Gigantul rusesc al gazelor începe să piardă puncte. Între coronavirus, ierni mult prea calde, tranziția energetică și capcanele concurenței, pentru prima dată în ultimii cinci ani, conturile Gazprom au ieşit în pierdere : primul trimestru – marcat doar parțial de efectul Covid – s-a încheiat cu o pierdere netă de 116,2 miliarde de ruble (1,4 miliarde de euro), un rezultat pe care compania îl atribuie în primul rând devalorizării rublei, dar care evidențiază totuși necruțător dificultățile cu care se confruntă care cel mai mare furnizor de gaz din Uniunea Europeană, transmite Il Sole 24 Ore.

Date din alte surse sugerează că Gazprom pierde cota de piață în Europa în favoarea norvegienilor de la Equinor și a GNL (cu Qatarul, care în ultima perioadă, rezistă mai bine decât Statele Unite).

Criza este atât de pronunțată încât a avut un impact şi asupra balanței comerciale rusești: în trimestrul al doilea al anului, Moscova a câştigat mai mult din exporturile de aur decât din exporturile de gaze, un fenomen care nu se mai verificase de treizeci de ani. Începând cu data de 1 aprilie, Banca Centrală a încetat să mai acumuleze rezerve de aur, determinându-i pe minerii locali să caute clienți în străinătate.

Exportul de lingouri a adus Rusiei 3,6 miliarde de dolari doar în lunile aprilie și mai, relatează presa locală, față de cele 3,5 miliarde provenite din gazul trimis prin conductă în străinătate (categorie în care intră doar livrările Gazprom).

Directorii Gazprom au încercat să încurajeze o lectură binevoitoare a raportului trimestrial, însoțit – un eveniment rar – de o declarație a vicepreședintelui Famil Sadygov, care invită să se ia în considerare condițiile de piață „extrem de nefavorabile” pentru oricine operează în sectorul gazelor și impactul puternic al devalorizării rublei.

Pierderile companiei ruse sunt „de hârtie”, spune Sadygov: fără efectul cursului de schimb, bilanțul ar fi de fapt „destul de bun”.

Cu toate acestea, în perioada cuprinsă între ianuarie și martie, vânzările de gaze către Europa și China s-au prăbușit, atât din punctul de vedere al volumului (-17%) cât și mai mult – din punctul de vedere al valorii: prețul mediu, care continuă să fie legat parțial de performanța petrolului, a scăzut cu până la 36%.

Situația a provocat şi unele controverse cu clienții, inclusiv cu un partener istoric precum ENI, împotriva căruia Gazprom a inițiat o procedură de arbitraj pentru soluționarea „divergențelor în interpretarea” contractelor de furnizare.

În primul trimestru al anului, cifra de afaceri a companiei ruse a scăzut cu aproape un sfert, până la 1.740 miliarde de ruble.

În Europa, concurența a devenit deosebit de dificilă, deoarece chiar înainte de coronavirus, prețul gazelor a scăzut ajungând la valori minime istorice.

În prima jumătate a anului, cota de piață a Gazprom în Europa de Nord și în Italia a scăzut la 34% față de 38% de anul trecut, conform estimărilor Reuters-Refinitiv, în timp ce Equinor, a crescut de la 25 la 26%.