Chiar dacă au existat bani pentru refacerea și în­tre­ținerea bulevardelor și marilor străzi din București, Primăria Capitalei a executat sau a demarat proiecte de infrastructură pe arterele ce erau prevăzute a fi reabilitate de firmele angajate de Administrația Străzilor, ca fiind parte a contractului multianual de asfaltare a drumurilor. Un astfel de exemplu sunt bulevardele din zona Piața Presei Libere, pentru care au fost cheltuiți banii de întreținere, după care Primăria Capitalei a pornit lucrările pasajului subteran. De asemenea, de mai bine de trei ani, toate artele principale din Drumul Taberei și centrul Capitalei, zona Eroilor, nu au mai putut fi reabilitare din cauza lucrărilor la magistrala de metrou 5. Un alt exemplu sunt arterele care se intersectează cu Piața Sudului, după ce s-au îngropat milioane de euro în întreținerea acestora, conducerea Primăriei Capitalei a licitat pasajul subteran într-una din cele mai aglomerate zone ale Bucureștiului. Cu toate că străzile și bulevardele Capitalei sunt pline de gropi și denivelări, Adminstrația Străzilor ne-a comunicat că lucrările de întreţinere a drumurilor, îmbrăcare a străzilor și trotuarelor, precum și fundaţiile pentru drumuri și trotuare, în ultimii patru ani, au costat aproximaitv 764 milioane de lei, adică peste 173 milioane de euro.

Firmele de casă au reparat bulevardele

Întrebați care sunt proiectele de infrastructură (întretinere, marcaje, construcție, modernizare) derulate de Administrația Străzilor – Primăria Municipiului București, conducerea ASB ne-a răspuns că au avut în derulare șase contracte subsecvente pentru lucrări de întreţinere, ale căror termen de finalizare a expirat pe 2 octombrie 2015. „Pentru lucrările de semnalizare verticală și orizontală contractul subsecvent are termen de finalizare în data de 8 decembrie 2015. Iar pentru reabilitarea sistemului rutier contractul subsecvent are termen în data de 15 decembrie 2015. Acest program cuprinde străzile Sufaru Gheorghe și Teiuș“, ne-au răspuns oficialii ASB. Cele șase contracte subsecvente pentru lucrări de întreținere semnate în octombrie 2011 cu termen de valabilitate patru ani, au fost câștigate de firme abonate la robinetul banilor publici.

În ceea ce privește semnalizarea orizontală și verticală, lucrările se execută cu firmele Dumava Semnalizare SRL și Vesta Investment SRL. Firmele care se ocupă de reabilitarea sistemului rutier sunt Strabag SRL în asociere cu Straco Grup SRL și Euroconstruct Trading 98 SRL.

Străzile arată ca după război

Deşi suntem la finalul celor patru ani de contractare a serviciilor de întreținere și marile bulevarde sunt pline de gropi și denivelări, la sfârșitul lunii septembrie, Administrația Străzilor a precizat că valoarea lucrărilor de întreținere este de 764 milioane de lei. „Suma a fost achitată în perioada 2011-2015, către firmele Tehnologica Radion SRL, Euroconstruct Trading 98 SRL, Delta ACM SRL, Eurovia Construct SRL, Straco Grup SRL și Strabag SRL. Lucrările de semnalizare rutieră orizontală și verticală au valoarea de 4,29 milioane de lei, iar suma a fost achitată în acest an. Lucrările de reabilitare a sistemului rutier pentru acest an costă 1,32 milioane de lei“, ne-au comunicat oficialii ASB.

Licitații pentru încă patru ani

La începutul anului, conducerea ASB a demarat procedura pentru șase acorduri – cadru, lucrări de reparații drumuri în București – proiectare și execuție. Pentru întreținerea bulevardelor și marilor străzi din fiecare sector, Administrația Străzilor a estimat lucrări în valoare de aproximativ 39 milioane de lei fără TVA pentru o perioadă de 4 ani. Administrația Străzilor are în subordine aproximativ 500 de străzi și bulevarde. Pentru celelalte străzi, fiecare sector a încheiat alte contracte pentru întreținere/reparații.

Sectoarele Capitalei toacă anualalte zeci de milioane

Dacă Primăria Capitalei a „îngropat“ peste 173 milioane de euro, în ultimii patru ani, în gropile bulevardelor, fiecare primărie de sector cheltuiește anual alte milioane de euro pentru astuparea gropilor din carosabil, înlocuirea bordurilor, reparațiile de întreținere anuală a străduțelor. Deși sunt utilizați bani publici pentru plombarea și întreținerea străzilor din cele șase sectoare, numai Primăria Sector 1 ne-a detaliat proiectele de infrastructură (întreținere, marcaje, construcție, modernizare) derulate, cu ce firme de construcții sunt executate aceste lucrări, care este stadiul fizic și câți bani s-au plătit până în prezent pentru fiecare contract.

