Capital: Când aţi hotărât să deveniţi antreprenor şi care sunt motivele care stau în spatele deciziei?

Dragoş Antonescu: De când mă ştiu am avut pasiuni cărora m-am dedicat total, aprofundând domeniul, căutând să înţeleg cum funcţionează lucrurile şi să cuprind toate aspectele de fineţe, care fac diferenţa între bine şi excepţional. De multe ori am mers contra curentului, refuzând să accept automat regulile, normele doar pentru că au fost stabilite de autorităţi în domeniu, nu mai vorbesc de cele înrădăcinate prin inerţie. Când fac ceva, am nevoie să înţeleg cum funcţionează şi cum ar trebui făcut ca rezultatul să fie foarte bun.

Această atitudine nu mă face un coechipier comod; după câţiva ani în care am experimentat formule de colaborare, am realizat că nu voi putea face lucrurile în felul meu, la standardul care-mi aduce satisfacţii, decât ca antreprenor.

Iniţiativa de a înfiinţa Crafthouse Solutions a venit în 2007, ca răspuns la anumite nevoi ale pieţei de arhitectură şi design interior pe care le-am resimţit atât din postura de client (în perioada în care căutam să îmi construiesc şi amenajez propria locuinţa), cât şi din cea de furnizor de servicii (având o scurtă experienţă de parteneriat cu o firmă de arhitectură, în care gestionam în special punerea în operă a proiectelor de design pentru locuinţe, showroom-uri şi expoziţii).

Concret, am sesizat, pe de-o parte, absenţa sau insuficienta orientare către client şi, pe de altă parte, abundenţa unor propuneri creative nerealiste, rupte de nevoile clientului şi de posibilităţile tehnice sau financiare de punere în opera. Am avut convingerea că piaţa resimte aceste lipsuri, că are nevoie de alternative. Şi am vrut să fim o astfel de alternativă, să oferim servicii premium de proiectare şi execuţie, plecând de la o bună înţelegere a nevoilor şi posibilităţilor clienţilor, să concepem soluţii personalizate, made-to-measure, funcţionale, în care elementul creativ să aibă şi un back-up tehnic solid. Beneficiarul trebuie să aibă certitudinea că propunerea creativă este realizabilă cu mijloacele tehnice la îndemâna noastră şi în bugetul disponibil.

Capital: Ce presupune de fapt afacerea Dvs.? Va rog să ne oferiţi o descriere a activităţilor pe care le derulaţi.

D.A: Nu este simplu de descris în câteva rânduri complexul de activităţi desfăşurate de echipa noastră. Suntem un furnizor de servicii complete în domeniul proiectării, construcţiilor şi amenajării spaţiilor, practic, acoperim toată gama de servicii necesare pentru a transforma nevoi complexe de locuire ale clienţilor în soluţii de multe ori surprinzătoare, dar obligatoriu funcţionale şi realizabile. Arhitectură, design şi peisagistică, proiectare şi producţie de mobilier personalizat, echiparea cu sisteme audio-video performante, lucrări de construcţii şi amenajări, managementul implementării proiectului.

Cu alte cuvinte, gestionăm întregul demers, de la primele schiţe ale conceptului de arhitectură, până la punerea în operă a ultimului detaliu, menţinând un permanent dialog cu beneficiarul. Pentru acesta e mult mai simpu să lucreze cu o singură echipă, care preia toată responsabilitatea ducerii la bun sfârşit a proiectului şi care are şi disponibilitatea de a rezolva orice situaţie neprevăzută care poate apărea de-a lungul derulării contractului.

Specializarea noastră, fără a ne limita însă la aceasta, este tuningul de case: un pachet de intervenţii – de multe ori radicale – pentru optimizarea funcţională şi estetică a unei clădiri deja construite; poate implica implementarea de noi funcţiuni (lift, piscină, extensii sub/supra-terane, terase verzi suspendate etc), reabilitarea structurii casei, recompartimentarea spaţiului interior etc.

Din 2012, am deschis propriul atelier de mobilă în care fabricăm piesele de mobilier personalizat, concepute de echipa de creaţie în cadrul proiectelor de design interior. Astfel, nu doar propunem o anumită soluţie de mobilare, ci chiar o construim şi o instalăm.

Bineînţeles, clienţii pot alege să apeleze doar la o parte a serviciilor noastre: poate doar proiectarea unui spaţiu sau designul şi fabricarea mobilierului sau echiparea cu sisteme audio.

Capital: Cu ce sumă aţi început această afacere, care a fost investiţia iniţială? Care este cifra de afaceri pe care o aveţi în prezent? Sunteţi profitabili?

