„Am făcut o analiză, acciza va creşte, după cum ştiţi, termenele pe care le-am stabilit sunt 15 septembrie, data la care va fi o creștere cu 16 bani pe litru pentru toate cele trei categorii de carburanţi, şi la 1 octombrie va fi o dată cu care va creşte cu înca 16 bani pe litru pentru aceleaşi trei categorii”, a spus ministrul Finanțelor la începutul ședinței de guvern.

Ionuț Mișa a explicat că a decis că această creștere a prețurilor să se producă în etape „pentru a nu creea un şoc la nivelul consumului, care poate genera creşteri de preţ, automat scăderi de consum şi poate afecta bugetul de stat prin încasări mai mici”. 

Conform proiectului de Ordonanță privind modificări aduse Codului Fiscal, act normativ inclus pe ordinea de zi a ședinței de Guvern de astăzi, Ministerul Finanțelor a propue revenirea, pentru benzină şi motorină, la nivelurile accizelor practicate în anul 2016, respectiv: 

  • benzină cu plumb – 3.022,43 lei/tonă, respectiv 2.327,27 lei/1.000 de litri;
  • benzină fără plumb – 2.643,39 lei/tonă, respectiv 2.035,40 lei/1.000 de litri; 
  • motorină – 2.245,11 lei/tonă, respectiv 1.897,08 lei/1.000 de litri.

Reprezentanţii Ministerului Finanţelor Publice justifică această majorare prin faptul că încasările din accize au scăzut în primul semestru al acestui chiar dacă vânzările de carburanţi au crescut. De la 1 ianuarie 2017 preţurile carburanţilor s-au redus ca urmare a eliminării supraaccizei de 7 eurocenţi/litru şi a scăderii TVA cu un punct procentual.

“Din analiza comparativă a încasărilor din accize aferente semestrului I al anului 2017, faţă de semestrul I al anului 2016 a rezultat faptul că în primul semestru al anului 2017, încasările din accize aferente produselor energetice au scăzut cu 767.633.796 lei. Deşi în semestrul I al anului 2017 consumul de motorină a crescut faţă de semestrul I al anului 2016 cu 253.078,18 mii litri, iar cel de benzină fără plumb a crescut cu 58.854,08 mii litri, încasările au scăzut cu 634,34 milioane lei, respectiv 223,66 milioane de lei lei, motivele principale fiind scăderea, de la 1 ianuarie 2017, a nivelului accizelor prevăzut pentru motorină, de la 1897,08 lei/1000 litri la 1518,04 lei/1000 litri, respectiv a nivelului accizelor prevăzut pentru benzina fără plumb de la 2035,4 lei/1000 litri la 1656,36 lei/1000 litri, precum şi scăderea cu un punct procentual a taxei pe valoarea adăugată”, se arată în nota de fundamentare a proiectului de ordonanţă care vizează Codul fiscal, act normativ care se va discuta astăzi în şedinţa de Guvern.

 

Practic, majorarea accizelor la nivelul din decembrie 2016 creează un impact în prețul final de 45 de bani/litru. 
La puțin timp de la lansarea în dezbatere publică a proiectului, premierul Mihai Tudose a declarat că „Lumea e înnebunită că ia foc pompa de benzină. Când am scos acciza, preţul n-a scăzut. Încercăm s-o punem la loc”.

Având în vedere că majorarea accizei duce automat la creșterea prețurilor la pompă, autoritățile au încercat să convingă companiile din domeniul petrolier să susțină ele această majorare fără să mai crească prețurile la pompă. 

Autoritățile au ajuns la un compromis cu petroliștii, astfel că efectele majorării accizelor se va face în două etape, fiecare cu 16 bani/litru, așa încât consumatorii să nu resimtă puternic decizia Guvernului Tudose.

Ce spunea Tudose în urmă cu două săptămâni

Întrebat, într-un interviu difuzat la Realitatea TV, dacă vrea să mărească acciza la combustibil, şeful Executivului a răspuns: „N-aţi înţeles foarte rău, dar nu aşa cum a înţeles toată lumea, că de o zi-două toată lumea e înnebunită că ia foc pompa de benzină (…) Încercăm să punem lucrurile la loc. Când am scos acciza, preţul la pompă n-a scăzut. Încercăm s-o punem la loc. Dacă creşte preţul la pompă, o să avem o altă discuţie cu companiile distribuitoare şi producătoare (…) Noi am scos acciza nu ca să le facem lor profit, ci ca să încercăm să ducem preţul mai jos. N-a funcţionat, o punem la loc”. 

Totodată, premierul Tudose a precizat că este nevoie de bani pentru infrastructură, autostrăzi, spitale. 

„Avem nevoie de bani pentru infrastructură, pentru autostrăzi, pentru spitale, pentru o mulţime de lucruri şi în fapt nu există pe planeta asta un guvern care să spună (…) ‘Nu mai avem nevoie de bani, am făcut tot ce ne trebuie, gata, suntem în regulă’. Dar dacă tot e aşa, hai să accelerăm, fiindcă suntem un pic întârziaţi cu nişte lucruri (…) Haideţi să fim sinceri. Am scos taxa de stâlp, celebra taxă de stâlp, de care plângea toată lumea, marile companii ‘Vai ne-aţi omorât, ne-aţi lovit la operaţie’ (…) Aţi văzut că s-a ieftinit ceva? Nu. Păi nu-ţi vine să le-o pui la loc?”, a mai afirmat Tudose, citat de Agerpres.