Carlos Ghosn, „the cost-killer”, omul care a salvat Nissan, a pus pe picioare Renault, a creat o alianță de top în industrie și a avut curajul de a se implica în recalibrarea Mitsubishi se află deja în custodia autorităților japoneze. Acuzat de declarații subevaluate la fisc și de  utilizarea bunurilor Nissan în scopuri personale, acesta riscă 10 ani de temniță dacă acuzațiile se vor dovedi adevărate.

După ce oficialii Nissan au anunțat că preşedintele Consiliului de Administraţie, Carlos Ghosn, „timp de mai mulţi ani”, a declarat la fisc venituri inferioare valorii reale și că o anchetă internă a arătat că el a „utilizarat bunurile companiei în scopuri personale”, acest fapt obligând la o demitere a lui „în cel mai scurt timp posibil”, reacția partenerilor francezi nu a întârziat să apară.

Producătorul auto francez Renault a anunţat că tot „în cel mai scurt timp” va avea loc o întâlnire de urgenţă a Consiliului de Administraţie și că Renault îşi va apăra interesele în cadrul alianţei sale cu Nissan. Mai mult chiar, prezent la reuniunea Eurogrupului de la Bruxelles, ministrul francez de Finanţe, Bruno Le Maire, le-a declarat jurnaliştilor că arestarea directorului general al Renault, Carlos Ghosn, şi iminenta lui demitere din Consiliul de Administraţie al Nissan nu reprezintă o ameninţare pentru stabilitatea sau supravieţuirea producătorului auto francez. Guvernul de la Paris, în calitate de acţionar semnificativ al Renault, rămâne dedicat parteneriatului cu Nissan şi va decide în următoarele zile ce măsuri vor fi adoptate, a afirmat Bruno Le Maire. „Nu există temeri privind stabilitatea sau viitorul Renault” , a dat asigurări Le Maire. 

„Este prea devreme să comentez despre autenticitatea acuzaţiilor, încă nu am foarte multe informaţii. Totuşi, în calitate de acţionar (al Renault), Guvernul francez va rămâne extrem de vigilent în privinţa stabilităţii alianţei, a grupului (Renault) şi a angajaţilor săi, care se bucură de susţinerea deplină a statului”, a declarat Emmanuel Macron la o conferinţă comună la Bruxelles cu premierul belgian Charles Michel. Statul francez are o participaţie de 15% în Renault, care, la rândul său, deţine o participaţie de 43,4% în Nissan. 

Bollore, în cărți

 

Șef al operațiunilor Renault și mâna dreaptă a lui Carlos Ghosn, Thierry Bollore, pare să fi câștigat sprijinul guvernului francez pentru a deveni CEO interimar. Statul francez este, de asemenea, de așteptat să îl sprijine pe Philippe Lagayette ca președinte neexecutiv. Bollore a fost văzut tot timpul ca „moștenitor” al lui Ghosn după numirea sa în funcția de COO. Deocamdată, Renault a anunțat că Bollore este „responsabil în mod specific de continuitate”. Toate procedurile de guvernanță corporativă sunt „pe deplin funcționale”, au declarat oficialii Renault într-o declarație susținută astăzi.

Ghosn, omul rezultatelor

În vârstă de 64 de ani, Carlos Ghosn este cel care a dus alianţa Renault-Nissan-Mitsubishi în fruntea industriei auto mondiale, o reuşită care i-a adus o remuneraţie uneori contestată. Potrivit firmei de consultanţă Proxinvest, pentru diferitele sale poziţii în cadrul alianţei Renault-Nissan-Mitsubishi, Carlos Ghosn a fost recompensat în 2017 cu 13 milioane de euro, dintre care 7,4 milioane euro le-a primit în calitate de CEO al Renault. 

Aflat la conducerea grupului francez Renault din 2005, Carlos Ghosn a reuşit să câştige încrederea acţionarilor prin rezultatele pe care le-a obţinut, atât la Renault, cât şi la partenerul japonez Nissan. 

„Un lider este înainte de toate cineva care generează performanţă”, spunea Carlos Ghosn.