Firmele afectate de pandemia de coronavirus și de măsurile și restricțiile anunțate de autorități pot obține certificatele pentru situații de urgență. Toată procedura este una online. Ministrul Economiei, Virgil Popescu, a atras atenția la Digi24 că declarația trebuie încărcată cu semnătură digitală.

Aplicația unde pot fi depuse cereri pentru obținerea CSU a devenit funcțională duminică seară, pe site-ul Ministerului Economiei și pe https://prevenire.gov.ro/.

„Cei care încarcă această declarație e obligatoriu să o semneze digital. Această semnătură e verificată în baza națională de semnături digitale. Deci, în momentul încărcării, agenții economici să fie atenți să semneze digital și apoi să încarce, altfel certificatul este revocat. Procedura poate fi reluată chiar dacă certificatul a fost revocat din lipsa semnăturii digitale”, a spus Virgil Popescu.

Certificatele de situație de urgență sunt emise în două forme:

TIP 1 (ALBASTRU) – pentru întreruperea totală sau parțială a activității, ca urmare a efectelor deciziilor emise de autoritățile publice competente, potrivit legii, în perioada stării de urgență decretate (afectați de Ordonanțele Militare)

TIP 2 (GALBEN) – pentru înregistrarea unei diminuări a încasărilor sau veniturilor în luna martie 2020 cu un procent de minim 25% față de media încasărilor sau veniturilor din perioada ianuarie – februarie 2020.

Certificatele se utilizează în relațiile cu instituțiile publice pentru obținerea de facilități/ măsuri de sprijin ori în relațiile comerciale, în condițiile legii. Un solicitant poate cere eliberarea unui singur tip de certificat de urgență.

Cererea pentru eliberarea CSU se realizează exclusiv prin intermediul platformei oficiale, iar eliberarea certificatelor se va face automat, electronic, după validarea de către sistem a solicitării. Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri eliberează CSU doar pe perioada existenței stării de urgență în România.