Primăria Sectorului 1, cel mai bogat sector al Bucureştiului, a cheltuit cei mai mulți bani pe marcaje și montarea obiectelor de semnalizare rutieră. Valoarea contractului este de 9 milioane de lei din care s-a achitat suma de 5,21 milioane de lei. De asemenea, proiectul de achiziție indicatoare rutiere costă 2,3 milioane de lei, din care s-au decontat facturi în valoare de circa 500.000 de lei. Contractul de marcaje și montaj obiecte de semnalizare rutieră, precum și contractul de achiziție indicatoare rutiere este derulat de societatea comercială Vesta Investment.

Un alt proiect în derulare este cel de reparații și întreținere străzi, realizat prin asocierea societăților Delta ACM 93, Viarom și Straco Group. Totodată, Administrația Domeniului Public Sector 1 a încheiat un contract de consultanță reparații străzi cu societatea Proectech Construct. „Proiectele au valabilitate contractuală până la sfârșitul acestui an, stadiul de execuție fiind următorul: 58% pentru proiectul de marcaje, montaje obiecte de semnalizare rutieră; 21% în cazul proiectului de achiziție indicatoare rutiere; 80% pentru reparația și întreținerea străzilor și 86% în cazul contractului de consultanță reparații străzi“, ne-au declarat reprezentanţii Primăriei Sectorului 1.

Lucrări din fonduri UE în Sectorul 2

Administraţia Domeniului Public Sector 2 are în derulare două proiecte de investiţii, respectiv reparaţii capitale Pod Ostrov și lucrări în cadrul proiectului de „Modernizare Străzi Cartierul Steaua Roşie, Plumbuita, Sector 2 Bucureşti“, din cadrul Programului Operaţional Regional 2007-2013/Axa Prioritară 1. Podul Ostrov este reabilitat de firma Dimar, iar străzile din cartierele Steaua Roşie și Plumbuita sunt modernizate de Pragosa Romania. Termenul contractual de finalizare a lucărilor de reparații capitale Pod Ostrov este martie 2016, iar pentru reabilitarea străzilor din cartierele Steaua Roşie și Plumbuita este finele acestui an.

Întârzieri în Sectoarele 3 şi 4

Primăria condusă de Robert Negoiţă are în derulare un acord-cadru, în valoare de circa 1,2 milioane de lei, încheiat cu asocierile EM Prime Construct-Tehnologica Radion, Dimar-Mari Villa-Proiectech Construct și Delta ACM 93-Kentel Design pentru lucrările de întreținere și modenizare a sistemului rutier pe 34 de străzi și alei. De asemenea, în prezent este în derulare modenizarea sistemului rutier pe strada Ilioara, contract în valoare de circa 440.000 de lei, aflat în curs de decontare. Și în Sectorul 4 s-au desfășurat lucrări de reparații curente, marcaje, parcări și asfaltarea trotuarelor. Mai exact, administrația locală Sector 4 a încheiat trei contracte de reparații curente și marcaje, în prezent sistate în baza unei dispoziții a primarului. Dacă pentru două contracte stadiul fizic de execuție a lucrărilor este de 90%, pentru cel de-al treilea contract nici nu au demarat procedurile. Valoarea totală a celor trei contracte este de aproximativ 7,5 milioane de lei, din care s-au achitat 2,4 milioane de lei. Cele trei contracte sunt încheiate cu trei asocieri formate din firmele Alpenside-Straco-Total Road-Delta ACM 93-Anduna Servimob-Drum Concept-Teloxim și Pro Cons XXI.

Plombări în Sectorul 6

Administrația Domeniului Public Sector 6 ne-a explicat că a efectuat plombări sau reparații locale ale covoarelor asfaltice pentru o suprafață de circa 27.000 mp. De asmenea, Primăria Sector 6 ne-a precizat că gestionează proiectele de reabilitare a două străzi, proiecte în valoare de circa 4,6 milioane de lei, iar stadiul fizic al lucrărilor este de 50%. Antreprenorii celor două lucrări sunt firmele Erbașu Construcții și Nemar Edil Construct. La Primăria Sectorului 5, oficialii au refuzat să ne răspundă la întrebări deşi a trecut termenul de 30 de zile conform legislaţiei.