Compania, prezentă în România din 2005, a realizat anul trecut un profit mai mult decât dublu pe piaţa locală, de 2,94 mil. euro, de pe urma unor vânzări  de 141,8 mil. euro, în creştere cu 16,3% faţă de 2015, potrivit datelor comunicate la Ministerul Finanţelor Publice. Hornbach a investit până acum în România circa 145 mil. euro în terenuri, construirea şi dotarea celor şase magazine din cartierele bucureştene Berceni şi Militari, plus Braşov, Baloteşti, Timişoara şi Sibiu, cât şi în construirea sediului central.

„În procesul de expansiune ne folosim de propriul flux de numerar şi avem credite pe termen lung. Avem o situaţie bună a lichidităţilor, de peste 200 mil. euro, care ne permite fiecare achiziţie pe care o facem în vederea extinderii. Oraşele mari în care nu suntem prezenţi acum reprezintă o posibilă ţintă pentru următorul magazin. În toate cele nouă ţări în care suntem prezenţi avem planuri de expansiune. Momentan nu avem planuri concrete de extindere în afara celor nouă ţări“, a declarat pentru Capital Albrecht Hornbach (foto stânga).

Competiţia acerbă obligă firma germană să fie precaută în procesul de alegere a zonei în care va deschide următorul magazin, spune el. „Terenurile se scumpesc, la fel şi materialele de construcţii. Trebuie să fim prudenţi. Magazinele Hornbach nu se prea închid, decât dacă trebuie retehnologizate sau sunt prea mici“, menţionează Hornbach.

Mugurel-Horia Rusu (foto mijloc), directorul general al Hornbach România, spune că grupul german şi-ar fi dorit o extindere mai rapidă, însă strategia sa prevede o evoluţie organică. „Mai sunt câteva oraşe mari în care nu suntem prezenţi. Nu e uşor să găseşti terenuri. Vom continua, însă, expansiunea“, adaugă Rusu.

Anul trecut, Hornbach a vândut în etape două loturi de teren de 4,1 ha, respectiv 3,8 ha, din fostul complex Prisma din Baloteşti dezvoltatorilor sud-africani Prime Kapital. Nemţii cumpăraseră în 2007 un teren de 15 hectare de la Salonul Auto Victoria şi Prisma Town, iar pe o parte din el şi-au construit al doilea magazin Hornbach din ţară.

„Nu suntem vânzători de terenuri. Atunci am fost condiţionaţi să cumpărăm tot terenul, iar acum am făcut această tranzacţie pentru a aduce parteneri care să dezvolte“, a explicat Rusu. Sud-africanii intenţionează să construiască aici până în octombrie 2018 un parc de retail.

 

Angajaţi greu de păstrat

În zece ani de la deschiderea primului magazin, în cartierul Berceni, Hornbach a ajuns la peste 730 de angajaţi în pregătirea cărora a investit 3 mil. euro. Potrivit lui Rusu, Hornbach are o rată de fluctuaţie a personalului de sub 4%, peste 59% dintre angajaţi aflându-se în companie de mai mult de 3 ani şi jumătate.

„Politicienii au avut grijă să dea ajutoare pentru ca românii să nu prea vrea să mai lucreze. Noi încercăm să formăm oamenii în România. Prima dată când mi-a părut rău că sunt în România a fost când a trebuit să alergăm pe la minister, unde nu te bagă nimeni în seamă, încercând să facem o investiţie pentru a forma oameni în România“, a mai spus Rusu, care în trecut a lucrat pentru Hornbach în Austria.

Compania vizează lansarea, în prima jumătate a anului 2018, a magazinului său online şi se aşteaptă ca acesta să îi aducă o creştere a cifrei de afaceri din România. Hornbach investeşte anual peste 50 mil. euro în dezvoltarea infrastructurii online la nivel de grup, iar pentru acest an a alocat un buget de circa 70 mil. euro, sumă care include şi dezvoltarea magazinului online din România.