În ciuda unei capacități de stocare mai mult decât dublate în ultimele șase săptămâni la 57 de milioane de barili, cu rezervoare provenite de la rafinări de stat și private, aproape toate stocările existente vor fi complete până la sfârșitul lunii iunie, au spus două surse din industrie cu cunoștințe despre livrări.

Potopul de achiziții a provenit de la companii puțin cunoscute industriei petroliere care au licitat pentru contracte futures pe bursa din Shanghai, singurele contracte petroliere disponibile în China, începând cu începutul lunii aprilie, când prețurile globale ale petrolului au scăzut ca urmare a pandemiei, transmite Reuters.

„Îi numim investitori pustnici”, a declarat un oficial al unei firme petroliere de stat a cărui firmă a livrat recent încărcături contractuale. „Sunt fonduri speculative susținute de oameni bogați, afiliați tranzacțiilor de brokeraj.”

Achiziția a crescut prețurile futures din Shanghai peste valoarea de referință globală Brent, încurajând companii de stat precum Sinopec, PetroChina și Zhenhua Oil să livreze brusc petrol din Orientul Mijlociu în contract, au spus sursele.

Între sfârșitul lunii aprilie și sfârșitul lunii iunie, aproximativ 50 de milioane de barili de petrol, în valoare de aproximativ 1,8 miliarde de dolari – echivalentul a cinci zile de achiziții în China – sunt preconizate să fie pompate într-o duzină de puncte de livrare gestionate de International Energy Exchange (INE), au spus surse. Aceștia au spus că cea mai mare parte a petrolului este heavy, Basra Light și Oman din Irak.

„Cu livrările începute la sfârșitul lunii aprilie și bazate pe estimările noastre, spațiul de 50 de milioane de barili va fi mai mult sau mai puțin umplut spre sfârșitul lunii iunie, ocupând în mare parte încărcarea mărfurilor din aprilie și mai”, a declarat un alt oficial din industrie.

INE nu a răspuns la o cerere de comentarii. Shanghai Futures Exchange, care deține INE, a refuzat să comenteze despre depozitare sau cumpărători, spunând: „Aceasta implică secrete comerciale ale participanților și nu reprezintă informații publice.”

Stocarea de petrol din China este, în mod normal, condusă de giganții de stat care achiziționează marfă pentru a umple rezervele strategice de petrol ale guvernului sau rezervele comerciale deținute de rafinării.

Cu toate acestea, în declinul actual, stocarea a fost determinată de investitorii financiari care cred că petrolul urmează să crească puternic față de minimul său, a declarat un al doilea oficial. Sursele au refuzat să fie numite, întrucât nu sunt autorizate să vorbească cu mass-media.

Record de importuri

Alături de achizițiile crescute de rafinăriile chineze, stocarea a sporit importurile de brut ale Chinei în această lună la un număr record de 55 de milioane de tone, sau 13 milioane de barili pe zi (bpd), potrivit unei evaluări a datelor de urmărire a navelor. Aceasta este în creștere de la o medie de 10,1 milioane bpd importuri în 2019.

Unii analiști spun că o cantitate mică de petrol ar putea intra în Rezerva Strategică de Petrol din China (SPR), dar alții, cum ar fi analista senior la Refinitiv, Emma Li, spun că tancurile guvernamentale s-au umplut la sfârșitul anului 2019, fără să mai existe spațiu de stocare.

Viteza de stocare a investitorilor – la 50 de milioane de barili în puțin peste două luni, sau 700.000-800.000 de barili pe zi – este mai rapidă decât în ​​sesiunile anterioare de achiziții, din 2018 și 2019, conduse de firme de stat, au spus analiștii.

Interesul investițional a fost susținut de costurile de stocare relativ mici ale INE, care facilitează obținerea unui profit din deținerea de petrol brut, chiar dacă bursa intenționează să-și dubleze costurile de stocare în iunie.

Bursa a sporit spațiul de depozitare la 57 de milioane de barili prin adăugarea de tancuri de la Sinopec, PetroChina și rafinatorul privat Shandong Hongrun Group, au spus sursele. De asemenea, poate începe să permită stocări pe nave. Cushing, Oklahoma, punctul de livrare pentru petrolul din SUA are un spațiu de stocare de aproximativ 76 de milioane de barili.

Investitorii financiari trebuie să dețină petrolul, până când prețurile vor crește în lunile viitoare – o structură de piață cunoscută sub numele de „contango” – iar spreadul lunar este suficient de important pentru a acoperi cheltuielile de stocare și costurile financiare.