Încă din copilărie, îi plăceau cifrele, calculele, științele exacte. Mai apoi, în adolescență, dragostea pentru matematică a transformat-o într-o căutătoare avidă de rezultate clare, fără interpretări. Dar, oricât de mult se minuna de complexitatea unor ecuații, când a fost să aleagă o facultate, s-a dus către calculatoare. Era convinsă că aprofundarea acestui domeniu avea să-i deschidă mult mai multe uși. „Cu matematica nu vedeam ce puteai face“, mărturisește astăzi Raluca Radu, Country Manager Answear România.

Derulând drumul Ralucăi (32 de ani) până la momentul prezent (când conduce, la nivel local, magazinul online al unuia dintre cei mai mari retaileri de modă din Polonia), deduci repede că cifrele chiar i-au purtat noroc. Istoricul de „matematician“ pe care l-a avut, într-o combinație armonioasă cu calculatoarele și toate celelalte cursuri de digital marketing care au urmat i-au conturat un profil de manager ideal pentru grupul answear.com.

Deși nu se află la prima ex­pe­riență de manager (n.r. – Raluca a fost directorul de marketing şi vânzări al retailerului foto şi video F64, după ce anterior condusese activitatea platformei de anunţuri olx.ro şi a site-ului autovit.ro, ambele aflate în portofoliul grupului sud-african Naspers), o premieră tot a fost și cu acest nou început: „Este adevărat că lucram de mai mulți ani în zona de online, în e-commerce, însă nu aveam experiență în fashion. Au fost multe lucruri de învățat în această zonă“, spune ea.

Începutul în România

Cum s-a petrecut, de fapt, procesul, până la lansarea magazinului din România? Povestite în câteva cuvinte, lucrurile par simple: în timp ce polonezii căutau date și statistici despre piața românească, Raluca Radu a venit către ei, i-a ajutat din rolul de co-organizator GPeC. Iar în momentul în care au dorit să recruteze pe cineva, tot la ea s-au oprit. Se întâmpla în toamna lui 2015. Adică în urmă cu doar un an și câteva luni, într-o piață în care lider era și continuă să fie Fashion Days (cu afaceri de peste 30 mil. euro în 2016).

Privind iar din unghiul cifrelor (dar sub o altă formă), primul an de activitate în piața locală le-a adus polonezilor un rulaj de 4,5 milioane de euro, cu circa un milion peste estimările inițiale. Nici 2017 nu va fi mai prejos, suma previzionată apropiindu-se de 10 milioane de euro. „Primul an a fost o provocare: era vorba despre un brand nou într-o piață unde existau deja niște jucători bine stabiliți. Marele avantaj se reflectă în faptul că vindem niște branduri care nu sunt disponibile online în România“, detaliază Raluca Radu. Avantaj care se completează cu deschiderea românilor către cumpărături online. De toate felurile: fie că vorbim de modă, fie că luăm în calcul produse din alte zone.

 

„Din punct de vedere e-commerce, noi suntem încă la început față de piețele din Cehia sau Polonia. Ne aflăm undeva la 1,8 miliarde de euro. Prin comparație, în Polonia vorbim de o piață de e-commerce de cinci ori mai mare“, mai spune Raluca. Iar dacă luăm în calcul, separat, piața de modă online, cifrele o duc spre 300 de milioane de euro anul trecut, cu o estimare de 400 de milioane de euro anul acesta.

Așadar, este loc de creștere. Pe de o parte, piața nu este încă matură. Pe de alta, publicul consumator devine mai selectiv și atent la branduri. „Cele mai vândute branduri sunt Tommy Hillfiger, Medicine (n.r. – brandul propriu), New Balance și Calvin Klein. Iar orașele cu cele mai mari vânzări: București, Cluj, Timișoara, Brașov, Constanța și Iași”, completează Raluca.

Mai departe

Unde duc toate aceste rezultate? De la „un jucător în TOP 5“ anul trecut, Answear ar putea trece ușor în TOP 3 în 2017. Cel puțin aceasta este ținta, pe termen scurt.  Cum ar putea deveni posibil? „50 de noi branduri anul acesta, care se vor alătura celor 300 existente deja; investiții în campanii de promovare; un dialog permanent cu consumatorul; garanția unor produse originale“, sunt câteva din aspectele punctate de Raluca Radu.

„Pe zona aceasta de online se poate inova mult. Chiar și prin proba la livrare. Noi ne-am dorit să facem lucrul acesta încă de la lansare, dar nu este pregătită piața de curierat, în sensul că sunt probleme cu infrastructura“, adaugă ea.
Bineînțeles că planurile pe care le are sunt și îndrăznețe și posibile. Doar timpul ar trebui să-și mai spună cuvântul aici: „Luăm în calcul inclusiv niște parteneriate cu designeri români. Ne-ar interesa chiar să-i promovăm peste granițe“. O mișcare pe care au mizat, de altfel, și alți jucători din moda online.

Pe scurt despre Answear România

*Answear a lansat un magazin online în România în noiembrie 2015;

*Raluca Radu a fost recrutată, încă de la început, pentru poziția de country manager;

*În România, polonezii concurează cu mai multe nume, cel mai puternic fiind Fashion Days;

*Answear a fost înființat în decembrie 2010, în Polonia, însă activitatea propriu zisă a început în februarie 2011;

*Prima țară în care s-a extins a fost Cehia (2014), urmată de Slovacia (2014), Ucraina (2015), România (2015) și Ungaria (2016).