‘Cred cu adevărat că Google şi editorii de presă au un interes comun’, a declarat Philipp Schindler, unul dintre directorii companiei americane, într-o conferinţă telefonică.

‘Vrem să îi ajutăm pe editori să găsească noi cititori şi să îi transforme în clienţi plătitori’, a continuat Philipp Schindler, insistând asupra faptului că ‘noul model’ propus reprezintă fructul unor discuţii îndelungate şi al unor teste desfăşurate în colaborare cu diverse companii de presă, precum The New York Times şi Financial Times. 

Presa tradiţională se confruntă cu o serie de probleme financiare, pe care le impută, parţial, faptului că articolele sunt mult prea des accesibile în sistem gratuit pe internet, în special prin intermediul motoarelor de căutare şi al reţelelor de socializare.

Presa tradiţională pierde astfel venituri din publicitate, care sunt în mare parte captate pe internet, mai ales de companiile Google şi Facebook.

Încercând să atenueze aceste relaţii dificile, Google va permite grupurilor de presă să îşi aleagă numărul de articole cu acces gratuit, ‘un eşantion flexibil’, care va înlocui începând de luni sistemul actual.

Acest sistem, implementat în urmă cu peste 10 ani, impunea editorilor un minimum de trei articole gratuite pe zi pentru a fi referenţiaţi de Google.

‘Piaţa informaţiei s-a schimbat radical’ şi ‘editorii sunt aceia care sunt cel mai bine plasaţi pentru a decide ceea ce le convine’, a spus Richard Gingras, un expert în domeniul mediilor digitale.

Începând de luni, editorii vor putea să aleagă să nu permită internauţilor să aibă acces la niciun conţinut gratuit, dacă doresc acest lucru, au explicat reprezentanţii companiei Google, care recomandă totuşi presei să înceapă cu 10 articole gratuite pe lună pentru a atrage mai mulţi cititori.

Managerii de la Google au asigurat că rezultatele cercetătorilor şi testelor precedente nu favorizează conţinuturile gratuite mai mult decât cele plătite. 

 

De asemenea, Google va facilita progresiv plata unui abonament, ideal ‘printr-un singur clic’, graţie conturilor Google şi Android, sistemul său de operare pe dispozitive mobile.

Inteligenţa artificială

Totodată, Google va partaja cu editorii informaţiile pe care le deţine despre cititori (e-mail, nume, adresă), pentru a permite companiilor din industria presei să îi contacteze în mod direct pe aceşti clienţi potenţiali.

Pe termen mai lung, grupul californian intenţionează să ajute presa să profite de pe urma tehnologiilor sale din domeniul maşinilor capabile să înveţe – unul dintre aspectele inteligenţei artificiale -, pentru a o ajuta să îi recunoască pe ‘abonaţii potenţiali şi să prezinte o ofertă potrivită unui public potrivit la momentul potrivit’. 

Aceste posibilităţi sunt oferite tuturor editorilor de presă din lumea întreagă, a precizat Richard Gingras. 

‘Este cât se poate de clar că publicitatea nu poate de una singură să remunereze realizarea şi distribuţia unui jurnalism de calitate, în contextul în care nevoia unui jurnalism durabil şi independent nu a fost niciodată atât de importantă ca acum (…) Conţinutul plătit sau abonamentele reprezintă deci (…) o componentă esenţială a veniturilor obţinute de un editor’, a declarat Jon Slade, director comercial al Financial Times, citat de blogul oficial al Google.

În iulie, aproape 2.000 de companii de presă americane, reunite în cadrul News Media Alliance, au publicat o scrisoare deschisă adresată Congresului, prin care i-au cerut să adopte un amendament la legea antitrust, care interzice în forma sa actuală orice formă de înţelegere între mai multe companii din acelaşi sector. Congresul american nu a analizat deocamdată acest dosar.

Cele 200 de companii de presă s-au plâns din cauza existenţei pe piaţă a unui raport de forţe dezechilibrat, în special din cauza Google şi Facebook. ‘Din cauza acestui duopol digital’, declarau cu regret reprezentanţii acestei asociaţii profesionale, ‘editorii sunt constrânşi să îşi livreze conţinuturilor şi să respecte regulile (stabilite de ‘duopol’, n.r.) referitoare la maniera în care informaţia este publicată, ierarhizată şi monetizată’.

La nivel european, ideea creării unui nou drept, comparabil cu dreptul de autor, ce ar permite editorilor de presă să fie plătiţi, începe să câştige teren la Bruxelles, în pofida mai multor factori care critică o astfel de iniţiativă.AGERPRES