D.A: Investiţia iniţială a fost de 80.000 de euro. Am încheiat anul trecut pe profit, nu foarte mare, ce-i drept. Cifra de afaceri a fost în jur de 300.000 de euro.

Capital: De unde a venit ajutorul de nădejde, care v-a susţinut din punct de vedere financiar, dar şi moral? Aţi realizat totul singur sau v-aţi bucurat de susţinere?

D.A: Susţinerea morală a fost şi este foarte importantă şi a venit în primul rând din credinţa în Dumnezeu şi convingerea că atunci când ai ca obiectiv lucrul bine făcut şi dus la bun sfârşit nu se poate să nu îţi găseşti locul pe piaţă. Contează foarte mult şi încrederea clienţilor, şi bucuria pe care le-o aduce rezultatul muncii noastre.

În ce priveşte susţinerea financiară, aici au contat resursele proprii. Am riscat destul de mult şi am vândut diverse proprietăţi, inclusiv propria locuinţă pentru a investi în afacere. În momentele critice, am avut şi susţinerea familiei şi a unor prieteni.

Capital: În ce punct se află piaţa antreprenorială din România, când aţi început afacerea şi unde se află ea acum?

D.A: Am înfiinţat afacerea în perioada de boom economic, o perioada efervescenţă, dar lipsită de maturitate, în care aparent totul era posibil şi în care accentul s-a pus pe cantitate, să fie mult, restul nu contează… O perioadă care i-a costat pe mulţi. Şi pe noi ne-a costat aproape totul… din păcate.

Astăzi, suntem într-o perioadă de cernere, de aşezare. Clienţii sunt mult mai atenţi, mai pretenţioşi atunci când cumpără ceva, bunuri sau servicii şi asta generează o presiune sănătoasă  către furnizori. Avem privilegiul azi, în România, că putem contribui la reconstrucţia unei ţări. Cei care doresc să muncească, să livreze calitate, care înţeleg că banii sunt o consecinţă a lucrului bine făcut, au cele mai mari şanse de supravieţuire, de dezvoltare firească, într-un ritm mai puţin accelerat, dar mai durabil. Este un drum greu, dar antreprenorul român cu stofă, prieten cu muncă, are şanse să scrie o bucăţică din istoria economică contemporană, sper eu, una sănătoasă….

În ţara noastră, este nevoie de orice serviciu de calitate. Nu suntem încă în situaţia să vorbim de concurenţă, atâta timp cât încă se baleiază destul de mult în zona mediocrităţii. Aşa că orice lucru făcut bine, cu suflet şi responsabilitate are şanse să se remarce şi este aşteptat undeva de un cumpărător.

Capital: Ce progrese semnificative s-au înregistrat în susţinerea şi dezvoltarea IMM-urilor din România până în acest moment şi ce ne lipseşte în continuare din cultura antreprenorială?

D.A: Poate că nu sunt suficient de bine informat, dar nu am remarcat progrese în susţinerea IMM-urilor, ci dimpotrivă. E greu să-ţi dezvolţi afacerea, munceşti mult pentru a-ţi putea plăti taxele, penalităţile în raport cu statul sunt unilaterale, finanţările pentru dezvoltare pentru o firmă cu activitate complexă, ca a noastră, sunt aproape o utopie… Noi am fost nevoiţi să apelăm la resursele proprii pentru aproape orice investiţie pe care am făcut-o.

Micul antreprenor român trăieşte într-o perpetuă zbatere, îşi drămuieşte fiecare leu, trage de fiecare sumă încercând s-o împartă între taxe, cheltuielile zilnice şi investiţii în dezvoltare.

Nu avem încă o tradiţie antreprenorială, ne lipseşte experienţa şi know-how-ul managerial şi antreprenorial valoros, pe care firmele mici, ca a noastră, nu şi-l permit.

La aceste probleme, se adaugă şi existenţa unor mari lacune în cultura muncii la nivel de angajat. Este greu să găseşti oameni pe care să te poţi baza, care înţeleg că trebuie să contribuie la bunul mers al firmei în care muncesc.

Firma noastră este totuşi un caz fericit, având o echipa mică, dar matură; cu majoritatea oamenilor ne cunoaştem de peste 10 ani, am fost întâi prieteni şi apoi am ajuns să lucrăm împreună. Împărtăşim aceleaşi valori şi fiecare se implică trup şi suflet pentru a merge înainte. Doar aşa am reuşit să ajungem până aici, să avem realizări importante, să facem lucruri îndrăzneţe cu o mână de oameni.

Capital: Care sunt principalele "ingrediente" care au contribuit la succesul afacerii Dvs? Dar principalele "piedici"?

D.A: Pasiunea, grija şi curajul alcătuiesc sufletul afacerii noastre.

