Saptamana trecuta am incercat sa ne documentam in vederea publicarii unui articol privind practica studentilor la diferite facultati. La Psihologie ne-am trezit ca ni se inchid usile si telefoanele in nas. Nici un demers n-a fost suficient pentru a le convinge pe cerbere (pardon, secretarele facultatii) sa ne puna la dispozitie cateva date si sa ne aranjeze o intalnire cu cineva din conducerea institutiei. De unde se vede ca psihologii nostri stau prost la capitolul transparenta.

Premierul are nevoie de consilieri economici sau de tapi ispasitori
„Nivelul ridicat al ratei dobanzilor la creditele bancare, practicate de Banca Nationala, a defavorizat atragerea investitiilor si dezvoltarea afacerilor in economia romaneasca”, a declarat vineri, conform agentiei Mediafax, premierul Adrian Nastase. Daca domnul Nastase a vrut sa ne arate de ce merge atat de prost economia romaneasca, putem spune ca ne-a lamurit pe deplin: totala incompetenta a premierului si a consilierilor sai in domeniul economic. Pentru o mai buna informare a premierului (era treaba consilierilor sai pe probleme de economie sa ii furnizeze aceste informatii) si o clarificare a lucrurilor trebuie sa spunem ca nu Banca Nationala stabileste ratele dobanzilor la creditele bancare, ci cei care acorda respectivele credite: bancile comerciale. BNR, prin lege, nu poate acorda imprumuturi firmelor sau persoanelor fizice. BNR poate, impreuna cu Ministerul de Finante sa influenteze piata, dar nu sa dicteze un anumit nivel al dobanzilor, care este influentat de anumiti indicatori macroeconomici si in special de inflatie. Ca urmare, declaratia premierului nu poate fi privita decat ca o figura de stil (in alte tari ea ar provoca reactii pe scena politica) sau ca o declaratie de razboi la adresa BNR,
respectiv a guvernatorului Mugur Isarescu. Asteptam cu interes urmatoarele declaratii pentru a vedea care din cele doua variante se confirma. Daca a fost o gafa, probabil nu va mai fi nici o declaratie pe aceasta tema. In ceea ce priveste posibile demisii, suntem sceptici ca vom auzi de asa ceva.

O campanie fara sfarsit
Campania promotionala legata de Campionatul Mondial din Coreea de Sud si Japonia, organizata de firma Gillete, s-a incheiat. Cu toate acestea, compania se comporta de parca lucrurile nu stau in felul acesta. Mai precis, cumparatorii sunt imbiati sa cumpere produsele firmei si sa se inscrie la un numar de telefon pentru a putea castiga un milion de dolari. Doar ca, de la telefonul respectiv, nu poti sa afli decat ca „esti asteptat sa participi la alte concursuri”. Ce mai conteaza. In ultima instanta, firma si-a facut treaba, adica te-a facut sa-i cumperi produsul.

Marieto, uite! Dom’ presedinte!
Presedintele Iliescu a vizitat targul de carte „Bookarest 2002” de la Teatrul National, duminica dupa-amiaza, adica la sfarsitul ultimei zile a evenimentului. Insotit, cel putin aparent, doar de cativa bodyguarzi, Iliescu s-a facut cu greu remarcat de catre ceilalti vizitatori. si totusi, romanii trebuie sa-si dea putin in petec. Mai intai, un grup de, probabil, simpatizanti, sau pur si simplu persoane care nu au ce povesti vecinilor, l-au observat in fata standului unei edituri si au tinut mortis sa se fotografieze cu presedintele. Operatiunea a blocat circulatia pe holul, si asa stramt, din spatiul de expozitie, protagonistii fiind „mustrati” de catre cei care incercau sa treaca si nu gustau momentul. Apoi, o persoana a reusit sa darame in intregime un raft de carti, intorcandu-se brusc sa-l vada pe Iliescu, fiindca ii parea cunoscut si nu-si mai amintea de unde…In fine, la un alt stand, seful statului s-a oprit sa converseze cu expozantul care nu-si mai incapea in piele de bucurie. si tot dintr-o bucurie debordanta ca poate sa dea mana cu Iliescu, un domn in varsta, aflat in apropiere, i-a dat un cot sugestiv sotiei sale, apostrofand-o: „Marieto, uite! Dom’ presedinte!”