Asociația Constructorilor Chinezi de Automobile (CAAM) a lansat un atac dur la adresa autorităților locale care au în plan restricționarea înmatriculărilor de autovehicule atenționând că adăugarea unor megaorașe precum Tianjin, Shenzhen, Hangzhou, Chengdu, Shijiazhuang, Chongqing și Qingdao la cele patru – printre care Beijing și Shanghai – care au pus deja bariere drastice în calea cumpărătorilor va avea ca efect scăderea pieței și, posibil, chiar revolte.
Cea mai mare piață auto a lumii, unde sunt vândute anual peste 15 milioane de mașini, se îndreaptă cu pași mari spre stagnare. Unul dintre motivele acestei direcții este impunerea unor restricții drastice la înmatricularea de noi vehicule. CAAM susține chiar că extinderea restricțiilor ar putea reduce vânzările anuale cu circa 400.000 de unități.
Măsura, menită să reducă poluarea masivă din marile aglomerări urbane, care amenință sănnătatea publică are însă adversari puternici. Unii analiști susțin că efectele benefice asupra mediului sunt derizorii mai ales pentru că singurii care își pot permite să liciteze până la sume enorme pentru un set de plăcuțe de înmatriculare sunt oamenii bogați. Iar aceștia nu cumpără mașini ale unor firme chineze, cu propulsoare mici și mai puțin poluante, ci bolizi de import cu sute de cai putere sub capotă și emisii majore de noxe.
În ciuda restricțiilor piața chineză ar putea urca până la 22 de milioane de mașini pe an la nivelul anului 2020, susțin analiștii de la McKinsey, principalul motiv de creștere fiind rata redusă de motorizare. În prezent există doar 52 de mașini la 1.000 de locuitori, mult sub media unor state din Europa sau America.