În fiecare dimineaţă, furnicarul de oameni care mişună în aglomeratul oraş are acelaşi ritual: îşi ocupă discret locul la metrou sau în autobuz şi se desprinde de agitaţie citind. Dacă acum câţiva ani era vorba doar de ziare şi cărţi, de aproximativ patru ani, românii lecturează de pe eReader şi, mai nou, se distrează încercând aplicaţii şi jocuri pe tabletă. „Am fost printre primii din grupul meu de prieteni care şi-a cumpărat un eReader, de pe un site din străinătate. Înainte cheltuiam mai mult pe cărţi, acum le iau şi la jumătate de preţ. Plus, stau într-o garsonieră şi nu am loc de bibliotecă“, rezumă Andrei Dobrescu motivele pentru care este fan al cărţilor electronice.

La fel ca el, mulţi împătimiţi ai tehnologiei trebuiau să se uite peste graniţe dacă îşi doreau un astfel de dispozitiv, până în 2010, când Amazon și Skin România au lansat primele eReadere în ţară. În 2009, eMAG epuiza în doar câteva ore primele 200 Iriver Story. Pe atunci, ofertele veneau la pachet cu titluri în limba engleză, însă odată cu oferta de cărţi electronice româneşti, a crescut şi numărul celor care şi-au cumpărat un astfel de gadget.  La jumătatea anului 2010, existau circa 2.500 de deținători de eReadere în România, iar în prezent numărul lor se apropie de 10.000, din estimările Capital. În 2012, PC Garage a vadut aproximativ 1.500 de eReadere, iar 50% dintre clienţi au cumpărat un produs Amazon. „Prevedem o creştere de circa 50% în acest an pentru piaţa de eReadere. În 2013, estimăm că cel mai căutat e-book reader va fi Kindle Paperwhite“, spune Silvia Zanfir, marketing manager la PC Garage.

Impulsionați de succesul tot mai mare al eReaderelor, mulți întreprinzători au pus bazele unor librării digitale, cu titluri electronice ale unor mari edituri, care, de asemenea, au sesizat potențialul pieței. Prima şi cea mai mare librărie digitală, elefant.ro, a înregistrat o cifră totală de afaceri de 3,6 milioane euro în 2012, compania estimând pentru anul curent o dublare a acesteia şi un avans al pieţei de 30%, în contextul unei medii europene de 20%. Ce îi atrage pe români, în special, la cărţile electronice? „Este vorba de oferta de produse, de preț, promoții, reduceri, confort și informații disponibile“, spune Marinela Molnar, director comercial al Corect Books, prima librărie digitală apărută în România, în 2010.

Tabletă sau eReader?

Răspunsul este, în mod paradoxal, …PCul, pentru că acesta rămâne, alături de laptop, suportul preferat pe care românii citesc cărți în format electronic. Însă problema pusă nu este falsă în totalitate: în 2012, supranumit şi anul tabletelor, experţii în tehnologie preziceau apusul eReaderelor în favoarea tabletelor, luând în considerare o scădere a vânzărilor cu aproape 30% faţă de 2011. Retailul IT autohton nu este de acord,  pentru că cele două gadgeturi au utilizări şi destinaţii complet diferite. „Există, printre clienţi, dilema tableta/eReader, dar totul depinde de ceea ce îşi doresc: eReaderele sunt special concepute pentru citit, folosesc tehnologii care nu obosesc ochii şi au un consum redus“, spune marketing managerul PC Garage. „Cumpărătorii cred că un e-book e mai ușor de citit de pe un eReader, mult mai confortabil decât pe tabletă, nu mai vorbim de calculator sau telefon“, spune directorul Corect Books. Cei care citesc cărţi electronice şi deţin un eReader se înscriu în grupa de vârstă de 25-30 de ani, locuiesc în mediul urban, au venituri medii, sunt utilizatori de internet și au făcut cel puțin o dată cumpărături din magazinele online. Şi sunt tot mai mulţi cei care se lasă convinşi să investească în cele mai noi minuni ale tehnologiei, care ajung să le fie indispensabile în puţinele momente de relaxare.

Dorim să scoatem cartea electronică din zona de nişă, unde se află încă, şi să o facem accesibilă cât mai multor oameni.
Ion Sturza, preşedinte CA, elefant.ro