Restaurantele McDonald’s din România introduc, de mâine, 2 noimebrie, două produse noi în meniul zilnic. Este vorba de supă-cremă de ciuperci şi supă de legume. Potrivit notei interne trimisă tuturor restaurantelor, cele două produse vin gata făcute, la pungă, fiecare pungă conţinând 2,5 kilograme de produs. Produsul, la care se adaugă crutoane(;I ele gata făcute) se încălzeşte în supiere. Acestea au un vas exterior unde se toarnă apă, aceasta fiind încălzită electric şi antrenează, la rândul ei, încălzirea supei din vas. “Supiera funcţionează ca o baie de aburi. Temperatura preparatului este menţinută de o manta de apă încălzită electric. Pentru reducerea timpului de încălzire a apei, utilizaţi apă caldă”, sună directivele conducerii McDonald’s către angajaţi.

Fiecare supă va fi servită într-un bol de plastic, la care va fi ataşat o lingură de plastic.

Preţul noilor produse nu este comunicat de către Departamentul Asigurarea Calităţii. I se comunică fiecărui director de restaurant în parte.

Decizia Mc Donald’s, în premieră pentru România, de a oferi mâncare “gătită” în meniul zilnic vine ca urmare a orientării strategiei brand-ului american de a oferi o “culoare” locală mâncărilor servite în restaurante. În acest sens, în ultimii ani, restaurantele McDonald’s România au introdus în meniu produse ca McPorc şi McMici. Mai mult, mişcarea lanţului de restaurante vine în întâmpinarea tendinţei din ce în ce mai pronunţate a românilor de a evita mâncarea de tip fast-food, considerată nesănătoasă.

În alte ţări din lume în care operează, McDonald’s vinde şi mâncare, să zicem, gătită, care are o notă locală.

Prima tentativă timidă către mâncare gătită în peisajul fast-food-ului românesc

Principalii concurenţi internaţionali ai McDonald’s pe piaţa locală nu au făcut încă nicio mişcare în direcţia introducerii în meniu a unei măncări gătite sau “semi-gătite”. KFC sau Subway, ca să-i denumim pe doar doi dintre ei au rămas exclusive la oferirea de senvişuri. Un alt lanţ de fast-food, care există doar local, ne referim la Springtime ar, într-adevăr şi mâncăruri gătite, unele chiar cu specific românesc, însă nu poate fi considerat în concurenţă directă, pe acelaşi profil de consumator, cu McDonald’s.

„Piaţa de fast food este, mai nou, atentă la particularităţile locale. Meniurile se schimbă şi împrumută din specificul local. Cele mai multe fast food-uri se pliază pe gusturile şi tradiţiile locale“, a precizat, recent, Adrian Mitroi, analist financiar şi profesor universitar la Academia de Studii Economice. Potrivit acestuia, indiferent de numele pe care îl poartă un restaurant, Adrian Mitroi crede că avantajul major este că oferă cafea, răcoritoare, apă şi dulciuri – ca produse secundare celor principale, iar acestea răspund de un procentaj important al vânzărilor.

Că trebuie să te adaptezi la specificul local şi în ton cu tendinţele, sunt şi alţi actori din industrie de acord. Astfel, Monica Eftimie, Chief Marketing Officer KFC, apreciază că viitorul pieţei locale îl reprezintă diversificarea.” Industria românească de fast food este deja dezvoltată, cu jucători puternici. Însă, cu toate acestea, credem că o diversificare a ofertei ar fi în folosul clienţilor”, spune aceasta.

Piaţa românească de fast-food este dominată de brand-urile McDonald’s şi KFC. La mare distanţă, apar şi alţi concurenţi precum Subway, Springtime sau Nordsee. Marea majoritate a restaurantelor dintr-o astfel de reţea sunt francize, adică sunt deţinute de un patron care plăteşte o taxă de francizat către compania globală. De asemenea, aceşti patroni trebuie să respecte întrutotul standardele de funcţionare şi performanţă cerute de către firmele-mamă.