Capital: Cum aţi pornit această afacere?
Cătălin Florea: În primăvară anului 2011, i-a apărut oportunitatea actualului meu asociat, Mihai Pătrașcu, owner Evomag.ro, de a cumpără domeniul WatchShop.ro. Site-ul era deja up and running de aproximativ 2 ani, afacerea fiind la un nivel de 65.000-70.000 euro/ an. La puțin timp, în vară, fiind buni prieteni, m-a întrebat dacă aș vrea să devin asociat. Cum în acel moment nu mă mai regăseam în activitatea pe care o desfășurăm, am luat decizia să mă alătur echipei. Din acel moment și până în prezent, am preluat conducerea WatchShop.ro.

Capital: Cum v-a venit ideea?
Cătălin Florea: Mi-ar fi plăcut să spun că asociatul meu a venit cu un plan de afaceri și eu, după o analiză amănunțită, am decis că acesta e un proiect în care merită investit. În realitate, însă, în cel mai pur stil antreprenorial, am purtat o discuție în mașină de câteva minute în față locuinței lui, întrebarea fiind dacă „ma bag”. Răspunsul meu a fost afirmativ, cu condiția să fim parteneri egali în business și să investim aceeași sumă de bani. El și-a dat acordul pe loc și din acel moment a început povestea mea în cadrul WatchShop.ro.

Capital: Care a fost investiţia iniţiala? 
Cătălin Florea: Investiția inițială a fost de aproximativ 100.000 euro și ea a constat în cumpărarea site-ului și investiția în stocul de marfă. Banii au venit din economiile proprii din business-urile anterioare, atât în cazul meu, cât și în cel al lui Mihai.

Capital: Cum caracterizați piața în care activați și ce credeți că ar trebui îmbunătățit la nivel de piață în România?
Cătălin Florea: Piață de ceasuri a devenit foarte dinamică, pentru că au intrat destul de mulți jucători noi în ea. Pe de altă parte, calitatea produselor pe care unii din acești jucători le vând lasă de dorit. Există un model în care se vând produse aparținând unor branduri fără nume, foarte scumpe că preț întreg, cu discounturi foarte mari. În realitate, acele branduri nu s-au vândut niciodată la preț întreg într-un magazin fizic, iar calitatea materialelor și a mecanismelor ceasurilor este îndoielnică. Credem că face parte din procesul de educare a pieței și că oamenii vor învață cu timpul să evalueze calitatea ceasurilor pe care și le doresc.

Capital: Care sunt cele mai importante realizări ale dumneavoastră?
Cătălin Florea: Că rezultat profesional, WatchShop este cel mai important proiect al meu de până acum. În 5 ani de zile, eu și echipă mea am reușit să creștem un business de la puțin peste 50.000 euro, la final de 2010, la aproape 1.5 milioane euro la final de 2015, investind doar profitul generat de business. La nivel de educație profesională, cea mai bună decizie pe care am luat-o a fost să încep un program de MBA. Mi-a schimbat total perspectivă și felul de a gândi-și în privință oamenilor, dar și în privință business-ului. Mi-a dat încredere și, cel mai important, mi-a dat o direcție. 

Capital: Care sunt greşelile pe care le-aţi făcut la început şi cum aţi remediat situaţia?
Cătălin Florea: Cred că oamenii sunt foarte importanți într-un business – iar cele mai multe greșeli se fac față de aceștia. Inevitabil, deci, în relațiile cu colegii mei, am avut provocări din care am învățat: poate din dorință de a controla și dintr-o inconsistență – neconștientizată la momentul respectiv – în decizii și în aplicarea lor. 
 MBA-ul a fost unul dintre cele mai bune remedii. În cei doi ani de training, am învățat foarte mult despre oameni și motivația lor. De asemenea, am învățat foarte mult făcând și greșind.  

Capital: Care au fost cele mai dificile momente cu care v-aţi confruntat de când aţi început afacerea?
Cătălin Florea: Am investit la un moment dat într-o serie de acțiuni de marketing și promovare, cu niște așteptări și obiective nerealiste. A fost o decizie pripită care era să ne dezechilibreze financiar la momentul respectiv în loc să ne concentrăm eforturile în altă parte, într-o mai mare cunoștință de cauza.  
 În general, însă, am testat și am învățat din provocările pe care le-am avut. Uitându-mă în urmă, toate au fost lecții valoroase pentru modul în care arată astăzi WatchShop. 
  
Capital: Cum vedeţi viitorul antreprenoriatului în România?
Cătălin Florea: Foarte frumos. Există organizații non-profit acum care se ocupă de educația antreprenorială, există intiative în învățământul privat pentru academii antreprenoriale și există și inițiative guvernamentale care vin în sprijinul start-up-urilor. La nivel de țară, luptă contra corupției continuă și își arată rezultatele, deci eu sunt încrezător că inițiativele private vor avea din ce în ce mai mult succes.

Capital: Ce sfaturi aţi da unui tânăr care vrea să-şi dezvolte propriul business?

Cătălin Florea: Să nu se sperie de eșec, ci să învețe din el. Mândria este o componența importantă în eșec și tot ea ne împiedică să învățam tot ce este de învățat de acolo.
  

•    Cinci lecţii pe care le-a învăţat prin prisma businessului.

  1. Ascultă-ți clienții, ei vor fi întotdeauna sinceri în feedback-ul lor; 
  2. Oamenii sunt cea mai importantă resursa, merită întotdeauna să investești în ei, chiar dacă la un moment dat pleacă; 
  3. Eșecul face parte din joc, important nu este să-l eviți, ci să-i reziști atunci când apare și să înveți din el; 
  4. Schimbarea face parte din proces, adaptează-te și fii pregătit să înveți de la oricine; 
  5. Fii echilibrat și încearcă să ai o relație normală cu toată lumea, un om care astăzi îți este concurent, mâine îți poate fi cel mai important partener. 

  
•    Cinci titluri de cărţi de business pe care le recomandă şi altora

  1.  „Cum să livrezi fericire” – Tony Zsieh: e despre povestea Zappos, te încărca cu foarte multă energie și îți dai seamă că nu (mai) e vorba despre produs, ci despre client; 
  2.  „Gandirea de tip cutie neagra” – Matthew Syed:o analiză a eșecului în diverse ramuri profesionale și cum oamenii ajung să caute explicații ieșite din comun mai degrabă decât să accepte un eșec; 
  3. „Cel mai bogat om din Babilon” – o carte simplă și care arată ce înseamnă să fii disciplinat financiar și să economisești sistematic; 
  4.  „No man’s land” – Doug Tatum: de ce eșuează companiile în procesul de creștere accelerată și cum poți evită asta; 
  5.  „Cei care schimbă jocul” – Mona Dirtu și Andreea Roșcă: o injecție de moral, povestea de succes a câtorva antreprenori care au ajuns la business-uri foarte mari.