Medicamentele românești sunt cumpărate și utilizate aproape pe tot mapamondul, din Rusia până în Statele Unite. Chiar dacă sună paradoxal, având în vedere că România importă masiv medicamente, este o realitate de necontestat. Pastilele cu efect antifungic și antibiotic sunt  la mare căutare, inclusiv la SUA. Antibiotice Iași(simbol bursier ATB), producătorul de medicamnete cu capital românesc, anunță că aproximativ 40% din vânzările înregistrate la nouă luni au mers către export. În cifre absolute, din 242 de milioane de lei vânzări totale, circa 97 de milioane au venit din afara țării. Cel mai de succes produs este, în continuare, nistatina(antifungic) – Antibiotice fiind lider mondial în comercializarea acestui produs. Vin însă din spate penicilinele, America de Nord înregistrând o majorare cu 50% a comenzilor pentru produsele de acest tip, cum ar fi Ampicilina ori Naficlina. Decizia de a înființa reprezentanțe comerciale în străinătate s-a dovedit a fi una de success, vânzările în teritoriile unde aceste reprezentanțe există crescând cu 32% față de anul trecut.

“Orientarea constantă spre facilitarea accesului unui număr cât mai mare de pacienți la produsele din portofoliul Antibiotice, a determinat compania să-și creeze o rețea de reprezentanțe comerciale în Republica Moldova, Vietnam, Ucraina și Serbia (Office). Prin aceste reprezentanțe Antibiotice urmarește înregistrarea unui portofoliu de medicamente antiinfecțioase destinat consumului în spitale, o politică adaptată de preț la specificul fiecărei piețe și un parteneriat solid cu distribuitori locali”, se arată în raportul ATB transmis bursei. Referitor la politica de export, directorul fabricii, Ioan Nani, spunea recent că “în anii 2020 nu mai există granițe, iar companiile sunt prezente peste tot în lume cu produsele lor. Pentru a ne susține planul nostru de dezvoltare în perspectiva următorilor 10 ani, trebuie să fim mereu în contact cu partenerii de afaceri, fapt pentru care este necesar să fim prezenți în asemenea medii unde consolidăm afaceri pe termen lung cu colaboratorii noștri tradiționali și ne facem cunoscuți unor potențiali parteneri”.

 

Taxa claw back mușcă din profit

Profitul brut al Antibiotice Iași, în primele 9 luni ale anului 2019, a crescut cu 10%, comparativ cu valoarea înregistrată în aceeași perioada a anului 2018, ajungând la 24,15 milioane lei. În perioada analizată, valoarea taxei clawback a crescut cu 17% față de primele 9 luni ale anului 2018, afectând beneficiul companiei.
Cât privește piața internă, Antibiotice și-a menținut poziția de lider pe segmentul medicamentelor generice și OTC comercializate în spitale, cu o cotă de piață de 15,55%. Ieșenii sunt lideri cantitativi pe forma farmaceutică unguente (cotă de piață 23,7%), supozitoare (cotă de piață 42,3%) si pulberi sterile injectabile cotă de piață 72,6%).
Cea mai mare pondere în vânzări pe piaţa internă au deţinut-o produsele din clasele: preparate dermatologice, sistem nervos central, sistem genito-urinar, sistem musculo-scheletic, sistem respirator.