Anul 2020 a accelerat cele mai recente tendințe, grăbind dezvoltarea și implementarea soluțiilor și a sistemelor care urmează să fie perfecționate și inovate în următorii zece ani. Vom traversa o decadă dominată de tehnologie și de inteligența artificială. 5G este portalul prin care AI, alături de alte concepte, precum Internet-Of-Things, își vor începe expansiunea, marcând o revoluție în lumea digitală și trecerea în noua eră a interconectării. “Saltul va fi similar celui adus de revoluția industrială, mai ales din perspectiva relevanței și a impactului economic”, spune Rob Allen, Director de marketing pe Europa al companiei Kingston Technology.

 

Pentru a înțelege mai bine schimbările pe care urmează traversăm, cele mai actuale subiecte cu privire la inteligența artificială au fost puse în discuție de specialiști experimentați ai acestei industrii, la inițiativa unuia dintre liderii mondiali ai acestui domeniu, Kingston Technology.

Compania americană este specializată în configurarea mediilor în care diverse tipuri de mașini și dispozitive vor putea interacționa, fără a compromite confidențialitatea, securitatea datelor și siguranța utilizatorului. Cu 32 de ani de experiență pe piețele internaționale, Kingston implementează sisteme și soluții, pregătind centrele de date și echipamentele care vor susține dezvoltarea noilor tehnologii 5G, IoT și edge computing și oferindu-le asistență companiilor care, în curând, vor întâmpina atât noi tipuri de provocări, cât și noi oportunități.

 

„Inteligența artificială are un potențial infinit, pentru că are capacitatea de a analiza volume mari de date și de a crea asocieri, într-un mod în care niciun om nu a putut vreodată”, spune Rafael Bloom, expert în marketing și comunicare în domeniul tehnologiei.

 

Cine sunt pionierii revoluției tehnologice?

 

Inteligența artificială încheie un deceniu de remarcabilă carieră, în care a rezolvat probleme la care, până nu demult, nici nu îndrăzneam să visăm. Avem acum asistenți personali virtuali, boți de chat, automatizări și alte aplicații pentru marketing sau pentru reconvertirea vorbirii în text scris. Aceste soluții vor fi permanent îmbunătățite, iar implementarea lor la scară largă le vor face din ce în ce mai vizibile în următorii ani în viața de zi cu zi.

 

Domeniul financiar este, probabil, campionul actual al acestei curse, fiind printre primele sectoarele care au investit semnificativ în algoritmi de învățare automată. Pentru instituțiile din acest sector, inteligența artificială asigură totul, de la analize financiare, cum ar fi testarea prețului activelor, la optimizarea portofoliului și a tranzacțiilor, analizarea tendințelor pieței sau optimizarea profitului unor operațiuni curente, cum ar fi evaluarea solicitărilor de credit.

 

Impactul pe care noile tehnologii l-au avut asupra sectorului financiar a motivat și alte industrii să testeze soluții inteligente pentru a eficientiza diverse operațiuni și procese și astfel lumea a fost îmbogățită cu noi aplicații, care asigură diverse tipuri de funcții, de la înțelegerea comportamentului clienților, până la deblocarea telefoanelor prin recunoaștere facială.

 

Medicii viitorului vor fi roboți?

 

Medicina este, fără îndoială, cel de-al doilea mare beneficiar al avansului tehnologic. Potrivit datelor furnizate de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică, AI are un rol important în telemedicină și screening, dovedind că este un instrument performant pentru optimizarea multor procese, cum ar fi determinarea interacțiunilor între medicamente sau crearea unor noi soluții de tratament. Inteligența artificială a adus beneficii imense pe durata crizei sanitare, contribuind semnificativ în efortul de a identifica grupurile de risc și de a stabili cele mai bune metode de reacție, fie că este vorba de vaccinare sau de alte măsuri stabilite cu ajutorul funcției de predicție a comportamentului persoanelor. Și acesta, desigur, este doar începutul.

Dispozitivele inteligente pentru diagnostic sau pentru interpretarea diverselor tipuri de analize sunt alte domenii în care inteligența artificială are performanțe uimitoare. Studiile arată că AI poate fi utilizată pentru a interpreta mamografii de 30 de ori mai rapid și cu o precizie de 99%, reducând considerabil nevoia de biopsii inutile.

„Cred că următoarea zonă care va fi complet revoluționată de aceste tehnologii va fi îngrijirea pacientului. Mai sunt câteva obstacole, dar este rezonabil să ne așteptăm la progrese spectaculoase în acest domeniu în următoarele 24 de luni”, spune Simon Besteman, CEO ISPConnect.

În domeniul diagnosticării medicale, aplicații precum Watson, de la IBM, pot stoca și analiza exponențial volume mari de informații medicale, în timp ce DeepMind Health, de la Google, lucrează în parteneriat cu cercetători, medici și pacienți, pentru a rezolva problemele apărute în lumea reală în domeniul asistenței medicale.

Acestea din urmă combină învățarea automată cu sisteme oferite de neuroștiințe pentru a construi un puternic algoritm de învățare bazat pe rețele neuronale care imită creierul uman. Nu în ultimul rând, utilizarea AI și a Internetului medical (IoMT) în aplicațiile speciale pentru sănătate contribuie semnificativ în efortul de prevenție, încurajând un comportament mai sănătos și educând oamenii, astfel încât aceștia să-și schimbe credințe și comportamente, pentru a fi mai implicați și mai eficienți în efortul de a-și controla mai bine sănătatea și bunăstarea.

