După luni de negocieri, CE nu a reuşit să obţină despăgubiri de la Volkswagen pentru clienţii europeni afectaţi de scandalul emisiilor poluante (Dieselgate). În schimb, Executivul comunitar şi grupul german au ajuns la un acord în urma căruia proprietarii de vehicule diesel VW vor primi o garanţie extinsă pe doi ani asupra componentelor reparate pentru ca motoarele diesel EA189 să îndeplinească standardele privind emisiile. Considerată un „câștig” pentru clienții europeni, această „garanție” nu este altceva decât obligația legală a producătorului de a oferi garanție pentru o reparație executată cu piese originale!

Volkswagen, cel mai mare producător auto european şi mondial, este implicat într-un scandal de amploare după ce, în toamna anului trecut, a recunoscut că, în perioada 2005 – 2015, a echipat 11 milioane de vehicule vândute la nivel mondial cu un soft care falsifică rezultatele testelor antipoluare ale motoarelor diesel. Din cele aproximativ 11 milioane de vehicule afectate la nivel global, 8,5 milioane sunt în Europa. 

Volkswagen a respins solicitările privind acordarea de despăgubiri clienţilor europeni, în timp ce majoritatea deţinătorilor de vehicule diesel marca VW din SUA vor primi despăgubiri cuprinse între 5.000 şi 10.000 de dolari, în funcţie de valoarea vehiculelor înaintea scandalului Dieselgate. 

Până acum, scandalul emisiilor a costat VW aproximativ 22,6 miliarde de euro (25,5 miliarde de dolari), în special plata amenzilor şi înţelegerilor din SUA. 

Dovada neputinței

La o întâlnire desfăşurată în martie la Bruxelles, la care au participat reprezentanţii agenţiilor naţionale de protecţie a consumatorilor din cele 28 de state membre ale UE, oficialii olandezi au anunțat că vor pregăti „o acţiune comună în instanţă” împotriva VW, a anunţat un purtător de cuvânt al comisarului european pentru justiţie, consumatori şi egalitate de gen, Vera Jourova. 

„Comisarul a încurajat autorităţile să folosească toate mijloacele pe care le au la dispoziţie pentru a-i proteja pe cetăţenii europeni”, a afirmat purtătorul de cuvânt Christian Wigand, recunoscând astfel neputința sau poate, mai grav, dezinteresul, autorităților europene în privința livrării către clienți a unor produse neconforme, poluante și cu reclamă mininoasă. Singurul îndemn al oficialilor de la Bruxellers pare a fi ca fiecare client să își caute dreptatea singur în justiție. 

 

În ultimele luni, Jourova şi alţi reprezentanţi ai autorităţilor de reglementare din UE şi-au exprimat frustrarea pentru că nu au reuşit să obţină despăgubiri de la Volkswagen pentru cei 8,5 milioane de deţinători de vehicule din Europa. Asta fără a căuta să modifice o legislație care se dovedește deficitară și care nu protejează nici consumatorii europeni și nici calitatea aerului. Jourova a promis recent că va continua să facă presiuni pentru ca Volkswagen să ofere consumatorilor europeni mai mult decât repararea vehiculelor. Dar rezultatul, după cum se vede, a fost ZERO!

Eforturile comisarului european de a convinge Volkswagen să îi despăgubească pe consumatorii europeni sunt împiedicate de prevederile UE care acordă statelor membre puterea de a impune respectarea normelor. Precedentele tentative de a ajunge la un acord cu Volkswagen s-au soldat cu o promisiune pentru un „plan de acţiune” în vederea reparării vehiculelor afectate. Însă, asta este departe de despăgubirile de până la 10.000 de dolari acordate clienţilor din SUA. 

Acest dosar este un subiect dificil din punct de vedere politic, având în vedere că grupul german Vokswagen este cel mai mare producător auto din Europa, cu uzine în multe state UE, iar jumătate dintre autoturismele de pe continent au motoare diesel şi mii de locuri de muncă din regiune au legătură cu această tehnologie care a început să fie urmărită cu o atenţie sporită după scandalul Dieselgate.