comunitatii, companii care se implica in mai multe sectoare ale vietii publice, indiferent de obiectul activitatii lor. Doua astfel de exemple sunt: companiile Oriflame Romania si Japan Tobacco International (JTI) Romania sunt doua exemple de companii care se implica in viata comunitatii. JTI Romania aloca anual intre 65.000 si 70.000 de dolari programelor sociale. „Noi nu avem profit de patru ani de zile, deci nu se pune problema unei deduceri fiscale. Pentru noi, programele sociale reprezinta un angajament fata de comunitate, iar in bugetul companiei exista o suma alocata pentru proiecte sociale. Nu stiu daca e mult sau e putin, dar pot sa spun ca pentru comunitatea locala aceste sume sunt importante”, afirma Gilda Lazar, director Corporate Affairs la JTI.Primul program social de amploare al companiei de tutun a fost lansat in 1998 si se numeste „Responsabilitate pentru Romania”. Programul consta in asigurarea unei mese calde la domiciliu pentru 45 de batrani din Bucuresti, din sectorul 2, unde se afla sediul companiei. In anul 2000, programul s-a dezvoltat si, pe langa hrana zilnica, JTI a inceput sa le cumpere batranilor si medicamente. Costurile acestui program sunt in jur de 500 de dolari lunar, bani cu care este platita firma de catering, medicamentele si o asistenta sociala, care stabileste cu beneficiarii meniurile zilnice si cumpara medicamentele.Un alt program de durata al JTI Romania este colaborarea cu un spital de bolnavi psihic din judetul Dambovita. Din 1999 compania organizeaza diferite festivitati pentru pacientii acestui spital, in general cu ocazia sarbatorilor sau in timpul verii, cand le sponsorizeaza excursii. Colaborarea este complexa si creativa, adaptata beneficiarilor. De exemplu, cadourile facute de Craciun variaza de la muzicute si goblenuri la acuarele si materiale necesare confectionarii felicitarilor. Acestea din urma sunt cumparate apoi de companie la pretul pietei si trimise partenerilor de afaceri cu diferite ocazii. O masina a companiei a devenit ambulanta spitaluluiImplicarea companiei de tutun nu este totdeauna materiala. Atunci cand spitalul din Dambovita a avut nevoie de fonduri importante pentru marirea cladirii, care era supraaglomerata, directoarea JTI a facut lobby pentru a ajuta conducerea institutiei sa obtina sprijin financiar de la Consiliul Europei.Cu ocazia aniversarii a cinci ani de programe sociale, JTI a donat o ambulanta aceluiasi spital din Dambovita. Masina provenea din vechea flota a companiei, care a fost schimbata anul trecut. Gilda Lazar spune ca valoarea masinii se ridica la aproximativ 15.000 de dolari, iar echiparea cu instrumentar medical a costat 600 dolari.Poate cele mai complexe actiuni de implicare in viata comunitatii apartin companiei Cosmetics Oriflame Romania. Directoarea Monica Tatoiu spune ca din 1997 a renuntat la sponsorizarea concursurilor de frumusete si a evenimentelor mondene, pentru ca acestea „nu cultiva respectul de sine al femeii, respectul fata de profesie si fata de formarea interioara si nu vreau ca vreodata, la batranete, sa-mi reprosez ca am contribuit si eu la accentuarea mediocritatii femeii. si atunci am mers pe solutii punctuale si programe globale”. O lege pentru mamele care castiga salarii buneMonica Tatoiu, impreuna cu un comitet de initiativa, a inceput pe 8 septembrie strangerea de semnaturi pentru legea tichetelor de cresa. Proiectul de lege vine in sprijinul femeilor care isi doresc copii, dar care castiga peste medie si nu isi pot permite sa ramana doi ani acasa pentru cresterea copilului. Pe de alta parte, legea ar rezolva si problema disponibilizarilor din sectoarele educational si sanitar, pentru ca ar duce la crearea de noi locuri de munca. Pe scurt, proiectul de lege propune acordarea unor tichete de cresa unuia dintre parinti de catre societatea angajatoare, astfel incat mamele sa poata lucra in continuare dupa nastere. In contextul acestei legi vine si urmatorul proiect al Oriflame: crearea unei crese care sa reprezinte un model de afacere pentru intreprinzatori. „Asa arata cresa, atatia angajati iti trebuie la atatia copii, acesta este profitul pe care il poti face”, spune Monica Tatoiu. In acest proiect, Oriflame colaboreza cu primaria sectorului 2, a municipiului Bucuresti, care pune la dispozitie spatiul si plateste salariile.Un alt program cu bataie pe termen lung este ARISE (Alliance of Roumanian & International School Educators), program realizat in colaborare cu scoala Americana. Programul consta in formarea a patru invatatori si profesori din scolile bucurestene de stat in scoala Americana timp de un an. In aceasta perioada vor preda alaturi de profesorii acestei scoli si vor fi platiti la acelasi nivel, salariile fiind suportate de compania de cosmetice. La sfarsitul perioadei de formare, profesorii se vor intoarce in scolile din care au fost detasati si vor forma la randul lor cate patru cadre didactice in materiile care se predau la scoala Americana. Partea mai dificila a proiectului este ca acesti profesori formati vor trebui sa predea in scolile lor cursurile neconventionale de la scoala Americana.”Ei sunt agenti de schimbare in unitatile scolare din care au provenit”, afirma Monica Tatoiu. Programul a inceput pe 20 august a.c. si va dura cel putin trei ani, pentru ca an de an vor fi formati noi profesori. Oriflame investeste in acest proiect 60.000 de euro, bani cu care sunt acoperite costurile de formare si se doteaza bibliotecile si salile de calculatoare din scolile din care provin profesorii.Trei vorbe despre implicarea sociala· „Ma implic in actiuni sociale, inainte de toate pentru ca sunt femeie, ca sunt foarte credincioasa si ca sunt romanca, pentru ca un manager strain la o firma multinationala niciodata nu o sa aiba acelasi grad de intelegere al fondului problemei ca un roman”.· „Eu cred ca in ultimii sapte ani Oriflame a inceput sa fie perceputa ca o companie care se implica realmente in rezolvarea, pe masura posibilitatilor, a problemelor comunitatii. Acesta este castigul companiei.”· „Eu am combinat vanzarea imaginii mele personale cu programele sociale.Programe dedicate Romaniei· „Filozofia companiei JTI este ca trebuie sa actionam responsabil in orice imprejurare, intrucat trebuie sa devenim un vecin de dorit in comunitate.”· „Este o strategie care se aplica in toate pietele, in care compania JTI isi dezvolta afacerea. Compania din Romania a fost una dintre primele piete in care JTI a dezvoltat astfel de programe, pentru ca nu in toate tarile in care compania are afaceri aceste programe sunt necesare, de pilda in Europa de Vest nu sunt problemele cu care ne confruntam noi aici.”· „Noi am dezvoltat aceste programe, intr-un fel din initiativa proprie, pentru ca ne-am dat seama ca aici este nevoie de sprijinul nostru.”

Te-ar putea interesa și: