și baterii auto este adăugată și cea de vânzare anvelope. Tot atunci este extinsă capacitatea de stocare a anvelopelor cu un depozit de 700 mp și este semnat parteneriatul cu GoodYear. În următorii cinci ani, compania se dezvoltă rapid și este inclus în portofoliu și producătorul de anvelope Continental. Familia Tofan decide în acea perioadă să dezvolte și reteaua de service-uri de roți „Tire Expert Center”, cu centre în Timișoara, Oradea, Piatra-Neamț, în urma unei investiții de peste 500.000 euro. Dinamic `92 Distribution a raportat pentru anul 2015 o cifră de afaceri de  aproape 48 milioane de euro milioane de lei și un profit net de peste 1,8 milioane de euro.

Tot „ca pe roate” a mers și Briari`s Ind, business lansat în 1992 de frații Cornel și Delian Panait. Compania deținută de cei doi, care are ca obiect de activitate comerțul cu autovehicule, este reprezentant unic al mărcilor Iveco, Iveco Bus, Iveco Astra, Mazzocchia, Gamon și Weycor by Atlas și are activități în patru mari orașe: București, Craiova, Râmnicu Vâlcea și Cluj. Anul trecut, cifra de afaceri a Briari`s Ind a fost de 18,3 mil. euro, iar profitul net declarat pentru 2015 a fost de aproape un milion de euro.  Un business din aceeași categorie cu cea a familiei Tofan sau a fraților Panait este Luzan Logistic, compania familiei Ilinca care a înregistrat anul trecut o cifră de afaceri de 110 milioane de euro și un profit de aproape 1,9 milioane de euro. Numele l-a primit în 2008, firma funcționând din 1992 până atunci cu denumirea Olg Star Impex.
 

Un alt model de business a fost ales de omul de afaceri Petre Badea. În 1992, Regia Autonomă Carpați s-a reorganizat dând naștere companiei Aedificia Carpați. Acționar majoritar al acesteia din urmă, cu 84,32% din acțiuni, Petre Badea (68 de ani) a decis să se implice în construirea sau restaurarea unora dintre cele mai importante clădiri din România precum Palatul Cotroceni, BNR, Ateneul Român, Biblioteca Națională a României sau Opera Națională sau Teatrul Național din București. Aedificia Carpați se mândrește cu faptul că a reinvestit în mod constant cea mai mare parte a profitului obținut pentru achiziționarea de echipamente, utilaje și tehnologii. Compania a încheiat anul 2015 cu o cifră de afaceri de aproape 46 de milioane de euro și un profit net de peste 1,8 milioane de euro.

Într-un cu totul alt domeniu s-a lansat Romulus Lucaciu. Acesta  a absolvit Facultatea de Electrotehnică din cadrul Politehnicii Timişorene în 1987, iar apoi s-a angajat ca inginer de sistem la IIRUC, unde a lucrat până în 1992, când a înfiintat ETA-2U. Compania a ajuns astăzi cel mai mare integrator de soluţii IT&C din afara Bucureştiului. În 2015 a avut o cifră de afaceri de aproape 34 milioane de euro, în creștere cu aproape 40% faţă de 2014, şi un profit de peste 1 milion de euro. ETA2U se împarte în şase divizii axate pe echipamente hardware pentru retail, echipamente pentru imprimare, soluţii şi echipamente pentru infrastructura IT, cercetare şi dezvoltare, service IT şi traininguri specializate.

În 1992 și-au început activitatea mai multe afaceri ale unor antreprenori cunoscuți. Unii au fost prezenți în clasamentul celor mai bogați români, alții e posibil să fie incluși în edițiile viitoare ale Top 300 Capital. De exemplu, Musette, afacerea pe care familia Bâtlan a înființat-o în urmă cu 24 de ani, a cunoscut o dezvoltare continuă. Totuși, din cauză că 2015 a fost un an în care numeroase alte domenii au înregistrat creșteri substanțiale, rezultatele bune înregistrate de companie nu au mai fost de ajuns să asigure prezența familiei în Top 300. Asta deși brandul Musette a cucerit nu doar România, ci și unele piețe externe, produsele fabricate aici – pantofi, genți și accesorii –  ajungând în Franța, Austria, Ungaria, Luxemburg, Israel, Liban, Bulgaria sau SUA.