Evaziunea fiscală rămâne o preocupare a Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), însă accentul se va pune, de acum, pe conformarea voluntară, a declarat Dragoș Doroș, șeful ANAF la Conferința Capital – Dezvoltarea României. El a explicat că instituția nu va mai da amenzi la prima abatere, ci va comunica și va face vizite la contribuabil pentru a discuta problemele și a-l notifica cu privire la obligațiile de plată. Totodată, pentru a deveni un partener al mediului de business, șeful ANAF a explicat cum va încerca Fiscul „să elimine de pe piaţă“ firmele care refuză să îşi plătească taxele şi impozitele, oferind în acelaşi timp informaţii despre proiectul prin care toate casele de marcat vor fi conectate la serverele ANAF.

„Am colectat mai mult ca anul trecut pe toate categoriile de im­pozit. La TVA încasările au scăzut în sume absolute, dar trebuie spus că octombrie 2016 a fost prima lună în care am colectat aceeaşi sumă ca în octombrie 2015, când TVA era de 24%. În general, la toate capitolele, sumele colectate la buget au crescut. Asta datorită tuturor acţiunilor ANAF.“, a precizat șeful Fiscului, care a mai vorbit și despre modificările celebrului formular 088. Astfel, astăzi, ANAF nu mai anulează codul de TVA al unei firme fără ca patronul să fie chemat la discuţii.  „Şi dacă îşi susţine punctul de vedere în mod convingător nu i se anulează codul de TVA“, a explicat Dragoș Doroș.

Fiscul pariază pe online

Potrivit declarațiilor sale, începând cu anul viitor, peste șapte milioane de documente  vor putea fi emise şi depuse online de către contribuabili. „Vorbim aici de ade­verinţe de venit, certificate de ates­tare fiscală şi aşa mai departe. De asemenea, până la finalul anului, vom lansa o aplicaţie a ANAF cu informaţii şi notificări care să vină în ajutorul contribuabililor“, a mai spus el. În același timp, toată marfa confiscată de ANAF se va putea cumpăra, în circa două luni, online, transportul fiind asigurat contracost. „Va fi un magazin virtual al Fiscului la care vor avea acces toţi cei interesaţi. Într-o lună, toate persoanele fizice, dar şi cele juridice, îşi vor putea plăti taxele și impozitele online, prin ­ghişeul.ro“, a anunțat șeful ANAF.

Pentru un parteneriat durabil între mediul de business și instituțiile statului, este nevoie ca autoritățile să ajute companiile să ajungă ușor la programele pe care acesta le pune la dispoziția oamenilor de business. „Statul român oferă multe instrumente companiilor, dar acestea nu sunt atât de vizibile pe cât am vrea, pentru că nu am avut întotdeauna cel mai bun marketing“, a declarat Enache Jiru, secretar de stat în Ministerul Finanţelor.

În opinia sa, motoarele creşterii economice sunt consumul, exporturile şi investiţiile. În privinţa investiţiilor private, statul are mai multe instrumente prin care le poate susține serviciile oferite de către Eximbank sau până la schemele de ajutor de stat. „În ultimii opt ani s-au acordat peste un miliard de euro prin ajutoare de stat şi la buget s-au întors 3,5 miliarde de euro din impozite şi taxe“, a spus Jiru.

În același timp, un alt proiect al guvernului este transformarea Eximbank în banca de dezvoltare. „Fiecare ţară are o astfel de bancă de promovare a investiţiilor. La noi s-a pus problema astfel, ori creăm o instituţie de la zero care ar fi necesitat mult timp şi resurse financiare, ori transformăm ceea ce există şi extindem activitatea Eximbank. Este un proiect în dezbatere“, a conchis el.

Te-ar putea interesa și: