Potrivit presei internaționale, grupul feroviar de stat francez SNCF urmează  să instaleze Wi-Fi pe trenurile de mare viteză (TGV), un proiect destul de costisitor și complex. Costurile sunt estimate la 350.000 euro pentru fiecare dintre cele 450 de trenuri de mare viteză deţinute de companie.

În România lucrurile nu sunt chiar așa de simple. Ultima dată în care a fost adus în discuție un proiect din categoria ”linie de mare viteză” a fost în noiembrie, anul trecut, și se referă la Alstom (lider al consorțiului compus din Alcatel Lucent România și Pas 97 Impex), care va furniza companiei naționale de căi ferate din România (CFR S.A.) Atlas 200, soluția sa ERTMS Nivelul 2, pentru segmentul de cale ferată de mare viteză Sighișoara-Coșlariu-Simeria. Partea de contract care îi revine companiei Alstom are o valoare de aproximativ 100 milioane de euro. Proiectul este finanțat din fonduri europene în proporție de 85%.

Acest proiect reprezintă partea cea mai complexă a lucrărilor de modernizare și reabilitare a tronsonului de cale ferată de circa 170 km lungime. Lucrările sunt prevăzute a fi finalizate în termen de 40 de luni. Noul sistem de semnalizări va permite creșterea vitezei de transport feroviar până la 160 km/h. Pentru testarea performanțelor sistemelor furnizate, Alstom a ales un tren regional, Coradia Polyvalent hibrid (electric și diesel), complet echipat. „Am lucrat cu mare atenție în a găsi cea mai bună soluție dedicată acestui segment de cale ferată, astfel că acest proiect va contribui semnificativ la asigurarea unui transport rapid și sigur în regiune”, spunea atunci Gabriel Stanciu, Director General Alstom Transport România.

Ponta vorbea de o line pe ruta Bucureşti-Iaşi-Chişinău

Altfel, tot anul trecut, în toamnă, Victor Ponta a anunțat că Guvernele României şi Chinei analizează realizarea unei linii feroviare de mare viteză pe ruta Bucureşti-Iaşi-Chişinău care vine să înlocuiască iniţiativa privind unui astfel de proiect pe traseul Bucureşti-Constanţa. ”Sigur, costurile sunt destul de mari, însă ca un prim proiect pilot pentru Centrul şi Estul Europei mi-aş dori ca România să fie prima care să aibă o asemenea linie, iar tehnologia dezvoltată în China s-a dovedit în ultimii ani ca fiind extrem de performantă şi extrem de sigură”, a declarat atunci Ponta.

În privinţa preţului unei linii de mare viteză, respectiv pentru limita maximă de viteză de 350 de km/h, Ponta a spus că preţul mediu este 20 de milioane de dolari pe kilometru. ”Însă, eu cred că România are nevoie, nefiind distanţe atât de mari, are nevoie de tehnologia care prevede 200-250 km/h. Aţi văzut, pentru Bucureşti-Constanţa, viteza de 160 km/h schimbă fundamental datele problemei”, a mai spus oficialul.