Gelu Tofan, romanul care a construit cel mai mare holding privat din domeniul productiei de anvelope, a inchis portile Danubiana, ultima fabrica pe care o mai controla, pentru a se lansa in afaceri imobiliare.


Adresa de internet www.tofan.ro este in reconstructie. Suntem anuntati ca va fi lansata in curand, dar ca acum se lucreaza. Primul om de afaceri care a avut in mana o intreaga industrie in Romania postrevolutionara a intrat intr-o criza de lichiditati care ar putea sa-l coste scump, poate chiar sa-l scoata din afaceri. In anii ‘90 a fost unul dintre cei mai respectati oameni de afaceri romani. Amabil si binefacator al societatii romanesti, Gelu Tofan reusise sa transforme in realitate visul de marire al unui tanar venit la Bucuresti din Moldova. Revista Capital l-a premiat, de altfel, ca fiind antreprenorul anului. Acum, parasit de colaboratorii apropiati si tradat de un fost partener care l-a lasat fara jumatate din avere, Gelu Tofan a pus lacat afacerii care l-a facut celebru: productia si comertul cu anvelope. “In orice afacere, din cand in cand, apar probleme. Eu mi-am propus sa restructurez din temelii grupul pe care il conduc. Asa ca am inceput prin a inchide, pentru un an de zile, fabrica de anvelope Danubiana”, sustine Tofan. Danubiana pierdea 500.000 de dolari pe luna, si acumulase, deja, datorii de peste 12 milioane de dolari la banci si furnizori.


In 2001, grupul francez Michelin a preluat de la Gelu Tofan si grupul financiar Nomura 88% din capitalul social al Victoria Prahova, 99% din actiunile Silvania Zalau si 100% din actiunile Tofan Recap. O afacere de 92 de milioane de dolari, care i-a adus domnului Tofan in buzunar cateva milioane de dolari bune. La fel si celorlalti actionari, care au castigat in jur de jumatate de milion de dolari fiecare. Tofan anunta, la acel moment, ca va continua sa ramana in afacerile cu anvelope prin Rotras Drobeta-Turnu Severin, cel mai mare producator de anvelope gigant din Romania, si Danubiana, producatorul de anvelope pentru tractoare si alte vehicule industriale. Numai ca, un an mai tarziu, afacerile evaluate de Tofan la 70 de milioane de dolari, adica Tofan Trans si Rotras, i-au fost “preluate” de fostul partener stefan Radulescu. Un amplu razboi a izbucnit intre cei doi, iar Gelu Tofan a sfarsit prin a fi si batut si cu banii luati. Cel putin pana in acest moment. Visul de marire a devenit o poveste dramatica a decaderii, pe care Tofan o pune pe seama increderii in oameni. “Am acordat credit imens de incredere unor oameni care m-au tradat. Radulescu si-a pregatit minutios planul de furt. Practic, cea mai mare greseala a vietii mele a fost aceea prin care i-am acordat putere deplina la Tofan Trans”, spune Tofan. Dupa ce a vandut si sama, reteaua de service auto pentru anvelope, Tofan a avut mai multe incercari de redresare a afacerii de la Danubiana. Angajarea lui Guido Castelluicio, un manager italian, nu a rezolvat deloc problemele. Asa ca, pus in fata faptului implinit, omul de afaceri a decis sa puna in aplicare un plan de criza. Plan menit a salva macar o parte din imperiul pe care inca il mai controleaza. Tofan se gandeste la industria care in ultimii ani a generat cele mai mari profituri, afacerile imobiliare. Planul sau de criza presupune transformarea a 160 de hectare de teren, pe care le detine in zona Popesti-Leordeni, intr-un amplu complex industrial si rezidential. Mai precis, pe 35 de hectare are de gand sa construiasca 480 de case, iar pe 45, un parc industrial. Vedeta acestui parc ar urma sa fie un centru logistic destinat containerelor de marfuri. Acestea ar urma sa fie preluate din portul Oltenita sau pe calea ferata, care are cap de linie chiar in curtea Danubiana. “In urma cu un an si jumatate, pretul terenului din aceasta zona era de opt dolari. Acum se vinde cu 35 de euro fara TVA”, spune Tofan. Asa ca, inarmat cu un plan de afaceri, asteapta ca fondurile de investitii sa-l contacteze. “Sunt discutii cu mai multi investitori pentru a specula strategic extraordinara pozitie pe care Danubiana o are pe linia de centura a Capitalei”, explica Tofan. El promite ca tot profitul pe care il va obtine din aceste afaceri urmeaza sa fie investit pentru redeschiderea Danubiana. “Schimbarea parcului agricol prin impunerea utilajelor din import ne obliga sa investim cel putin sapte milioane de euro in retehnologizare. Noi ne-am propus ca, in cel mult un an de zile, sa finalizam aceasta restructurare”, sustine omul de afaceri.


Negocierile cu o firma americana si una din India ar putea sa-i aduca o raza de soare unui roman obisnuit sa aiba toata lumea la picioare. Ramane de vazut.

1.250.000 de metri patratI

la marginea Capitalei, pe care Gelu Tofan ii are la dispozitie pentru a incerca sa se intoarca in afacerile de anvergura. El trebuie sa rezolve problema finantarii

Increderea m-a tras In jos

“Am acordat credit imens de incredere unor oameni care m-au tradat. Aceasta cred ca este principala problema de management pe care o trec la capitolul asa nu se face.”


Gelu Tofan

Marire si decadere

1,7 milioane de anvelope au exportat in 2000 fabricile aflate in proprietatea lui Gelu Tofan. Grupul care ii poarta numele s-a numarat, de altfel, in acel an printre primii producatori la nivel mondial.



100 milioane de euro a fost cifra de afaceri pe care a inregistrat-o grupul Tofan in anul 2003. Suma coincide cu valoarea investitiile facute de catre japonezii de la Nomura in afacerile romanesti cu anvelope.

70 milioane de euro este evaluarea lui Gelu Tofan pentru afacerile pe care le-a pierdut in razboiul cu stefan Radulescu.



92 milioane de dolari a platit grupul Michelin pe fabricile pe care le-a preluat de la Tofan si grupul Nomura.

300.000 de gaste a intentionat Gelu Tofan sa creasca in satul natal din Moldova. Afacere pe care a
abandonat-o ulterior.

583,6 si respectiv 715,42 lei vechi a fost valoarea dividendului acordat de Danubiana in 1999 si 2000.

160 hectare de teren este zona industriala Danubiana pe care Tofan incearca sa recladeasca afacerile.

7 milioane de euro este nivelul investitiei pe care antreprenorul trebuie sa o faca la Danubiana.