Suntem pasionaţi de casele bine făcute, funcţionale şi frumoase.

Apoi, cred că este esenţial faptul că ne pasă. Ne pasă de fiecare client, de ceea ce îşi doreşte. Ne pasă de fiecare proiect. Ne pasă de fiecare detaliu al soluţiei şi avem grijă că acesta să fie optimizat şi pus în operă corect. 

Un alt element important şi care ne defineşte este curajul de a propune şi de a duce la bun sfârşit soluţii complexe, chiar radicale, dacă acestea reprezintă rezolvarea optimă a unor nevoi funcţionale şi estetice. Curajul de a refuza soluţii în care nu credem, chiar dacă ar aduce beneficii materiale.

Şi totuşi, acestea nu ar conta prea mult fără alte trei ingrediente: echipa, echipa, echipa. Fiecare membru este foarte important, arhitect sau constructor, tâmplar sau contabil. Nu avem „primadone” în echipă şi focusul tuturor este calitatea produsului final livrat clientului.

Ca piedică în dezvoltarea noastră este de menţionat dificultatea de a ne mări echipa, dificultatea de a găsi personal de înaltă calificare, meşteşugari adevăraţi. Din punct de vedere creativ şi know-how tehnic am putea face mult mai multe lucrări, dar nu am avea cu cine să le implementăm. Deja suntem foarte puţini pentru ceea ce facem.

Nu pot omite nici greutăţile financiare care au făcut ca dezvoltarea noastră să fie mult mai lentă decât ne-am fi dorit.

Capital: Care au fost momentele dificile în dezvoltarea afacerii pe care o conduceţi şi cum le-aţi depăşit?

D.A: Cel mai dificil moment a fost, fără îndoială, anul 2009. Criza economică a însemnat pierderea tuturor contractelor importante. Am fost în pragul desfiinţării, am redus drastic echipa: am rămas 4 oameni, din 70.

Pe de altă parte, această perioada ne-a ajutat să ne definim mai bine, să ne precizăm drumul. Am luat hotărârea că ne vom ocupa doar de o nişă premium, de lucrurile cele mai dificile şi complicate. Aşa am putut supravieţui, oferind servicii pe care puţini au avut curajul şi priceperea să le facă. Am avut şi şansa să ne implicăm cu succes în câteva proiecte cu grad mare de complexitate. Chiar în 2009, am început primul tuning major al unui imobil premium. Şi de atunci, nu ne-am mai oprit.

Capital: Care au fost cele mai frumoase momente şi ce anume v-a ajutat să le trăiţi?

D.A: Sunt două momente cheie în relaţia cu beneficiarii, care ne hrănesc şi ne motivează să mergem mai departe, cu convingerea că drumul pe care mergem e cel bun pentru noi. Primul este reacţia de surprindere care apare adesea la prezentarea soluţiei pe care o propunem clienţilor. Asta deoarece aducem rezolvarea unor nevoi sau probleme de locuire, care, având în vedere limitările existente în spaţiul în cauză, beneficiarii nu-şi imaginează că pot fi rezolvate.

Al doilea moment cheie, şi poate cel mai de impact, este emoţia clientului atunci când se poate bucura de spaţiul modelat şi amenajat cu ajutorul nostru.

Cel mai frumos moment l-am trăit în 2011, la sfârşitul celui mai dificil proiect de tuning de până acum. Tinerii beneficiari ai lucrării ne-au îmbrăţişat, mulţumindu-ne cu lacrimi în ochi. Nici în momentele grele nu prea m-am îndoit de drumul meu, dar din momentul acela mi-a fost clar că fac exact ceea ce trebuie, că asta este drumul nostru.

Capital: Daţi-mi, vă rog, un exemplu de ajutor de nădejde în business-ul dumneavoastră  fără de care munca ar apăsa mai greu pe umerii angajaţilor, inclusiv pe ai dvs.

D.A: Esenţială este echipa, de fapt, fiecare membru al echipei contează decisiv pentru bunul mers al lucrurilor. Apoi, bineînţeles că am putea vorbi de avansul tehnologic care ne permite o comunicare rapidă, instantanee între departamente, posibilitatea de a dirija instantaneu fondurile necesare rezolvării unor nevoi urgente, controlul precis pe care managerul financiar îl are asupra achiziţiilor alizate de şefii de echipă. Aici mă refer şi la instrumentele financiare de plată pe care le avem la dispoziţie, şi anume cardurile de firmă, care ne ajută foarte mult în activitatea noastră.

