Magiunul din prune Topoloveni, şofranul şi brânza grecească vor fi promovate împreună în Orientul Mijlociu şi Statele Unite cu ajutorul unui program european pentru promovarea produselor agricole, în valoare totală de 3,84 milioane de euro.

Bugetul stabilit pentru producătorul român Sonimpex Topoloveni este de 544.204 euro. Comisia Europeană a aprobat programul de promovare pentru produsele agricole în care a fost inclus şi magiunul din prune Topoloveni, iar la sfârşitul săptămânii trecute a avut loc şi licitaţia pentru stabilirea organismului de implementare a acestui program, potrivit unui comunicat al Sonimpex.

Astfel, magiunul de prune Topoloveni va fi promovat în Orientul Mijlociu şi în SUA în parteneriat cu Asociaţia Krokos Kozanis (producătorii de şofran) şi Kourellias (producătorii de brânză tradiţională grecească).

Potrivit informaţiilor CE, programele selectate vizează produse de calitate înregistrate şi protejate ca DOP-uri (denumiri de origine protejate), IGP-uri (indicaţii geografice protejate) şi STG-uri (specialităţi tradiţionale garantate), magiunul de prune Topoloveni fiind primul şi singurul produs din România care a primit IGP.

UE finanţează 50% din costul programului, urmând ca 30% să fie acoperiţi de Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură, iar 20% de producătorul Sonimpex Topoloveni. Potrivit Sonimpex, după licitaţia pentru stabilirea organismului de implementare, urmează semnarea contractului cu APIA, care va avea loc în data de 3 februarie 2014.

Comisia Europeană a aprobat anul trecut 22 de programe destinate promovării produselor agricole în Uniunea Europeană şi în ţările terţe, potrivit Agerpres. Programele, care în marea lor majoritate au o durată de trei ani, sunt prevăzute cu un buget total de 70 de milioane de euro, la care UE contribuie cu 35 de milioane de euro.

Programele selectate vizează produse de calitate înregistrate şi protejate ca DOP-uri (denumiri de origine protejate), IGP-uri (indicaţii geografice protejate) şi STG-uri (specialităţi tradiţionale garantate), vinuri, carne produsă în cadrul sistemelor naţionale de calitate, produse ecologice, lapte şi produse lactate, fructe şi legume proaspete, horticultură ornamentală, miere şi produse apicole, carne de vită, de mânzat şi de porc, precum şi carne de pasăre de calitate.

Comisia a primit 34 de cereri de finanţare şi, după evaluarea acestora, a aprobat 22 de programe care vizează piaţa internă (15) şi ţările terţe (7), ca parte a celei de-a doua etape de depunere de programe din anul 2013. Două dintre programele selectate au fost propuse de mai multe state membre. Potrivit aceleiași surse, țările şi regiunile terţe vizate sunt: America de Nord, Rusia, America Latină, Norvegia, Elveţia, Orientul Mijlociu, Serbia, Muntenegru, fosta Republica Iugoslavă a Macedoniei, Bosnia, Herţegovina şi Kosovo.