 

Limbile lumii, dezlegate în timp real de tehnologie

„Prin inteligența artificială vor fi depășite granițele sistemelor actuale, deschizând drumul către  calculul cuantic, și astfel se vor fi catalizate progresele în nenumărate domenii de aplicabilitate, printre care și procesarea limbajului natural (NLP). Dacă ar fi să ne referim doar la acest domeniu, noile tehnologii vor deschide calea către o dezvoltare și mai spectaculoasă a instrumentelor cu care suntem deja obișnuiți, cum ar fi traducerea live cu latență redusă sau recunoașterea automată a vorbirii pe dispozitivele de comunicații (telefoane, chat). Auto-învățarea inteligentă va fi integrată în tot mai multe dispozitive și instrumente care anterior erau controlate doar de om”, spune Pasi Siukonen, Technical Resources Group Team Leader Kingston Technology.

 

Așa cum declară mai toți reprezentanții industriei, viitorul este construit astăzi. Compania germană de transport de marfă Deutsche Bahn Cargo a echipat deja 250 de locomotive cu softuri de management al performanței, care monitorizează totul, de la parametrii frânei, la temperatura motorului, oferind în timp real rapoarte cu privire la funcționarea sistemului și predicții referitoare la nevoile de întreținere a acestuia. După implementarea proiectului pilot, ratele de avarie a locomotivei s-au redus cu 25%.

 

AI – un proces accelerat de schimbare

 

În urmă cu câțiva ani, presa începea să folosească termenul de „Big Data” pentru a se referi la cele trei concepte cheie care descriu datele, respectiv volumul, varietatea și viteza acestora. Cu timpul, pe măsură ce lumea digitală a devenit un univers complex și sofisticat, sensul acestui termen s-a îmbogățit și a glisat, ajungând, în cele din urmă, să se refere la nouă generație de tehnologii şi arhitecturi destinate prelucrării și analizei seturilor mari de date, pentru a extrage în timp real diverse tipuri de informații statistice, cum ar fi predicția sau analizele comportamentale.

 

Această evoluție rapidă, alături de expansiunea necontenită a pieței (care, potrivit prognozelor, urmează să ajungă la 103 miliarde de dolari până în anul 2023), a antrenat o creștere accelerată a cererii pentru tehnologii care să ridice performanțele unor procese și funcționalități precum inteligența artificială, învățarea automată (engl. machine learning) sau învățarea profundă (engl. deep learning), în seria soluțiilor care le permit organizațiilor să folosească, la scară mare, o abordare algoritmică a analizei datelor.

 

Un val de date, urmat de și mai multe date

 

Volumul și consumul de date va crește de patru ori în următorii ani, potrivit IDC, de la aproximativ 40 de zetabiți în 2019, la 175 de zetabiți în 2025. Până în 2022, veniturile anuale din afacerile globale big data și din piața de analiză vor ajunge la 274,3 miliarde de dolari.

Cu siguranţă următorul deceniu va fi definit de date, prin urmare, organizațiile își pot programa eșecul sau victoria în funcție de modul în care folosesc acum tehnologia pentru colectarea și analiza acestora. În acest context, crește nevoia de infrastructuri adecvate și de soluții avansate de protecție și siguranță. Cele mai recente CPU / GPU-uri, noile generații de memorie sau SSD-urile și NVM-urile performante vor fi esențiale pentru atingerea adevăratului potențial al acestor sisteme.

„Pentru moment, aceasta este singura abordare viabilă: colectăm cât mai multe date, le stocăm și apoi extragem aur din ele”, spune Simon Besteman. Probabil că una dintre cele mai valoroase comori care pot fi extrase din astfel de mine este predicția comportamentului uman.

 

Organizațiile care își doresc un avantaj competitiv vor fi puse în situația de a înțelege cum să stocheze, să gestioneze și să folosească în mod corect datele. AI și învățarea automată vor extrage apoi, din seturi imense de date, informații prețioase cu privire la clienții și concurenții lor, cu privire la furnizori și la fluctuațiile pieței, într-o lungă serie de variabile care le afectează performanța. Nevoia de SSD-uri rapide și fiabile devine, în acest context, o prioritate absolută, aceste tehnologii facilitând permanenta adaptare la nivelul de creștere, pe măsură ce piața aduce aplicații din ce în ce mai multe și mai sofisticate.

„Percepția este, probabil, singura care rămâne, sistematic, în urmă. Mulți încă nu au înțeles cu adevărat ce este și ce importanță are inteligența artificială, prin urmare, sunt necesare campanii de educare. AI reprezintă cel mai important instrument al viitorului, pentru că are capacitatea de a lua decizii care ne vor schimba viețile: va face tot ceea ce este necesar ca să-mi fie aprobată ipoteca sau ca să-mi fie semnate polițele de asigurare”, mai spune Rafael Bloom.

 

Se estimează că AI și Big Data vor continua să fie una dintre cele mai perturbatoare combinații din lumea digitală. Pe măsură ce datele lumii cresc exponențial, capabilitățile AI vor fi şi ele îmbunătăţite, cu implicații de anvergură, care devin din ce în ce mai clare și adoptate din ce în ce mai mult.