„Nu facem grevă pentru că vrem salarii mai mari. Facem grevă pentru a atrage atenţia şi pentru a salva instituţia ROMATSA de la faliment. Din cauza unui management profund defectuos, din cauza autorităţilor statului care până astăzi au fost surde, deşi am depus nenumărate documente peste tot, ROMATSA, în acest an, practic, nu va avea bani pentru niciun salariu începând cu luna septembrie, poate octombrie. În mod oficial, este pentru prima dată în istoria de 20 de ani a ROMATSEI, când, anul trecut, a încheiat estimat pe minus”, a adăugat Tudorache. 

Acesta a subliniat că prin intermediul acestei greve de avertisment s-a dorit să se atragă atenţia autorităţilor statului şi a patronatului asupra problemelor grave cu care se confruntă salariaţii ROMATSA.

„Ceea ce am încercat prin această grevă de avertisment a fost să atragem atenţia autorităţilor statului, în primul rând, apoi, patronatului, asupra problemelor grave cu care ne confruntăm în această instituţie. În al doilea rând, aş dori să cerem scuze, în primul rând pasagerilor, însă am fost obligaţi să recurgem la această măsură legală, dar agresivă”, a spus Valentin Tudorache. 

Peste 100 de salariaţi ai ROMATSA, membri ai ATSR, s-au aflat, vineri, în grevă de avertisment între orele 11:00 şi 13:00, fiind nemulţumiţi de managementul Regiei şi de lipsa contractului colectiv de muncă. 

Liderul ATSR a afirmat că încă din luna august 2016, când a expirat contractul colectiv de muncă (CCM), a trimis documente autorităţilor, însă acestea nu au fost luate în considerare. 

„Încă din luna august, când a expirat contractul colectiv de muncă, am trimis numeroase documente atât la preşedinţie, prim-ministrului, ministrului Transportului. Nu am fost ascultaţi şi chemaţi de nimeni până în momentul în care am anunţat această grevă de avertisment”, a precizat Tudorache. 

La rândul său, purtătorul de cuvânt al ATSR, Florin Diaconu, a susţinut că există o negociere cu managementul ROMATSA care a început în urmă cu un an şi două luni şi au rămas 50 de revendicări nesoluţionate. 

„Vrem să subliniem faptul că avem o negociere pornită acum un an şi două luni. În timpul negocierii, s-au adunat 70 de revendicări din partea noastră, care nu au fost soluţionate de management, motiv pentru care la începutul lunii octombrie am declanşat conflictul de muncă. Au rămas 50 de revendicări nesoluţionate după concilierea în prezenţa inspectorului ITM, fapt care ne-a obligat astăzi să facem această grevă”, a explicat Diaconu. 

De asemenea, Gabriel Tudorache a informat că, împreună cu reprezentanţii Ministerului Transporturilor (MT), ”s-a pus pe hârtie” un plan pentru evitarea declanşării grevei generale. 

„Împreună cu cei de la Ministerul Transporturilor, ieri şi alaltăieri, am pus pe hârtie un plan în care de luni, marţi, miercuri, încolo, încercăm să facem totul pe repede înainte, pentru a încerca să evităm greva generală. Asta i-am spus şi domnului ministru: ‘Haideţi să ne concentrăm să nu ajungem la greva generală'”, a mai spus acesta. 

Întrebat în ce constă planul conceput cu reprezentanţii MT, Tudorache a răspuns că va pune la dispoziţia presei documente în acest sens. 

„Noi avem documente pe care o să vi le punem la dispoziţie pentru a răspunde în ce constă acel plan. În opinia mea, cred că este nevoie de o discuţie de cel puţin două ore pentru a putea înţelege efectiv. O să încerc să rezum lucrurile pe cât posibil. Există foarte multe aspecte legate de anumite nerespectări ale legii, care de fapt şi de drept nu pot fi rezolvate. O să vedeţi din revendicările pe care le avem – şi aş vrea să fac o precizare, că am fost întrebat în cursul zilei de astăzi dacă este adevărat că noi facem grevă pentru că dorim avioane mai puţine şi controlori mai mulţi, ceea ce este total eronat. Noi ne dorim foarte mult să avem acest serviciu în continuare, să fie cât mai multe (avioane – n. r.), să fim cât mai profitabili. Problema pe care o avem şi cu care ne confruntăm este pe dos. Traficul creşte, au fost evenimentele din Ucraina, Crimeea, închise, se dezvoltă economia, din ce în ce mai multe avioane. Este firesc ca, în aceste condiţii, tu să ai nevoie să angajezi mai mulţi controlori, pentru că nu putem fizic să asigurăm serviciile pe care trebuie să le asigurăm la un nivel de siguranţă şi calitate, la fel ca şi în Occident. Şi vă asigur că asta facem”, a dat asigurări sindicalistul. 

Potrivit acestuia, ar fi nevoie de circa 89 de controlori de trafic, în condiţiile în care pregătirea unui controlor de trafic aerian este de aproape trei ani. 

„Este nevoie, din punctul nostru de vedere, undeva la circa 89 de controlori doar pentru anul ăsta. Ceea ce este foarte grav este că un controlor de trafic se formează undeva la trei ani, depinde de unde vorbim, la un turn cu avioane mai puţine. Dacă vorbim efectiv de traficul de rută, unde suntem aici, e nevoie undeva la 5-6 ani ca să poată deveni efectiv controlor, să poată prelua tot traficul pe întreaga zonă de acoperire a întregii ţări. Toate aceste aspecte, din păcate, nu pot fi rezolvate pentru că există acel plan, acele angajamente, în care de fapt şi de drept managementul, nefăcând niciun fel de politică, de dinamică de personal, pe termen mediu, lung, aceste lucruri nu pot fi acoperite. Adică noi vrem să angajăm, spunem că vrem să angajăm 89, facem eforturi anul acesta. Din ce o să-i plătim când eu v-am spus mai devreme că ROMATSA nu mai are bani să îi plătească pe cei angajaţi, cu CIM-urile (contractele individuale de muncă – n. r.) semnate, fără niciun contract colectiv de muncă, fără niciun leu în plus din luna septembrie”, a explicat preşedintele ATSR. 

Purtătorul de cuvânt al ATSR a intervenit şi a atras atenţia asupra managementului, spunând că acesta este defectuos, în condiţiile în care deşi sunt mai multe avioane şi încasări mai mari Regia se îndreaptă spre faliment. 

„Avem avioane mai multe, dirijăm mai mult, avem încasări mai mari şi mergem direct spre faliment. Asta înseamnă management defectuos. Aici este problema acestei instituţii”, a spus Florin Diaconu. 

Ultima grevă de avertisment declanşată de controlorii de trafic aerian a avut loc în iulie 2015 şi a afectat 22 de aterizări şi 18 decolări, adică 40 de mişcări de aeronave programate pe Aeroportul Internaţional Henri Coandă Bucureşti, conform planurilor de zbor. 

Administraţia Română a Serviciilor de Trafic Aerian – ROMATSA se află sub autoritatea Ministerului Transporturilor. ROMATSA are statut de regie autonomă autofinanţată de importanţă naţională, deţine monopolul natural al serviciilor de trafic aerian şi nu primeşte de la bugetul statului sume pentru realizarea obiectului de activitate sau pentru realizarea programului de investiţii şi dezvoltare. 

AGERPRES