Până acum utilizarea cardului de firmă ne-a ajutat în gestionarea cheltuielilor curente (plăţi utilităţi, achiziţii urgente pe care trebuia să le facem pentru diferitele şantiere/locaţii în care ne desfăşurăm activitatea). Dacă salariaţii noştri folosesc cardul de firmă pentru achiziţiile pe care le fac, putem direcţiona la timp suma necesară şi, de asemenea, putem verifica rapid dacă suma a fost cheltuită în scopul pentru care a fost alocată.

Capital: De când utilizaţi cardul business aţi remarcat o scădere a cheltuielilor administrative? Dacă da, din ce zone de cheltuieli vin economiile?

D.A: Putem vorbi de o scădere a cheltuielilor administrative, legată de eliminarea comisioanelor bancare la plata cu cardul. Spre deosebire de plăţile prin card, tranzacţiile prin OP sunt taxate.

Capital: Cât de deschişi sunt clienţii dumneavoastră la inovaţii în domeniul Dvs. de activitate?

D.A: Conceperea, construcţia şi amenajarea unor spaţii unice implică o multitudine de provocări şi dificultăţi atipice. Astfel, inventivitatea şi inovaţia sunt ingrediente inerente activităţii noastre care are ca scop găsirea unor soluţii funcţionale şi trainice exploatând la maximum resursele existente. O bună parte din clienţii noştri ajung la noi, tocmai pentru că au nevoie de o astfel de abordare, non-standard, având deschidere către soluţii inovative.

Capital: Câţi dintre clienţii dumneavoastră v-au achitat serviciile prin plăţi electronice (carduri, transfer bancar, OP), dacă au existat astfel de situaţii?

D.A: Majoritatea clienţilor noştri achită facturile în contul nostru curent, prin transfer bancar.

Capital: Consideraţi că românii sunt mai conservatori sau, dimpotrivă, mai deschişi decât alte popoare în ceea ce priveşte inovaţia în domeniul construcţiilor (de exemplu, materiale recent apărute pe piaţă, materiale eco etc)? Dar în ceea ce priveşte metodele moderne de plata?

D.A: Poate că, la o primă vedere, românii sunt conservatori. De fapt, aş spune că reticenţa lor nu priveşte atât inovaţiile în sine (materiale sau tehnologii noi), cât, mai degrabă, încrederea că acestea vor fi utilizate sau puse în operă corect.

Există deschidere, cu condiţia ca inovaţia să fie bine targetată, să reprezinte cu adevărat cea mai bună soluţie pentru cazul în speţă şi să fie oferit tot pachetul, produsul finit: atât materialul cât şi punerea corectă în operă. 

În privinţa metodelor moderne de plată, majoritatea clienţilor şi furnizorilor noştri le-au adoptat şi le folosesc în mod curent, cel puţin în relaţia cu noi.

Capital: Din experienţă dumneavoastră, consideraţi că în mediul de afaceri din România este loc pentru  sau nevoie de inovaţii tehnologice şi soluţii de plăţi electronice?

D.A: Sigur că da. În măsura în care acestea îşi dovedesc utilitatea, inovaţiile tehnologice atât în domeniul meu de activitate, cât şi în zona de plăţi, sunt binevenite şi adoptate rapid.

Capital: Cum v-aţi caracteriza Dvs. atât în viaţa privată, cât şi ca om de afaceri? Care sunt principalele asemănări şi diferenţe dintre cele două laturi ale Dvs.?  

D.A: În primul rând, nu mă consider un om de afaceri. Sunt un teolog cu inimă de arhitect şi suflet de constructor. Îmi iubesc ţara şi vreau să fac şi eu ceva pentru ea. Şi atunci mă ocup de lucrurile la care mă pricep cel mai bine, încercând să las ceva în urma mea – case frumoase, funcţionale şi utile. Îmi doresc să pot corecta măcar puţin din lucrurile urâte care ne înconjoară şi care literalmente mă rănesc.

Iubesc atât de mult ceea ce fac, încât mintea mea funcţionează aproape permanent în zona aceasta. Nu pot să fac diferenţa între afacere şi viaţa mea personală. Lucrez împreună cu soţia mea, locuiesc deasupra birourilor firmei. Asta este modul meu de a fi.

Capital: Care sunt principalele pasiuni ale Dvs.? Ce va place să faceţi în timpul liber (vă permite afacerea Dvs. să aveţi timp liber)?

D.A: Probabil că sunt norocos; nu am făcut niciodată decât ceea ce mi-a plăcut. Practic, pot spune că afacerea mea este bazată pe pasiunile mele: arhitectură, tehnică, mecanică şi sistemele audio de înaltă fidelitate. Vă spun cu toată sinceritatea că, pentru mine, munca mea înseamnă bucuria implicării trup şi suflet în activităţi pe care le iubesc.